7 kirjaa positiivisesta psykologiasta

· 12.1.2018

Rohkeasti vain, ota harppaus positiiviseen ajatteluun, niin tunnet olosi erilaiseksi. Muuta näkökulmaa, laita asiat oikeisiin mittasuhteisiin, muovaa ajattelutapaasi; vain tällä tavalla teet elämästäsi täydempää niin, että halujen ja tekojen välillä on tasapaino ja onni on lopulta todellisuutta eikä vain jatkuva tavoite, joka ei koskaan toteudu. Tämän kaiken saavuttamiseksi ei ole mitään hyödyllisempää kuin parhaat kirjat positiivisesta psykologiasta.

Nyky-yhteiskunnassa ihmiset tuntevat hyvin kaikki onnellisuuteen liittyvät termit. Luemme lähes jokaisen vastaantulevan itsehoito-oppaan, jotkut menevät spirituaarisille retriiteille, konferensseihin tai mindfulness-kursseille. Mutta… moni on edelleen jumissa samoissa negatiivisissa asenteissa ja ajatuskierteissä. Panostamme niin monin eri tavoin henkilökohtaiseen kasvuumme, ja siitäkään huolimatta emme täysin saavuta tuota sisäistä hyvinvointia, rauhaa ja onnellisuutta.

”Ajattelutapojen ei tarvitse olla ikuisia. Yksi merkittävimmistä löydöistä, mitä psykologiassa on tehty kahdenkymmenen viime vuoden kuluessa, on että ihmiset voivat valita oman ajattelutapansa.”

-Martin Seligman-

Ihan jokainen voi aloittaa sen milloin tahansa, mutta ei pidä unohtaa, että ”täyden elämän” saavuttamiseksi, onnen saavuttamiseksi, ei ole mitään yhtä ainoaa maagista reseptiä. On vain prosessi, päivittäinen, perinpohjainen ja jatkuva panostus, jossa murramme yksi kerrallaan nuo huonot asenteet, puolustusmekanismit ja pakonomaiset negatiiviset ajatukset, jotka toimivat elämässämme vihollisen lailla.

Tämän saavuttamiseksi on mahdollista kulkea eri teitä: hankkia valmennusta, pyytää opastusta motivaatiogurulta tai alkaa käydä jollakin hyvällä kurssilla. Mutta ja niin oudolta kuin se saattaakin vaikuttaa – on olemassa yksi malli, ihmisen hyvinvoinnin tiede, joka kattaa tämän kaiken. Se on se, joka on jo ulottuvillamme rikastuttavana kerroksena, joka ravitsee suurinta osaa nykypäivän suuntauksista. Kyseessä on tietenkin positiivinen psykologia. 

Professori Martin Seligman antoi sille alkusysäyksen 90-luvulla. Ei mennyt kauaakaan, kun jotkut sen erittäin tärkeistä ja nyt jo monien ihmisten tuntemista käsitteistä alkoivat kukoistaa. Näitä olivat esimerkiksi sinnikkyys, tunneäly, luovuus ja Mihaly Csikszentmihalyin flow-käsite.

Jos siis todella haluamme muutosta, kehittää persoonallisuuttamme saavuttaaksemme hyvän olon, voimme yhtä hyvin mennä suoraan asian ytimeen, uppoutua noihin pääkäsitteisiin ja tärkeisiin perustyökaluihin, jotka löytyvät parhaista positiivisen psykologian kirjoista. Ne ovat tiedon avaimia, jotka voivat tulla mukaan matkallemme onnen löytämiseksi.

positiivisuus

1. ”Aito onnellisuus: Positiivisen psykologian keinoin täyteen elämään”, Martin E. P. Seligman

Martin Seligman, psykologi, kirjailija ja psykologian laitoksen johtaja Pennsylvanian yliopistossa, on ilman muuta positiivisen psykologian isä, tai ainakin sen tunnetuin edustaja. Hän oli se, joka otti ensiaskeleet kohti uutta näkökulmaa käytöstieteessä. Hän pani sivuun patologian tutkimuksensa keskittyäkseen ainoastaan ihmisen hyvinvoinnin edistämiseen.

