Liikunta tekee meistä onnellisempia kuin raha, väittää tiede

Tiesitkö, että urheileminen voi tarjota sinulle enemmän hyvinvointia kuin raha? Tämän tosiasian vahvistaa Yalen ja Oxfordin yliopistojen tekemä tutkimus.
Liikunta tekee meistä onnellisempia kuin raha, väittää tiede

Viimeisin päivitys: 01 lokakuu, 2021

Miten liikunta ja hyvinvointi liittyvät toisiinsa? Uskotko, että urheileminen tuo sinulle onnea? Jos sinulta kysyttäisiin juuri nyt, että mikä mielestäsi tekee sinut onnellisemmaksi, raha vai liikunta; mikä olisi vastauksesi?

Yalen ja Oxfordin yliopistojen tutkimukset ovat yrittäneet valaista tätä kysymystä poikkileikkaustutkimuksen avulla, jossa oli mukana 1,2 miljoonaa amerikkalaista osallistujaa.

Tutkimus väittää, että säännöllisellä liikunnalla on ihmisille myönteisempi vaikutus kuin edullinen taloudellinen asema. Tarkastellaanpa lisää tätä mielenkiintoista tutkimusta.

Liikunta tekee meistä onnellisempia kuin raha

Urheileminen tai liikunta yleensäkin tekee meistä onnellisempia kuin raha. Kuten edellä mainittiin, tämä seikka vahvistettiin Yalen ja Oxfordin yliopistojen tekemässä tutkimuksessa, joka julkaistiin lehdessä The Lancet Psychiatry. Tähän tutkimukseen, jossa tarkasteltiin osallistujien mielenterveyttä vuosina 2011-2015, osallistui yli miljoona amerikkalaista.

Tarkemmin sanottuna tutkimuksen tarkoituksena oli analysoida mielenterveyden ja liikunnan harjoittamisen suhdetta. Tutkimukseen osallistuneet laskivat, kuinka monta kertaa he olivat tunteneet olonsa huonoksi viimeisen kuukauden aikana joko stressin tai emotionaalisten ongelmien vuoksi.

Tutkimus osoitti, että ihmisillä, jotka harrastivat liikuntaa säännöllisesti, huonovointisuus oli huomattavasti pienempi verrattuna ihmisiin, jotka eivät harrastaneet liikuntaa. Lisäksi liikuntaa harrastavat ihmiset tunsivat olevansa onnellisempia kuin ne, joilla oli enemmän tuloja, mutta jotka eivät urheilleet.

Toinen tieto tutkimuksen tulosten mukaan oli, että onnellisuustaso ei ollut verrannollinen harrastetun liikunnan määrään.

Nainen kuntoilee.

Liikuntaan perustuva onnellisuus

Tutkijat tekivät myös muita johtopäätöksiä. He havaitsivat, että liikuntatyypistä riippuen vaikutukset mielenterveyteen vaihtelevat. Huomattiin, että suosituissa joukkuelajeissa tai urheilulajeissa, joissa ollaan kanssakäymisissä muiden ihmisten kanssa, terveysvaikutus on vielä suurempi.

Joukkueurheilun jälkeen muita hyvinvointia tuottavia lajeja ovat pyöräily, aerobinen liikunta ja kuntosalitoiminta.

Tuloihin perustuva hyvinvointi

Tutkijat vertasivat osallistujien raportoitua hyvinvointia heidän tulojensa perusteella. He tulivat siihen johtopäätökseen, että fyysisesti aktiiviset ihmiset tuntevat olonsa yhtä hyväksi kuin ne, jotka eivät urheile, mutta jotka ansaitsevat 25 000 dollaria enemmän kuin he vuodessa.

Kuten huomaat, rahan, liikunnan ja hyvinvoinnin välinen suhde ei ole suinkaan lineaarinen.

Liikunta ja hyvinvointi: kohtalaisen urheilun merkitys

Toinen tutkijoiden johtopäätös oli, että urheilu on hyödyllistä mielenterveydellemme ja tarjoaa meille hyvän annoksen onnea ja hyvinvointia. Sen on kuitenkin oltava maltillista, eli liiallinen liikunta voi olla jopa haitallista.

