Olet itsesi paras parantaja

· 23.12.2015

Kun aloitin joogaohjaajakoulutukseni, opin että yksi joogan perimmäisistä ohjenuorista on ”ahimsa”, joka tarkoittaa väkivallattomuutta. Usein ajattelemme väkivallattomuuden tarkoittavan ainoastaan sitä, ettemme ole aggressiivisia toisia kohtaan emmekä siis välttämättä huomaa sitä väkivaltaa, jota kohdistamme itseemme ja omaan vartaloomme.

Paradoksaalisesti opin tämän intialaisesta lääketieteestä – hyvin nurinkurisella tavalla. Sen kautta huomasin, että on olemassa asioita, jotka tekevät hallaa keholleni. Olen nyt yhden viikon ajan noudattanut niin sanottua puhdistuskuuria, joka on johtanut ainoastaan vakaviin elimistötukoksiin, joista olen nyt pikku hiljaa toipumassa.

Parannan itse itseäni, suomalla omalle keholleni paljon rakkautta, huolenpitoa sekä hellyyttä ja arvostamalla omaa herkkyyttäni. Olen oppinut, että jokaisen tulee ensin itse tunnistaa oma herkkyytensä.

Tässä ei ole myöskään kyse ainoastaan subjektiivisesta näkökulmasta. Kerron usein asiakkailleni, että jokaisella tulisi olla syvempi ymmärrys siitä, kuinka hermojärjestelmämme sekä aivomme toimivat.

Kehomme pystyy uudistumaan sekä parantamaan itseään luontaisesti, mutta nämä kyvyt aktivoituvat ainoastaan levon, ei stressin, kautta. Kun olemme stressaantuneita, kaikki kehomme paranemis- ja uudistumismekanismit estyvät tai heikkenevät, aivan kuten vastustuskykymme sekä kehomme kyky imeyttää ravintoaineita.

Kun näin tapahtuu, meidän tulee reagoida kuuntelemalla kehoamme ja vakuuttamalla itsellemme, että ”vähemmän on enemmän”. Meidän täytyy antaa kehollemme lupa parantaa itsensä luonnollisesti niin, että omat henkiset ja fyysiset mekanismimme heräävät ja ohjaavat meitä kohti tyyneyttä, hyvinvointia ja onnellisuutta.

Monet kohtaamani ihmiset ovat käyneet läpi terapiamuotoja sekä hoitoja, jotka ovat olleet liian rankkoja ja intensiivisiä, ja joiden seurauksena nämä henkilöt ovat olleet hoitojen jälkeen entistä rikkonaisempia.

Mikäli löydät itsesi tilanteesta, jossa toteat tarvitsevasi parantumista – fyysisesti, emotionaalisesti tai henkisesti – kannattaa sinun kysyä itseltäsi seuraavat yksinkertaiset kysymykset ennen johtopäätöksiin kiirehtimistä.

  • Millä elämäni osa-alueilla kuuntelen enemmän muita kuin itseäni?
  • Millaisina hetkinä luotan hyvinvointini jonkun toisen käsiin, sen sijaan että kuuntelisin omaa itseäni?
heijastus

  • Miltä osin kohtelen omaa sisäistä olemustani väkivaltaisesti?
  • Mitkä tavoistani ovat sellaisia, joilla hyökkään itse itseäni vastaan?

Käytä aikaa vastausten pohtimiseen ja ole itsellesi rehellinen. Kun olet löytänyt vastaukset, tulee sinun viedä tämä tieto osaksi omaa elämääsi ja ryhtyä toimeen.

Usein löytämäsi vastaukset saattavat rohkaista sinua jumiutumasta tiettyyn paikkaan tai ystävyyteen, tai ehkä saatat uskaltautua kokeilemaan mitä tapahtuu, jos laitat liian hyökkääväksi kokemasi hoito- tai terapiamuodon tauolle. Sen sijaan että pakottaisit itsesi kuntosalin seinien sisälle kuulokkeet korvilla, saatatkin päättää lähteä kävelylle aurinkoiseen puistoon kuunnellen lintujen laulua ja tuntien olevasi elossa ja rauhan ympäröimä – tässä ja nyt.

Hylkää ne asiat jotka tuottavat sinulle tuskaa, niin kaikki tulee menemään parhain päin. Anna itsellesi lupa pitää itsestäsi huolta lempeydellä ja rakkaudella, koska olet itse itsellesi kaikkein arvokkain.