Tästä syystä Seligman on todellinen edelläkävijä sen tieteellisen menetelmän kehittämisessä, joka kertoo meille kuinka onnen voi saavuttaa. Hänen kirjastaan ei löydy ainoastaan motivaatiolauseita, merkityksettömiä korulauseita täynnä kauniita sanoja, vaan myös tutkimuksia, vertailevia ja päteviä näkökulmia, jotka osoittavat meille kuinka aito onni syntyy ihmisen omista vahvuuksista. Kyky ottaa ne käyttöön, ymmärtää niitä ja työstää niitä on prioriteettimme.

2. ”Being Happy”, Tal Ben-Shahar

Vuonna 2006 Harvardin yliopiston kurssitarjontaan lisättiin kaikkien aikojen suosituin kurssi. Se oli nimeltään ”kuinka olla onnellinen”, ja sitä veti israelilainen professori Tal Ben-Shahar. Nykyään hän on yksi positiivisen psykologian pääkannattajista, ja koonnut tähän kirjaansa kaikki näkökulmansa, käytännön havaintonsa ja teoriansa.

Yksi mielenkiintoinen asia, josta Ben-Shahar antaa meille vilauksen on se, että aitoon onneen kuuluu myös oman psyykkisen epämukavuuden hyväksyminen. Tätä varten hän lainaa Viktor Franklia: Se, mitä ihminen tarvitsee ei ole toimeton tila, vaan pikemminkin ponnistelu jonkin hänelle tärkeän asian hyväksi. Se, mitä tarvitsemme ei ole päästä lepoon ja mukavuuteen hinnalla millä hyvänsä, vaan vastata sen merkityksen kutsuun, joka odottaa meidän toteuttamistamme.”

Hänen kirjastaan ”Being Happy” löytyy myös kaikkea aina meditaatiotekniikoista erilaisiin strategioihin löytää päivittäisiä kiitollisuudenaiheita.

Being happy Ben-Sharar

3. ”Flow – elämän virta: Tutkimuksia onnesta, siitä kun kaikki sujuu”, Mihaly Csikszentmihalyi

Positiivisesta psykologiasta puhuminen vaatii myös puhumista Mihaly Csikszentmihalyista ja hänen työstään flow-käsitteen parissa. Hänet on siis ehdottomasti mainittava tässä listassa, ja hänen kirjansa lukeminen on äärimmäisen rikastuttava kokemus.

Flow-tilan voisi varmasti määritellä monin eri tavoin, mutta yksinkertaisin tapa on nähdä se kiitollisuuden ulottuvuutena. Nähdä se ”optimaalisena kokemuksena”, jossa kaaos ja huoli katoavat mielestämme, kun olemme löytäneet hyvän olon jonkin konkreettisen tehtävän kautta: mikä ikinä onkaan meille ominaista, mikä ikinä onkaan linjassa parhaiten itsemme kanssa. Se on miellyttävä tila, ahaa-elämys, josta löytyy onnellisen elämän ydin.

Tässä loputtomien teknologisten ja tieteellisten edistysaskeleiden maailmassa Csikszentmihalyi kutsuu meidät kirjassaan keskittämään kaiken psyykkisen energiamme ja huomiomme konkreettisiin tavoitteisiin. Hän kehottaa meitä löytämään ilon yksinkertaisista tehtävistä. Meidän tulisi tehdä suunnitelmia ja asettaa omavalintaisia tavoitteita kokeaksemme aitoa hyvää oloa.

4.  “Uusi Maa: elämän tarkoituksen oivaltaminen”, Eckhart Tolle

Eckhart Tolle kärsi syvästä masennuksesta suurimman osan elämästään. Kun hän oli 29-vuotias, hänellä alkoi esiintyä itsemurha-ajatuksia, ja yhtenä yönä hän oli lähellä päättää elämänsä. Mutta seuraavana aamuna kaikki oli muuttunut. Pakkoajatukset olivat kadonneet, koska hän oli löytänyt uuden elämäntarkoituksen, kokenut sisäisen herätyksen ja saanut inspiraation: hän halusi elää.

Suurin kärsimyksen aiheuttaja ei koskaan ole itse tilanne, vaan ajatukset siitä.

-Eckhart Tolle-

A new earth Eckhart Tolle

Kirjassaan ”Uusi Maa: elämän tarkoituksen oivaltaminen” Tolle menee hieman pidemmälle kuin teoksessaan ”Läsnäolon voima”. Hän tutkii esimerkiksi egon rakennetta ja selittää, kuinka se etäännyttää meidät siitä, mistä Seligman puhuu paljon: ihmisten vahvuuksista.

