Ahdistusherkkyys: pelon pelkääminen

Viime vuosina ahdistusherkkyyttä on tutkittu paljon. Tarkastelemme näitä tutkimuksia sekä itse häiriötä tässä artikkelissa.
Ahdistusherkkyys: pelon pelkääminen

Viimeisin päivitys: 26 heinäkuu, 2022

Ihmisillä, jotka kärsivät ahdistusherkkyydestä, on taipumus ylitulkita tyypillisiä ahdistuksen ilmenemismuotoja merkkeinä vaarasta. Tämäntyyppistä herkkyyttä pidetään psykologisena riskitekijänä, ja siitä on tehty kliinisiä ja epidemiologisia tutkimuksia.

Tutkimukset osoittavat, että korkea ahdistusherkkyys ennustaa ahdistusoireiden ja paniikkikohtausten alkamista (McLaughlin & Hatzenbuehler, 2009; Calkins et al., 2009). Se myös ennustaa ahdistus- ja masennushäiriöiden ilmaantumista, ja eräässä tutkimuksessa havaittiin, että se ennustaa ahdistushäiriöiden jatkumista.

Ahdistus

Ahdistus on monimutkainen järjestelmä kognitiivisia, fysiologisia, käyttäytymiseen liittyviä ja emotionaalisia vasteita, jotka liittyvät ennakoivaan valmistautumiseen uhkaavaksi koettuun olosuhteisiin. Tämä reaktio liittyy pelkoon ja ilmenee tulevaisuuteen suuntautuvana mielentilana.

Ahdistus on normaalia, mutta kun se laukeaa havaitun uhan yliarvioinnin tai vaaran väärinarvioinnin seurauksena, siitä tulee patologista. Sen huomattavimmat oireet ovat seuraavat:

  • Levottomuus
  • Rasitus
  • Väsymys
  • Huimaus
  • Toistuva virtsaaminen
  • Sydämentykytykset
  • Huimaus
  • Hengitysvaikeudet
  • Hikoilu
  • Vapina
  • Huoli ja pelko
  • Unettomuus
  • Keskittymisvaikeudet
  • Ylivalppaus
Ahdistusherkkyys on pelon pelkäämistä.
Ahdistus liittyy huoliin tulevaisuudesta.

Kliinisen ahdistuksen ominaispiirteet ovat seuraavat:

  • Väärät hälytykset. Sairastunut kokee voimakasta pelkoa, vaikka uhkaavia merkkejä ei ole.
  • Sitkeys. Uhkien ennakointi saa uhrin kokemaan korkeamman tason pelkoa ja ajatuksia uhkasta riippumatta siitä, toteutuuko se vai ei.
  • Toimintahäiriö. Se häiritsee kärsivän tehokasta ja mukautuvaa selviytymistä havaittuun uhkaan. Lisäksi se vaikuttaa hänen sosiaaliseen elämäänsä.
  • Yliherkkyys ärsykkeille. Hän kokee pelkoa useimmista ärsykkeistä tai suhteellisen lievistä tilanteista.
  • Puutteellinen kognitio ja kognitiiviset oireet. Hänen ajattelulleen on ominaista uhan tai vaaran yliarviointi.

Nyt kun meillä on käsitys siitä, mitä ahdistus on ja mitkä ovat sen ominaisuudet kliinisellä tasolla, siirrymme tämän artikkelin pääaiheeseen: mitä ahdistusherkkyys on ja miten se toimii.

Ahdistusherkkyys

Ahdistusherkkyys ymmärretään ahdistusoireiden pelkona. Sen aktivoivat irrationaaliset uskomukset näiden oireiden sekä psykologisista että fyysisistä mahdollisista haitallisista vaikutuksista.

Oletetaan esimerkiksi, että joku pelkää hämähäkkejä ja hänellä on myös korkea ahdistusherkkyys. Tässä tapauksessa hänen todellinen pelkonsa eivät ole hämähäkit, vaan niiden aiheuttama ahdistus.

