Viisi vinkkiä, jotka auttavat sinua muistamaan lukemasi

Jos olet lukija, tiedät, että muisti on hauras. Saatat lukea kirjan ja muutaman kuukauden kuluttua olet unohtanut sen sisällön kokonaan. Tässä artikkelissa haluamme jakaa joitakin strategioita, jotka auttavat sinua muistamaan sen, mitä olet lukenut.
Viisi vinkkiä, jotka auttavat sinua muistamaan lukemasi
Valeria Sabater

Kirjoittanut ja tarkastanut psykologi Valeria Sabater.

Viimeisin päivitys: 22 syyskuuta, 2022

Pitääkö sinun muistaa lukemasi kirja tai parantaa kykyäsi säilyttää lukemasi tieto tulevaa koetta varten? Haluaisitko kouluttaa aivosi muistamaan lukemasi? Se on hyvä taito, jossa voit kehittyä, etenkin tänä päivänä, kun digitaalinen maailma, joka on niin paljon nopeampi, sujuvampi ja kuvallisempi, heikentää monia kykyjämme.

Esimerkiksi neurotieteilijä Maryanne Wolf, joka on kirjoittanut kirjan Reader, Come Home: The Reading Brain in a Digital World (2020), varoittaa, että elektroniset laitteet heikentävät keskittymiskykyämme. Tämä voi olla erityisen vakavaa lapsille, jotka ovat vielä kehittämässä lukutaitoaan.

Ne voivat vaikuttaa myös meihin muihin, jotka olemme lukeneet jo vuosikymmeniä. Tohtori Wolf sanoo, että hän on huomannut, kuinka monet ihmiset säilyttävät yhä vähemmän lukemaansa tietoa.

Näyttää siltä, että olemme niin tottuneet välittömään tietoon, joka muuttuu sekunnista toiseen, että aivoillamme on vakavia vaikeuksia tallentaa lukemamme muistiimme.

Digitaalisessa maailmassa, jota hallitsevat näytöt ja valonnopeudella virtaava tieto, on tärkeää, että saamme takaisin peruslukutottumuksemme. Muistimme ja henkinen hyvinvointimme hyötyvät siitä varmasti.

Näillä vinkeillä opit muistamaan lukemasi.
Vain keskittymällä syvään voimme parantaa lukumuistiamme.

Näin pystyt muistamaan lukemasi

Noin 5 000 vuotta sitten ihmisen aivot tekivät läpimurron. Pystyimme tulkitsemaan symboleja, antamaan niille merkityksiä ja artikuloimaan ääniä. Toisin sanoen lukeminen syntyi. Sumerilaiset jättivät tauluihinsa todisteita nuolenkirjoituksesta. Egyptiläiset jättivät meille Kuolleiden kirjan ja Sinuén tarinan esimerkkeinä tämän taiteen varhaisimmista vaiheista.

Nykyään luemme kirjoja elektronisilla laitteilla, koska niiden ei enää tarvitse olla paperilla. Näistä muutoksista huolimatta aivomme lukevat edelleen muutakin kuin symbolien purkamista. Todellakin, opimme, tunnemme empatiaa toisten ihmisten kanssa ja tunnemme olomme vapaammiksi, viisaammiksi ja jopa onnellisemmiksi.

Mikään ei ole niin rikastuttavaa kuin herääminen muihin näkökulmiin, olemassa olevan tiedon päivittäminen ja kriittisemmän todellisuudentajun hankkiminen. Vaikka tietysti kaikki nämä prosessit ovat mahdollisia vain, jos muistamme lukemamme. Jos emme konsolidoi lukemaamme tietoa, emme opi, emmekä kyseenalaista mitään ennakkokäsityksiämme.

Jos haluat muistaa lukemasi, sinun täytyy muistaa muutama asia. Katsotaanpa mitä ne ovat.

Kun luet, vältä häiriötekijöitä, kuten matkapuhelimen ilmoituksia.

1. Parempi paperilla kuin digitaalisesti

Olet ehkä tottunut lukemaan tabletilla tai tätä tarkoitusta varten luoduilla laitteilla. Jos kuitenkin haluat todella optimoida lukumuistin, on parempi valita klassikko, eli paperi.

Tämän osoittaa Kaliforniassa sijaitsevan San Josen osavaltion yliopiston professori Ziming Liun tekemä tutkimus. Se väittää, että fyysisessä muodossa aivot käsittelevät tietoa paremmin. Lisäksi se on hyödyllisempää, jos haluat alleviivata ja tehdä huomautuksia marginaaleihin.

2. Ympäristö on tärkeä: hankkiudu eroon häiriötekijöistä

Voit lukea metrossa, rannalla ja jopa silloin, kun odotat lääkärikäyntiä. Jos et kuitenkaan ole harjaantunut lukija, joka pystyy keskittymään missä tahansa, sinun on optimoitava huomio- ja muistiprosessisi. Siksi sinun tulee valita huolellisesti ympäristö, jossa aiot lukea.

Siellä tulisi olla hyvä valaistus, jossa voit istua mukavasti ja jossa on mahdollisimman vähän häiriötekijöitä. On myös parempi, että olet yksin, järjestyneessä eikä liian koristeellisessa ympäristössä.

Pidä matkapuhelimesi kaukana tai hiljennä ilmoitukset.

3. Älä kiirehdi, lue rauhassa

Olet luultavasti tottunut lukemaan nopeasti ja pinnallisesti. Teet sen, koska digitaalinen maailma ja sosiaalinen media ovat opettaneet sinut lukemaan hätäisesti.

Jos saat uutisen, sinulle annetaan yleensä vain otsikko. Viestisi eivät ole koskaan liian pitkiä. Mikä tärkeintä, luet ne nopeasti, jotta voit vastata samalla tavalla, nopeasti.

Välittömyys hallitsee elämääsi ja on saanut aivosi käsittelemään tietoa valon nopeudella. