Kiertäjähermo voi poistaa ahdistusta

· 17.1.2018

Kiertäjähermo vaikuttaa todella moneen kehomme osaan. Jopa niin paljon, että monet kuvaavat sitä kehomme liikkeellepanevana voimana, sisäisenä kanavana, joka säätelee lepoa ja deaktivoi kehossamme ilmenevät ahdistuksen merkit. Tieto siitä kuinka stimuloida tätä hermoa erilaisilla harjoituksilla, kuten palleahengityksellä, voi epäilemättä lievittää useita negatiivisia tunteita, jotka saavat meidät lannistumaan päivittäin.

Ajattele hetki kaikkia niitä tilanteita, jotka saavat aikaan ahdistusta, kaikkea sitä mikä tuottaa pelkoa, epämukavuutta, vastenmielisyyttä… Jos tarkastelemme näitä hetkiä, näemme kuinka tietyillä hetkillä vatsamme ja suolistomme alkavat kärsiä kouristuksista ja krampeista. Tuntuu kuin sisällämme olisi sata vihaista lepattavaa perhosta. Kiertäjähermo lähettää viestin tästä tunteesta välittömästi aivoille: ”meillä on uhka.”

”Missä vesi on syvintä, siellä se on myös kaikkein rauhallisinta.”

-William Shakespeare-

Muutama vuosi sitten professori Wolfgang Langhans ja hänen tiiminsä ETH Zurichista löysivät tämän hämmästyttävän tunteisiimme liittyvän hermon, tarkemmin sanoen pelon tunteeseen ja pakenemisen haluun liittyvän hermon. He osoittivat, että esimerkiksi ihmiset, jotka kärsivät kroonisesta ahdistuksesta kärsivät itse asiassa tässä hermossa olevasta yliherkkyydestä. Lisäksi on tärkeää tietää, että kiertäjähermo alkaa pikkuaivoista ja se säätelee ruoansulatusta, suolia, hengityselimiä, sekä sydäntä ja maksaa.

Täten suurin osa kehostamme menettää tasapainoaan, kun ahdistus ottaa vallan: sydämenlyönnit kiihtyvät, ruoansulatuksesta tulee raskasta, ja alamme kärsiä ripulista. Yksi tapa säädelläksemme monia negatiivisten tunteiden vaikutuksia on ”aktivoida” meidän kiertäjähermomme kunnolla. Vaikka kiertäjähermo vastaa automaattisesti eri kehossamme tapahtuviin tilanteisiin, meidän on kuitenkin mahdollista stimuloida tai edistää rentoutumisen tunnetta.

kiertäjähermo vaikuttaa olotilaamme

Kiertäjähermo: Osa elimistöämme, josta meidän kaikkien tulisi olla tietoisia

Vuonna 1921 eräs Nobelin palkinnon voittanut saksalainen psykologi, Otto Loewi, huomasi että kiertäjähermon stimuloimisella on melko mielenkiintoisia vaikutuksia: sydämen syke laskee ja elimistöön vapautuu jokin todella erikoinen aine. Hän kutsui tätä ainetta ”Vagusstoffiksi” (joka saksasta käännettynä tarkoittaa vagusainetta.) Tämä ”vagusaine” on itse asiassa todella erityinen välittäjäaine: asetyylikoliini, ja se oli myös ensimmäinen tiedemiesten tunnistama välittäjäaine.

Tässä on niin ikään kuin kyse valtapelistä, jossa hyvinvointi on homeostaattisen tasapainon keskus. 

Kiertäjähermo on kuin elimistömme ”ying ja yang”, jossa optimaalinen piste pystyy nauttimaan oikeasta aktivointitasosta. Siellä emme koe mitään hälyttäviä tunteita, emmekä myöskään ole liian rentoutuneita, haavoittuvaisia tai apaattisia.

vagushermo

Kliiniset psykologit kuten Kyle Bourassa Arizonan yliopistosta selittävät jotain niinkin yksinkertaista kuin sitä, kuinka kiertäjähermon sekä suoliston ja aivojen välisen terveellisen yhteyden suosiminen voisi auttaa meitä todella paljon. Esimerkiksi, se auttaisi paremmin meidän kehoamme säätelemään välittäjäaineiden, kuten asetyylikoliinin ja gamma-aminovoihapon tuotantoa. Näin, kiitos myös näiden välittäjäaineiden, me voimme laskea sydämemme sykettä, verenpainettamme, sekä laskemaan ahdistuksen yliaktivoimien elinten aktiviteettia. Kaiken tämän kaksi hyötyä ovat parempi uni ja parempi ruoansulatus.

Seuraavaksi tarkastelemme sitä, kuinka laittaa tämä kaikki käytäntöön.

Kuinka stimuloida kiertäjähermoa?

On olemassa tiettyjä ihmisiä, erikoistuneita fysioterapeutteja, jotka voivat stimuloida kiertäjähermoa. Vatsan suuaukon alueen hieronnan avulla kiertäjähermo voidaan aktivoida tuottaaksemme mieluista rauhallisuuden tunnetta ja täten lievittää ahdistuksen tuottamia kouristuksia suolistossa.

”Tyyni mieli tuo sisäistä voimaa ja luottamusta itsessä, siksi se on niin tärkeää terveydellemme.”

-Dalai Lama-

On kuitenkin olemassa eräs toinen metodi, jonka me voimme suorittaa itse. Voimme saavuttaa tämän palleahengityksen avulla. Se on erinomainen strategia rentoutumista varten, ja jos harjoitat sitä päivittäin, tulet havaitsemaan uhan tunnetta harvemmin, parempaa ruoansulatusta, parempaa sisäistä tasapainoa, ja raikkaampaa lepoa. On olemassa myös muita strategioita, jotka yhdistettynä syvään hengitykseen tai palleahengitykseen auttavat meitä todella paljon.

  • Päivittäin suoritettava kohtuullinen aerobinen liikunta
  • Positiiviset ja rikastuttavat sosiaaliset yhteydet
  • Meditaatio
  • Päiväkirjan kirjoittaminen tunteaksemme itsemme paremmin
  • Probioottien käyttö – vahva, terveellinen sisäinen bakteerikanta johtaa parempaan aivojen terveyteen
  • Muutaman sekunnin kestävät kylmät suihkut
  • Jooga
  • Nukkuminen vasemmalla kyljellä
  • Nauraminen usein
  • Serotoniinin ja oksitosiinin tasojen kohottaminen
joogaa tai meditointia rannalla

Tiivistettynä, kuten voimme myös edellä mainitusta listasta huomata, on yksi näkökohta, johon meidän tulisi ehdottomasti kiinnittää huomiota. Positiivisten tunteiden tuottamisen yksinkertainen tosiasia, hyvä sosiaalinen elämä, vapaa-aika, nauraminen ja rentoutuminen… Kaikki nämä asiat stimuloivat kiertäjähermoamme, ja ne ovat myös todella hyödyllisiä kehollemme.

Emme saisi unohtaa, että 80-90 % serotoniinistamme on suoliston tuottamaa. Serotoniini on yleisemmin tunnettu ”hyvinvoinnin hormonina.” Yksinkertaisesti hymyileminen, tanssiminen, käveleminen, uiminen… kaikki nuo saavat aikaan todella positiivisia metabolisia muutoksia. Muutoksia, joita tuo upea ruumiinosamme yhdistävä kiertäjähermo vastaanottaa välittömästi, ja sitten lähettää todella erityisen viestin meidän aivoillemme: ”Kaikki on kunnossa, kaikki on tyyntä!”