Hänen hämähäkkipelkonsa laukaisee joukon oireita ja merkkejä, jotka ovat hänelle sietämättömiä, koska hän pitää niitä haitallisina. Tämä saa hänet välttämään kaikkea kosketusta hämähäkkeihin. Se ei johdu siitä, että ne edustavat välitöntä vaaraa hänelle, vaan koska ne synnyttävät fysiologista, kognitiivista, affektiivista ja käyttäytymiseen liittyvää toimintaa, jota hän pitää uhkaavana.

Ahdistusherkkyyden omaava henkilö pelkää itse ahdistuksen oireita ja hänellä on taipumus osoittaa liioiteltuja ja pitkittyneitä reaktioita niitä kohtaan.

Ahdistusherkkyys sisältää usein ahdistuksen fysiologisia oireita ja lisää niitä suuresti. Esimerkkeinä takykardia, sydämentykytys, huimaus, väsymys tai hengenahdistus, vapina jne.

Siten syntyy noidankehä, jossa ahdistus synnyttää enemmän ahdistusta, kun kärsijä kokee sen oireet vaaraksi. Tämä perusteettoman uhan käsitys aiheuttaa hänelle entistä enemmän ahdistusta ja hän on loukussa.

Kliinisessä ympäristössä ahdistusherkkyyden arviointia voidaan käyttää:

  • Tunnistamaan henkilöt, joilla on riski kehittää lisääntynyt vaste affektiivisiin ja kiihottumiseen perustuviin tuntemuksiin hoidon aikana.
  • Tunnistamaan ne, jotka voivat hyötyä interoseptiivisesta altistumisesta tai muista ahdistusherkkyyttä vähentävistä tekniikoista.
  • Arvioimaan hoidon edistymistä ja ilmoittamaan mahdollisista muutostarpeista.

Miten ahdistusherkkyys toimii?

Psykologisten ja emotionaalisten ongelmien syiden ymmärtämiseksi on ehdotettu erilaisia malleja ja rakenteita.

Niiden joukossa on Steven Reissin kehittämä ehdotus ahdistusherkkyydestä. Reiss väitti, että kaikki pelko johtuu odotuksista ja herkkyydestä, mikä selittää sen lisääntymisen ja jatkumisen. Odotukset muodostuvat arvioista, että jotain tapahtuu, ja herkkyys auttaa ymmärtämään, miksi pelko ilmenee.

Ahdistusherkkyys saa kärsivän havaitsemaan, että hänellä on somaattisia, psykologisia ja sosiaalisia seurauksia, jotka voivat olla vaarallisia.

Kun oireet ilmaantuvat, henkilö alkaa keskittyä niihin ja niiden vaikutuksiin. Tämä lisää niiden vakavuutta, mikä lisää hänen epämukavuuden ja pelon tunteitaan.

Huolestunut mies katsoo ulos ikkunasta.
Odotukset yhdistettynä ylivalppauteen lisäävät pelkoa ja ahdistusta.

Psykoterapeuttinen hoito

Ahdistusherkkyys vähenee useilla erilaisilla interventioilla, mukaan lukien:

  • Emotionaalinen hyväksyntä. Se opettaa yksilöä tarkkailemaan omia tunteitaan hyväksynnästä ja uteliaisuudesta sen sijaan, että hän taistelisi niitä vastaan. Emotionaalinen hyväksyntä on todettu tehokkaaksi vähentämään pelon pelkoa.
  • Psykokasvatus. Se tarjoaa potilaalle tietoa ahdistuksesta, sen aktivoinnista ja sen luomista orgaanisista, kognitiivisista ja käyttäytymisaktivaatioista.
  • Kognitiivinen rakennemuutos. Se muuttaa henkilön vääristyneet uskomukset ahdistusoireista sopeutumiskykyisemmiksi.
  • Interoseptiivinen altistuminen. Henkilö altistuu omille kehollisille tunteilleen ja hän oppii hallitsemaan oireita sen sijaan, että pelkäisi niitä, välttelisi niitä tai yrittäisi paeta niitä.
  • Altistus. Potilasta neuvotaan kohtaamaan pelkonsa lähestymällä pelättyä skenaariota. Tämä antaa hänen hermostonsa tottua tilanteeseen. Lisäksi hänen äskettäin oppimansa selviytymisreaktiot voivat ohittaa sopeutumattomien pelkoreaktioiden vaikutuksen. Tämä prosessi helpottaa myös hänen taitojensa hankkimista, jotta hän voi hallita ahdistuksensa oireita ja tuntea olonsa itsevarmemmaksi.

