Voita negatiiviset tunteesi hyväksynnän kautta

· 18.6.2016

 

Sisällämme elää negatiivisia tunteita, jotka voivat tuntua möröiltä ja kummituksilta, jotka vaivaavat mieltä ja ahdistavat. Tunteet voivat nousta pintaan täysin sopimattomissa tilanteissa. Negatiivisiin tunteisiin kuuluvat mm. syyllisyys, pelko, ylpeys, itsekkyys, kateus ja mustasukkaisuus.

Joskus on vaikeaa päästä yli syyllisestä olosta, jos koemme tehneemme jotain väärin. On vaikeaa välttää pelon tunteita, kun kohtaamme pelottavan ja ahdistavan tilanteen.

Negatiivisia tunteita ei voi, eikä niitä pitäisikään kokonaan eliminoida, mutta niiden valtaa elämässä voi vähentää hyväksynnän ja hallinnan kautta. Näin voit elää tunteiden kanssa, mutta et anna niiden kontrolloida tekojasi ja mielialaasi.

“Tunteet ovat kuin villi hevonen. Ne eivät ole selitys, joka auttaa meitä siirtymään eteenpäin, vaan ne ovat oma halumme tehdä niin.”

-Paulo Coelho-
Negatiiviset tunteet ovat mörkö

Tunteiden tunnistaminen

Jokainen meistä kykenee tunnistamaan ja hallitsemaan tunteitaan, mutta tämän lisäksi meillä on kyky tunnistaa ja eläytyä muiden tunteisiin käyttämällä henkistä älykkyyttämme. Näin voimme vaistota, mitä toinen ihminen tuntee vain lukemalla hänen sanojaan, eleitään ja tekojaan.

Charles Darwin oli sitä mieltä, että kaikki eläimet (ihmiset mukaanlukien) omaavat kokonaisen repertuaarin tunteita, ja että kaikilla näillä tunteilla on sosiaalinen toiminto. Tunteet edistävät ympäristöön sopeutumista.

On olemassa kuusi perustunnetta ja jokaisella niistä on jokin tietty merkitys:

  1. Pelko. Pelko on tunne, joka valtaa meidät kokiessamme olevamme vaarassa. Vaaratilanne voi olla todellinen tai kuviteltu. Pelko saa itsesuojeluvaiston toimimaan.
  2. Yllätys. Ihme, jota tunnemme yllättävästä tapahtumasta, kyseessä voi olla positiivinen tai negatiivinen asia. Yllätys antaa meille mahdollisuuden määrittää uusi asemamme uuden tilanteen edessä.
  3. Inho. Vastenmielisyys, joka syntyy jostakin ärsykkeestä ja joka johtaa usein kieltäytymiseen ja torjumiseen.
  4. Viha. Ärtynyt olo, joka syntyy, kun joudumme tilanteeseen joka häiritsee meitä. Viha on negatiivinen ja tuhoava tunne.
  5. Ilo. Euforia jotain sellaista kohtaan, joka tekee meidät onnelliseksi ja antaa meille hyvän, turvallisen olon. Ilon tavoittelu johtaa usein sellaisten asioiden tekemiseen, jotka tuottavat saman hyvänmielen kokemuksen.
  6. Suru. Suru syntyy negatiivisista asioista. Suru johtaa siihen, että pystymme pääsemään yli tilanteesta ja vapauttamaan tunteemme.

Tunteiden hallinnan keinoja

Negatiivisten tunteiden hallintaan on olemassa monia keinoja…

Välittömät tunteiden hallinnan tekniikat

Näitä käytetään tunteiden kontrollointiin välittömästi, muutaman sekunnin sisällä tunteiden synnystä.

Yleisesti ottaen nämä tekniikat ohjaavat huomiotamme. Usein näiden tekniikoiden avulla voimme välttyä ilmaisemasta negatiivisia tunteitamme niiden syntyhetkellä ja ehkäisemme tilanteen, jossa annamme tunteelle liian suuren vallan.

