Henkinen ylikuormitus pandemian aikana: oireet ja hallinta

21 toukokuu, 2020
Näinä päivinä yhä useammat tuntevat itsensä henkisesti ylikuormittuneiksi. Tunnemme apatiaa ja mielemme on sumuinen, emme pysty keskittymään ja olemme fyysisestikin poikki. Tunteemme yrittävät kertoa meille jotain, ja meidän on kiinnitettävä siihen huomiota.
 

Pandemian aikana ilmenevä henkinen ylikuormitus on psykologinen todellisuus, josta monet ovat alkaneet kärsiä. Tämä tila voidaan määritellä tunteiden, ajatusten ja tuntemusten ylivuotona, mikä lopulta johtaa psyykkiseen ja fyysiseen uupumukseen. Se on lamaannuttava kokemus, joka voi pahentua päivien edetessä jollei siihen puututa ajoissa.

Carl Jung on sanonut, että ihmisen mieli ei heilu oikean ja väärän välillä, vaan järjen ja järjettömyyden välillä. Se on totta, etenkin vaikeina aikoina, kriisin keskellä kun elämme epävarmuudessa, kuten tämänhetkisen pandemian aikoina.

Näinä päivinä on täysin normaalia ja ymmärrettävää, että mielemme ajautuu negatiivisiin ja pelottaviin ajatuksiin. Mutta vaikka ne ovatkin normaaleja ajatuksia, jos mielemme pyörii niissä liikaa, emme enää näe todellisuutta emmekä toivon pilkettä.

Oman negatiivisen lisänsä tähän tuo jatkuva tiedon pursuaminen joka tuutista, etenkin jos emme suodata sitä tehokkaasti ja erota väärää tietoa oikeasta. Epäterve alusta mielenterveydelle on perustettu, ja kierre vain kasvaa kasvamistaan.

Melkein odotamme romahtavamme hetkenä minä hyvänsä, mutta meidän on pakko pitää itsemme ja ajatuksemme hallinnassa.

Mies tuntuu olevan hukassa.
 

Henkinen ylikuormitus pandemian aikana: mitkä ovat sen oireet?

Henkisellä ylikuormituksella voi tässä tilanteessa olla kaksi alkuperää. Ensimmäinen ja vakavampi voi johtua traumaattisesta kokemuksesta, kuten perheenjäsenen menetyksestä koronaviruksen vuoksi. Tunteet, kärsimys ja mahdottomuus käsitellä surua asianmukaisella tavalla eristyksestä johtuen ovat yhdistelmä, joka lisää henkisen ylikuormituksen mahdollisuutta.

Tämä tunteiden kasaantuminen on melko yleinen ilmiö terveydenhuollon ammattilaisten keskuudessa. He kokevat tämän pandemian vaikutukset ensimmäisenä, he kärsivät usein myötätunnosta aiheutuvasta uupumuksesta, ja lisäksi he ovat erittäin riskialttiissa työssä.

Toinen alkuperä henkiselle ylikuormitukselle nyt pandemian aikana on pienten tilanteiden, tunteiden ja tapahtumien kertyminen, joita ei saada purettua alta pois. Tähän liittyvät päivittäinen stressi, työhuolet, päivien monotonisuus, perhehuolet, taloudelliset huolet ja muut asiat, jotka kuormittavat meitä henkisesti.

Katsotaan seuraavaksi, mitkä tämäntyyppisen henkisen ylikuormituksen oireet ovat.

Mistä tiedän, että olen henkisesti ylikuormittunut?

Ylireagoit suhteellisen tavallisiin tilanteisiin. Esimerkiksi, kun palaat kotiin ruokakaupasta etkä heti löydä avaimia laukustasi, sinulle iskee päälle paniikki.

  • Keskittymisvaikeudet ja kyvyttömyys suorittaa yksinkertaisia tehtäviä ovat myös yleisiä oireita.
  • Sinun on vaikea keskustella normaaliin tapaan perheen tai ystävien kanssa. Vaikuttaa siltä, kuin muut olisivat täysin toisella taajuudella, ja tunnet olosi väärinymmärretyksi ja jopa vihaiseksi.
 
  • Tunteet ovat aina pinnalla. Pillahdat helposti itkuun, olet vihainen mitättömistä asioista ja tunnet apatiaa, joka ei anna sinun nauttia enää mistään.
  • Henkinen ylikuormitus näkyy myös toisella, hyvin erilaisella tavalla: fyysisenä väsymyksenä. Uupumus on niin totaalista, ettet jaksa tehdä mitään, olet lamautunut.
Henkinen ylikuormitus voi saada meidät apaattiseksi.

Kuinka voin hallita henkisen ylikuormituksen vaikutuksia tämänhetkisessä pandemiatilanteessa?