5. “Superar la adversidad: el poder de la resiliencia”, Luis Rojas Marcos

Luis Rojas-Marcos on tunnettu psykiatri ja tutkija. Hänen kirjoituksensa ovat rikastuttavia ja tarjoavat meille noita psykologian alan ulottuvuuksia, joita me kaikki tarvitsemme elääksemme parempaa elämää.

Kirjassaan “Superar la adversidad: el poder de la resiliencia(”Vastoinkäymisten voittaminen: sinnikkyyden voima”) hän opettaa meille, kuinka meillä kaikilla vaikka emme uskoisi sitä on olemassa ne psykologiset ja biologiset mekanismit, jotka valmistelevat meitä kestämään ja kohtaamaan vastoinkäymisiä.

Itse asiassa sitähän ihmiset ovat tehneet koko historiansa ajan, sillä selviytyminen on sääntö. Ja olemmekin selviytyneet yhden hämmästyttävän työkalun ansiosta: sinnikkyyden. Tämä kirja opettaa työstämään sitä, pitämään huolta sen tukipylväistä, noista perusjuurista, joita ovat itsetunto, itsehillintä, optimismi ja… tietysti positiivinen ajattelu.

6. “59 Seconds: Think a Little, Change a Lot”, Richard Wiseman

Tämä kirja sinun täytyy lukea. Siinä Richard Wiseman, Hertfordshiren yliopistossa työskentelevä psykologian professori, kumoaa klassiset myytit ja stereotypiat onnellisuutta koskien avatakseen silmämme. Kymmenessä kappaleessa hän tutkii tehokkaasti ulottuvuuksia kuten motivaatio, suostuttelu, viehätysvoima, luovuus, psyykkinen hyvinvointi jne.

Kiinnostavin ja uusin asia Wisemanin kirjassa on se, että se kutsuu meidät hajottamaan negatiiviset ajatukset ja väärät asenteet vain 59 sekunnissa…

”Elämä antaa samoja takaiskuja ja murhenäytelmiä optimisteille kuin pessimisteillekin, mutta optimistit kestävät ne paremmin.”

-Seligman Martin (Optimistin käsikirja)-

7. ”How Full is Your Bucket? Positive Strategies for Work and Life”, Donald O. Clifton

Jos Martin Seligman on positiivisen psykologian isä, Donald O. Clifton on sen ”isoisä”. Hänen työnsä on tuon tieteen perusta, ja tämä kirja sisältää kaiken hänen filosofiansa, juurensa ja nuo ”ikkunat” mestarilliseen tietouteen, joiden läpi ei koskaan kyllästy katsomaan.

Tämä on kirja, joka kannattaa ehdottomasti omistaa. Se ei ainoastaan ohjaa meitä kohti elämämme ”täyttämistä” positiivisilla tunteilla, vaan myös inspiroi meitä opetuksilla, joita Clifton hankki päivittäisessä työssään, auttaen ihmisiä ja avustaen tuhansia yrityksiä. Sen sivuilla piilee runsaasti positiivista energiaa, ja niihin uppoutuminen on melkoinen kokemus.

Lopuksi: tiedämme, että on paljon enemmänkin kirjoja ja listoja kirjaehdotuksista, joita voi hyödyntää positiivisen psykologian opettelussa. Mutta nämä seitsemän ehdotusta ovat hyvä alku, lähtöpiste, jossa voit pohdiskella ja kylvää nuo pienet muutoksen siemenet.

Kirjallisuus:

Seligman, Martin (2008). ”Aito onnellisuus: Positiivisen psykologian keinoin täyteen elämään”. Art House

Ben-Shahar, Tal (2009). “The Pursuit of Perfect”. McGraw-Hill

Csikszentmihalyi, Mihaly (2005). ”Flow – Elämän virta. Tutkimuksia onnesta, siitä kun kaikki sujuu.” Rasalas-Kustannus

Eckhart, Tolle (2010). ”Uusi Maa – elämän tarkoituksen oivaltaminen”. Basam Books

Rojas, Marcos (2011). “Superar la adversidad: el poder de la resiliencia”. Booket

Donald O. Clifton, (2005). “How Full is Your Bucket? Positive Strategies for Work and Life”. Gallup Press