10 keinoa asenteesi parantamiseen

14.4.2016 en Kuriositeetit 6 Jaetut

Mitä on asenne? Voiko parempi asenne auttaa silloin kun elämässä osuu vastaan tärkeitä tai merkittäviä tapahtumia ja asioita? Miksi on niin tärkeää omata myönteinen tai hyvä asenne?

Yksilön asenne kehittyy pohjautuen hänen omiin sisäisiin tunteisiinsa ja ajatuksiinsa, ja se on jokaisen ihmisen yksilöllisen käytöksen luontainen jatke. Tämä huomioiden voi asenne olla tulosta niin henkilökohtaisista kokemuksista kuin muiden kokemuksien tarkkailusta. Näihin voi vaikuttaa yhteiskunnalliset tai yhteisölliset roolit ja normit. Ne päätelmät, jotka vedetään joka ikisestä kokemuksesta vaikuttavat kunkin yksilön uskomuksiin ja käytökseen.

Joka tapauksessa asenteet voivat muuttua ja parantua. Kaikista tuntuu hyvältä missä tahansa tilanteessa kun heitä ylistetään myönteisen, optimistisen, avuliaan ja/tai sosiaalisesti pätevän asenteen osoittamisesta. Jotta voi käyttää tämän kaltaista asennetta, on erittäin tärkeää analysoida itseään tietääkseen jos ja mitä muutoksia pitää tehdä sen parantamiseksi.

Lyhykäisyydessään muutos asenteessa merkitsee muutoksen hakemista perspektiiviin. Myönteiseen asenteeseen sisältyy myönteiset tunteet, virta elämiseen sekä luonnollisesti onnellisuuden luominen. Kuinka hyvänsä, niin kielteiset asenteet todistetusti vahvistavat surun tunteita. Ihmisen asenne voi muuttua paremmaksi kun hän kokee elämää ja kaiken sen kauneuden kirjon. Seuraavassa on joitakin keinoja, jotka voivat auttaa ohjaamaan sinua kohti paranneltua asennetta.

1. Aloita päivä oikein

Aikaisin herääminen, jotta voit antaa itsellesi aikaa käydä aamukävelyllä, on mitä mahtavin tapa aloittaa päivä oikein. Jos et ole tottunut tähän, se saattaa alkuun tuntua hieman työläältä, mutta on kuitenkin lopulta varmasti vaivan arvoista.

2. Katso itsesi sisimpään

Itsensä analysointi on kaikkein paras tapa löytää parhaat osat itsestään ja miettiä oman persoonallisuutensa myönteisiä puolia. Toisaalta on myös tarpeen pohtia miksi niiden vastapainona negatiivisilla puolilla on niin vahva vaikutus elämäämme. Tehdessäsi näin koeta kuitenkin silti keskittyä positiiviseen ja sen kultivointiin.

3. Huominen on uusi päivä

Kaikki ei tule aina olemaan kuten haluaisit, mutta tämä ei tarkoita sitä, että asiat tulisivat aina olemaan huonostikaan. Kun olosuhteet eivät ole sellaiset kuin sinä haluaisit, tai koet jonkinlaisia esteitä tai vastoinkäymisiä, niin muista että huominen on uusi päivä ja se tarjoaa sinulle uuden mahdollisuuden.

4. Lataudu

Ulkoisilla tekijöillä on suuri vaikutus asenteeseen, yhtä lailla hyvässä kuin pahassa. Tästä johtuen on hyvä etsiä tapoja päästä käsiksi myönteisiin vaikutteisiin ja kohdata ne avoimin mielin. Esimerkiksi mainittuna muutamia positiivisia vaikutteita voi olla motivoivan puhujan kuunteleminen, sellaisen elokuvan katselu joka kertoo vastoinkäymisistä selviämisestä ja itsensä parantamisesta, tai ajan viettäminen sellaisten ihmisten kanssa, joilla on myönteinen asenne.

5. Ole optimistinen

Elämä ei ole ruusuilla – tai ainakaan ruusun terälehdillä – tanssimista, vaan kaikki kokevat vaikeita aikoja ja koettelevia tilanteita. Elämän kielteisiin puoliin keskittyminen johtaa ainoastaan pessimistiseen ja negatiiviseen asenteeseen. Ollaksesi optimisti keskity sitkeästi positiiviseen. Keskity kaikkiin niihin uusiin mahdollisuuksiin joita pulpahtelee esiin, ja kohtaa vaikeat kokemukset ja ongelmat kuin uusina haasteina, jotka ovat tulleet auttamaan sinua parantamaan itseäsi ja elämääsi.

6. Valitse seurasi viisaasti

Eräs asia joka on erittäin suureksi avuksi myönteisen asenteen hankkimisessa, on myönteisen energian poimiminen ympäristöstäsi. Näin ollen koeta ympäröidä itsesi positiivisilla ihmisillä. Tee parhaasi välttääksesi niitä ihmisiä jotka koet myrkyllisinä ja jotka levittävät negatiivisuutta ympärilleen. Jos viet omat roskasi ulos talosta, niin älä ihmeessä anna kenenkään muun jättää omiaan sinun ovellesi.

7. Unelmoi

Ainoastaan ihmiset, jotka haaveilevat suurista asioista voivat saavuttaa elämässä suuria asioita. Kun haaveilet, keskittyvät kaikki ponnistuksesi sen saavuttamiseen mitä todella haluat. Sillä ei ole väliä onko kyseessä jotain suurta vai pientä, tyypillistä vai epätavanomaista. Unelman omistaminen on ensimmäinen askel kohti mahtavaa asennetta, ja sen aiheuttama päättäväisyys ja myönteisyys heijastuvat hitaasti ja varmasti kaikille elämäsi osa-alueille.

8. Omista aikaa itsellesi

Valitse harrastus tai toiminta josta nautit ja omista sille myös aikaa. Tämä auttaa lievittämään kireyttä ja vapauttamaan stressiä. Lisäksi se tulee johtamaan tunteeseen saavutuksesta, jonkin aikaansaamisesta ja loppuunsaattamisesta.

9. Opi kaikesta, kaiken aikaa

Huolimatta siitä, onko se hyvää tai pahaa, niin kaikki ympärilläsi tapahtuva on mahdollisuus oppimiseen ja paranemiseen. On hyvin tärkeää olla ennakoiva tämän suhteen päivittäisellä tasolla ja aktiivisesti harkita kaikkia niitä pieniä asioita, jotka voivat auttaa sinua parantamaan kutakin päivää. Uusien asioiden oppiminen ja asioiden yhdistely voi saada sinut tuntemaan olosi onnelliseksi ja varmemmaksi itsesi suhteen. Tämän tekeminen auttaa sinua kehittämään asennettasi rakentavalla ja myönteisellä tavalla.

10. Pidä tauko

Kun olet stressaantunut ja sinusta tuntuu että et pysty enää jatkamaan päivääsi kunnialla, niin pidä ansaitsemasi tauko. Kun sallit itsesi levätä, sinun fyysinen, tunnepohjainen ja henkinen energiasi ja mielialasi elpyy uuteen eloon. Kunnon lepo, levolliset yöunet ja terveellinen ruokavalio ovat kaikki oleellisia tekijöitä sinun yleisen hyvinvointisi parantamisessa ja suurena apuna kun kehität positiivista asennetta ja myönteistä käytöstä. Tauon jälkeen tulet tuntemaan eron ja jatkamaan päättäväisenä optimismin polulla.

UUTISIA VERKOSSA