Pandemian aikana nähtävä henkinen ylikuormitus varoittaa meitä jostakin vakavasta asiasta: tunteemme yrittävät kertoa meille jotakin ja niihin tulee kiinnittää huomiota. Niinpä tavoitteena ei todellakaan ole sammuttaa tätä tunnekuohua tai -blokkia kieltämisen tai myöskään sen loogisen lähestymistavan avulla, jossa vain toistamme itsellemme että ”minun on keskityttävä ja hallittava itseäni, tai tulen hulluksi”.

Tämä ei ole oikea aika olla kova itseämme kohtaan. Tunteet antavat kokemukselle merkityksen, ne ovat ihmisen biologinen perintö ja ne on hyväksyttävä ja käsiteltävä. Vain niin toimimalla voimme paremmin vaikeina aikoina.

Hyväksy tunteesi ja anna niille niiden ansaitsema tila

 

Älä syrjäytä tunteitasi, älä rankaise niistä itseäsi tai käännä niille selkääsi. Kuvittele, että henkinen tilasi on pallo, jossa on kiinni useita erivärisiä lankoja. Jokainen lanka on erotettava yksitellen, sitä on tunnusteltava ja sille on annettava nimi. Mitä minä tunnen? Tunnen surua, ahdistusta, pelkoa, turhautumista, nostalgiaa tms.

Erottele tunteesi, anna niille niiden ansaitsema tila ja hyväksy itsesi kritisoimatta itseäsi siitä, mitä tunnet. Nuo tunteet haluavat että sinä annat niille aikaasi, että puhut niiden kanssa myötätunnolla.

Huomioi emotionaaliset perustelusi

Yksi syy siihen, miksi tämä henkinen ylikuormitus ilmenee juurikin pandemian aikana, ovat ne emotionaaliset perustelut, joita teemme kaikesta mitä kuulemme, ajattelemme tai näemme.

  • Voimme antaa tästä useita esimerkkejä. Jos jokaisen uuden tartunnan tai ihmishengen menetyksen lukumäärän myötä sanot itsellesi että tilanne vain pahenee ja pahenee, että mitään ulospääsyä ei ole olemassa ja että jokainen päivä on edellistä ahdistavampi, käsittelet todellisuutta kaikkein haitallisimpien tunteiden kautta. Tätä sinun on vain voitava hallita.
  • Jos toistat itsellesi sellaisia asioita, kuten ”en voi enää elää tämän ahdistuksen kanssa”, annat aivojesi tunteelliselle osalle mantelitumakkeelle ylivoiman, mikä vain ennakoi lisää riskejä ja lisää kuolemantapauksia.
  • Sinun on vähennettävä tuon henkisen kouran ylivoimaa ja sinun on luotava tunteillesi suodatin. Laita itsesi ajatustesi portinvartijaksi ja mieti todella, ketä ja mitä haluat päästää sisään: älä anna sellaisten asioiden päästä läpi, jotka haluavat heikentää sinua, tulevaisuudensuunnitelmiasi ja henkistä voimaasi.
 
Miehen päätä ympäröi sumu.

Levolliset, huolettomat hetket

Tiedämme, että henkinen ylikuormitus on asia, jota kuka tahansa meistä voi kokea tämän pandemian aikana. Siksi meidän kaikkien on hyvä muistaa seuraavat neuvot selvitäksemme päivittäisestä huolesta ja stressistä:

  • Tietoa pandemiasta tulee alituiseen joka puolelta; säätele sille altistumista.
  • Pidä tunne- ja ajatuspäiväkirjaa. Sen avulla voit saada yhteyden sisäiseen maailmaasi.
  • Suo itsellesi rauhallisia hetkiä, joiden aikana voit uppoutua mukaviin aktiviteetteihin; sellaisiin, joissa ajatus lepää ja positiiviset tunteet virtaavat.
  • Keskustele niiden ihmisten kanssa, jotka oikeasti kuuntelevat sinua; ihmisten, jotka saavat olosi hyväksi, eivät ahdistuneemmaksi.
  • Kuvittele, että mielesi on kuin huone. Sen tulee olla järjestyksessä, verhot ja ikkunat tulee aukaista jotta valo pääsee sinne sisään, ja kaikilla asioilla ja tavaroilla on oma tarkoituksensa ja paikkansa.

Yhteenvetona haluamme todeta, että vaikeissa tilanteissa meidän ei pitäisi koskaan ennakoida pahinta ja yrittää varautua siihen. Tämä kaava ei toimi, sillä se vain lisää ahdistusta ja tunteiden ylikuormitusta.

 

Näissä olosuhteissa on yksi asia, jonka tulisi olla läsnä joka päivä: toivo. Muista se, äläkä anna henkisen ylikuormituksen kaataa sinua.