Kuinka taistella henkistä väsymystä vastaan?

16.12.2018

Monet meistä tuntevat, että päivässä ei ole riittävästi tunteja siihen mitä meidän täytyy tehdä. Päivittäiset tehtävät vievät liikaa aikaa ja meidän täytyy jatkuvasti jättää asioita tekemättä. Lisäksi tähän tunteeseen yhdistyy myös henkinen väsymys.

Nykymaailman kiihkeästä tahdista johtuen useimmat meistä elävät ikuisessa uupumuksen tilassa. Stressi, huolet ja monien asioiden yhtäaikainen tekeminen johtavat mieleen, joka ei lepää edes sekunnin verran.

Henkistä väsymystä vastaan taisteleminen voi siis olla mahtava tapa tehdä päivästäsi tuottoisampi. Tämä artikkeli näyttää sinulle useita tapoja taistella henkistä väsymystä vastaan. Se antaa sinulle myös paremman käsityksen siitä mitä henkinen väsymys on.

Mitä henkinen väsymys on?

Fyysinen uupumus ei ole ainoaa olemassaolevaa uupumusta. Vaikka keho lepääkin, on mahdollista, että mielesi ei vain kestä enää. Mutta toisinaan tämän tunnistaminen on vaikeaa. Jos siis haluat taistella henkistä väsymystä vastaan, sinun tulee ensin tietää kuinka tunnistaa se. Tarkastellaan joitakin yleisimpiä oireita.

  • Huomiointikyvyn puute ja muistinmenetys. Henkinen uupumus voi tehdä sinusta kyvyttömän kiinnittää huomiota ympäristöösi. Asioiden muistamisesta ja annettuihin tehtäviin keskittymisestä tulee siis vaikeampaa.
  • Yliherkkyys. Kun olemme saaneet henkisesti tarpeeksi, on helppo ylireagoida tietyissä tilanteissa. Henkisesti väsyneet ihmiset tuntevat surua, vihaa tai masennusta helpommin.
  • Uneliaisuus. Yleisesti ottaen henkinen väsymys tuo negatiivisia ajatuksia ja motivaation puutetta tehdä mitään. Siitä syystä henkistä väsymystä vastaan taisteleminen vaatii positiivisemman lähestymistavan.
  • Fyysinen väsymys. Äärimmäinen henkinen uupumus voi myös johtaa kroonisen väsymyksen tunteeseen. Tässä mielentilassa olevat ihmiset voivat nukkua 10 tunnin ajan ja herätä silti väsyneen oloisena. Huolimatta siitä kuinka paljon he lepäävät, heidän akkunsa ei ole koskaan 100 % latautunut.

Jos kärsit näistä yleisimmistä oireista, on todennäköistä, että sinulla on jonkinasteinen henkinen väsymys. Mutta miksi niin tapahtuu? Kuinka joudut tällaiseen todella ei-toivottuun mielentilaan?

Miksi näin tapahtuu?

Henkinen väsymys johtuu liiallisesta ja jatkuvasta huolesta. Siitä syystä henkinen väsymys liittyy läheisesti loppuunpalamiseen. Molemmat johtuvat stressistä hypätessämme huolesta toiseen.

Henkistä väsymystä esiintyy yleensä silloin kun sinulla on pakkomielle tavoitteistasi ja rankaiset itseäsi ankarasti virheiden tekemisestä. Tämä on todella haitallista. Itsesi kiduttaminen tällä tavalla saa sinut ylikuormittamaan itsesi ja sinun on erittäin vaikea tehdä mitä sinun kuuluisi tehdä.

Kuinka taistelet henkistä väsymystä vastaan?

Jos koet joitakin henkisen väsymyksen oireita, on tässä joitakin asioita, joita voit tehdä taistellaksesi sitä vastaan:

1. Anna itsellesi lupa rentoutua

Epäilemättä tärkein asia, jonka voit tehdä henkiseltä väsymykseltä välttyäksesi on mielenrauhan löytäminen. Sillä ei ole väliä kuinka usein sinun täytyy tehdä sitä päivän aikana. Sinun pitäisi käyttää vähintään puoli tuntia päivittäin tehdäksesi sitä mitä SINÄ haluat tehdä.

Jos sinun on vaikea irrottautua huolistasi, on meditointi hyvä harjoitus. Meditointi lisää kykyäsi hallita mieltäsi ja tunteitasi. Kognitiivisemmalla tasolla se on myös hyvä tapa saavuttaa henkinen kirkkaus.

2. Vältä ylistimulointia

Elämme ylisitoutuneessa ja ylistimuloituneessa maailmassa. Mieltämme pommitetaan jatkuvasti suurilla määrillä aistihavaintoja. Tämä tarkoittaa sitä, että on käytännössä katsoen mahdotonta olla kiinnittämättä huomiota moniin asioihin samaan aikaan. Tämä kulkee käsi kädessä mielen taipumuksen kanssa hypätä asiasta toiseen. Meidän on siis lisääntyvissä määrin vaikea keskittyä.

Jos haluat taistella henkistä väsymystä vastaan, yritä olla antamatta minkään vaikuttaa huomiokykyysi. Jos olet töissä, laita kaikki ilmoitukset pois päältä puhelimestasi. Yritä myös olla häiriintymättä työkavereistasi. Ja kun et ole töissä, rentoudu, äläkä ajattele töitä. Jokaiselle aktiviteetille on oma aikansa. On tärkeää, että ne eivät mene päällekkäin.

mies rentoutuu

3. Ole realistinen

Yksi asia, joka aiheuttaa eniten ahdistusta on riman asettaminen korkeammalle kuin voit oikeasti kurottaa. Kun sinulla on paljon tehtävää, sinusta tulee ylikuormittunut ja yrität tehdä tuhansia asioita samaan aikaan. Tämä oikeasti vahingoittaa tuotteliaisuuttasi sen parantamisen sijaan.

Sinun täytyy siis tuntea itsesi. Jos tajuat, että et voi tehdä kaikkea mitä sinun pitäisi tehdä, älä ole huolissasi siitä. Priorisoi ja päätä kaikista tärkeimmät tehtävät. Loppujen lopuksi huolehtiminen ei saa sinua toimimaan yhtään nopeammin, vaan se saattaa tehdä juuri päinvastoin.

Yhteenvetona, henkinen väsymys voi vaikuttaa meihin kaikkiin. Voimme kuitenkin taistella sitä vastaan. Jos uskot kärsiväsi henkisestä väsymyksestä, kokeile ottaa nämä vinkit käyttöön päivittäisessä elämässäsi. Oireistasi tulee pian menneisyyttä.

Pedersen, A. F., Andersen, C. M., Olesen, F., & Vedsted, P. (2014). Stress og udbrændthed hosalment praktiserende læger er stigende. Ugeskrift for Laeger.