Tekniikoita, joiden avulla löydämme syyn tunteillemme

Nämä tekniikat tähtäävät siihen, että ymmärrämme mitkä asiat saavat meidät reagoimaan tietyllä tavalla ja löytämään keinoja reagoida eri tavalla.

Koviin reaktioihin voi olla syynä esimerkiksi alhainen itsetunto, väärä käsitys tilanteesta, pelko jne.

“Emme ole vastuussa tunteistamme, mutta olemme vastuussa siitä, mitä teemme tunteiden kanssa.”
-Jorge Bucay-

Pysyvän emotionaalisen muutoksen tekniikat

Pysyvät emotionaaliset muutokset alkavat sisältämme ja pyrkivät kohti henkilökohtaista kasvua. Voimme estää ei-halutut reaktiot.

Värikäs nainen

Miten omat hirviönsä voi hyväksyä

Emme voi välttää negatiivisia tunteita, mutta voimme oppia suhtautumaan niihin tilanteen vaatimalla tavalla ja voimme oppia kontrolloimaan niitä niin, että ne eivät pääse satuttamaan itseämme tai muita.

Alta löydät hyviä vinkkejä tunneälyn kehittämiseen ja negatiivisten tunteiden hallintaan:

1. Muista omat hyveesi ja onnistumisesi

Jokaisella meistä on vikoja, mutta myös kykyjä ja hyveitä, jotka erottavat meidät muista ihmisistä ja tekevät meistä ainutlaatuisia.

On hyvin tavallista, että jauhamme jatkuvasti negatiivisia asioita itsellemme: Olen niin huono tässä! Olen ihan hakoteillä! Olen aina myöhässä! jne. Mutta miksi emme koskaan pysähdy ajattelemaan niitä asioita, joissa olemme hyviä, kaikkia niitä asioita joita teemme hyvin, jokapäiväisiä voittojamme. Ehkä olet hyvä työntekijä, joka jaksaa aina hymyillä työkavereille, ehkä osaat valmistaa maailman parhaan kasviskeiton, ehkä omaat erehtymättömän suuntavaiston… Taitoja on monia. Ole niistä ylpeä ja kehu itseäsi.

2. Harhauta huomiosi jotain konkreettista kohtaan

Kun vauva itkee, yritämme aivan aluksi kiinnittää sen huomion johonkin muuhun ja lopettaa itkun.

Älä anna mielesi harhailla. Jos kumppanisi on kertonut sinulle, että ei ole varma parisuhteenne toimivuudesta, älä ajattele mielessäsi kauhukuvia siitä, kuinka hän jättää sinut ja mitä sitten tapahtuu, vaan yritä ratkaista asia. Ja jos tarvitset asiaan vähän etäisyyttä, keskity vaikka lukemaan kirjaa.

3. Ajattele vain lähitulevaisuutta

Joskus negatiiviset ajatukset saavat meidät ajattelemaan pitkälle tulevaisuuteen sijoittuvia asioita, joista ei ole mitään varmuutta. On tärkeää pysyä nykyhetkessä ja ajatella vain lähitulevaisuuden tapahtumia, joihin meillä on jonkin verran kontrollia. Pysy realistisena, älä vaivu murehtimaan.

4. Meditoi säännöllisesti

Meditoinnin on todettu olevan hyvä keino pitää negatiiviset ajatukset loitolla, ei pelkästään hetkellisesti, vaan myös pitkäaikaisesti.

Meditointi ja hengitysharjoitukset voivat vähentää ahdistusta ja muita negatiivisia tunteita.

5. Ajattele pahinta mahdollista skenaariota

Jos kuvittelet mielessäsi pahimman mahdollisen tapahtuman, opit laittamaan ongelmasi perspektiiviin ja hallitsemaan tunteitasi. Ymmärrät, että selviäisit pahimmastakin tilanteesta.

“99 % kaikesta, joka aiheuttaa murheita ihmisille, ovat asioita joita ei ole vielä tapahtunut eikä tulekaan tapahtumaan..”
-Emilio Duró-