Tämä näkyy tutkimustuloksissa. Osallistujat, jotka harrastivat liikaa liikuntaa (suosituksia enemmän), tunsivat olevansa yhtä onnettomia kuin ne, jotka eivät harrastaneet liikuntaa lainkaan. Tutkimuksen mukaan “ihanteellinen” määrä mielenterveydellemme olisi liikkua 3-5 kertaa viikossa (30-60 minuuttia kerrallaan).

Samoilla linjoilla on toinen tutkimus, jota johti Bastien Blain ja joka julkaistiin tieteellisessä lehdessä Current Biology vuonna 2019. Tässä todetaan, että liiallinen fyysinen harjoittelu aiheuttaa kognitiivista väsymystä, joka on samanlaista kuin liiallisen työn aiheuttama väsymys.

Liikunnan psyykkiset hyödyt

Olet nähnyt kuinka liikunta ja hyvinvointi liittyvät toisiinsa. Mutta miten urheilu hyödyttää meitä henkisellä tai emotionaalisella tasolla tarkemmin ottaen? No, liikunnan harjoittamisen suurista eduista emotionaaliselle terveydelle ollaan havaittu seuraavaa:

  • Ehkäisee ja vähentää ahdistusta ja stressiä.
  • Rentouttaa.
  • Sen avulla voimme kehittää itsetuntoamme.
  • Tarjoaa rutiinia ja organisointia.
  • Auttaa meitä työskentelemään epäsuorasti kognitiivisten taitojemme, kuten huomion ja muistin, parissa.
  • Lisää kurinalaisuuttamme. Näin voimme voittaa haasteet ja esteet.

Lisäksi sinun ei pidä unohtaa, että urheillessasi vapautat endorfiineja, välittäjäaineita, hormoneja ja erilaisia kemikaaleja, jotka aiheuttavat rentoutumista ja nautinnontunnetta.

Siksi urheilu on niin hyödyllistä ahdistuneisuuden ja stressin ehkäisemisessä (ja käsittelemisessä). Lisäksi se torjuu masennukselle tyypillisiä apaattisia tiloja. Tämä johtuu siitä, että urheilu aktivoi meitä sekä fyysisesti että psyykkisesti.

Tiede sanoo, että liikunta tekee meistä onnellisempia kuin raha.

Liikunta auttaa irtautumisessa

Kuten huomaat, liikunta ja hyvinvointi ovat kaksi käsitettä, jotka kulkevat käsi kädessä. Riippumatta siitä, tuoko liikunta meille enemmän tai vähemmän tyytyväisyyttä tai hyvinvointia kuin raha, kiistaton on se tosiasia, että liikunta auttaa meitä irtautumaan päivittäisistä huolista sekä rutiineista ja huolehtimaan fyysisestä ja psyykkisestä terveydestämme.

Jos siis tunnet olosi ahdistuneeksi tai stressaantuneeksi tai jos haluat taistella apatiaa vastaan, valitse liikunta! Sinun ei tarvitse ryhtyä kovin vaativaan suoritukseen. Voit aloittaa vaikka reippaalla kävelyllä kerran viikossa ja lisätä aktiivisuuttasi vähitellen.

“Urheilija ei voi juosta raha taskussaan. Hänen täytyy juosta toivo sydämessään ja unelmia päässään.”

-Emil Zapotek-

Tämä saattaa kiinnostaa sinua...
Kuinka joukkueurheilu ja henkilökohtainen kehitys liittyvät toisiinsa?
Mielen Ihmeet
Lue se täällä Mielen Ihmeet
Kuinka joukkueurheilu ja henkilökohtainen kehitys liittyvät toisiinsa?

Urheilussa oppii erilaisia taitoja. Tässä artikkelissa kerromme, kuinka joukkueurheilu ja henkilökohtainen kehitys liittyvät toisiinsa.



  • Blain, B. et al. (2019). Neuro-computational Impact of Physical Training Overload on Economic Decision-Making. Current Biology, 29(19): 3289-3297. DOI:https://doi.org/10.1016/j.cub.2019.08.054
  • Chekroud, S. et al. (2018). Association between physical exercise and mental health in 1·2 million individuals in the USA between 2011 and 2015: a cross-sectional study. The Lancet Psychiatry, 5(9): 739-746.