Ahdistusherkkyys, kuten pelon pelkääminen, on reaktio, joka vaikeuttaa elämää ja ahdistuksen kohtaamista. Jos henkilö sen lisäksi, että hän kokee tietyn fobian, pelkää oireitaan, ongelman vaikutus ja vakavuus on suurempi.

Siksi ihmisten, joilla on korkea ahdistusherkkyys, tulisi hakea asianmukaista apua, jotta he voivat säädellä emotionaalista ja kognitiivista aktivaatiotaan.

Tämä saattaa kiinnostaa sinua...
Akuutti jaksollinen stressi: toistuva ahdistuneisuus
Mielen Ihmeet
Lue se täällä Mielen Ihmeet
Akuutti jaksollinen stressi: toistuva ahdistuneisuus

Akuutti jaksollinen stressi vaikuttaa keskimääräisesti hyvin tietynlaiseen persoonallisuustyyppiin. Ja se voi olla vaarallista.



  • Calkins, A. W., Otto, M. W., Cohen, L. S., Soares, C. N., Vitonis, A. F., Hearon, B. A., & Harlow, B. L. (2009). Psychosocial predictors of the onset of anxiety disorders in women: results from a prospective 3-year longitudinal study. Journal of anxiety disorders23(8), 1165-1169.
  • Chand, S. y Marwaha, R. (2022). Ankiety. StatPearls. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK470361/
  • Eifert, G. H., & Heffner, M. (2003). The effects of acceptance versus control contexts on avoidance of panic-related symptoms. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry34(3-4), 293-312.
  • Leyro, T.M., Zvolensky, M.J., Vujanovic, A.A. y Bernstein, A. (2008). Anxiety sensitivity and smoking motives and outcome expectancies among adult daily smokers: Replication and extension. Nicotine & Tabacco Research, 10, 985-994.
  • McHugh, R. K. (2019). Assessing anxiety sensitivity. The Clinician’s Guide to Anxiety Sensitivity Treatment and Assessment, 9–29. doi:10.1016/b978-0-12-813495-5.00002-4
  • McLaughlin, K. A., & Hatzenbuehler, M. L. (2009). Stressful life events, anxiety sensitivity, and internalizing symptoms in adolescents. Journal of abnormal psychology118(3), 659.
  • Piña, E. V., & Mandujano, J. L. (2013). Asociación entre la sensibilidad a la ansiedad y el consumo de tabaco. Enseñanza e investigación en psicología18(2), 343-358.
  • Reiss, S., Peterson, R., Gursky, D. y McNally, R.J. (1986). Anxiety sensitivity, anxiety frequency and the prediction of fearfulness. Behavioral Research and Thererapy, 24(1), 1-8.
  • Sandín, B., Valiente, R.M., Chorot, P. y Santed, M.A. (2005). Propiedades psicométricas del Índice de Sensibilidad a la Ansiedad. Psicothema, 17(3), 478-483
  • Sarason, I. G. y Sarason, B. R. (2006). Psicopatología: psicología anormal: el problema de la conducta inadaptada (10ª ed.). Pearson educación.
  • Sphancer, N. (2020, 25 de febrero). Anxiety Sensitivity: When What We Fear Is Fear Itself. Psychology Today. https://www.psychologytoday.com/us/blog/insight-therapy/202002/anxiety-sensitivity-when-what-we-fear-is-fear-itself
  • Spinhoven, P., van Hemert, A. M., & Penninx, B. W. (2017). Experiential avoidance and bordering psychological constructs as predictors of the onset, relapse and maintenance of anxiety disorders: One or many?. Cognitive Therapy and Research41(6), 867-880.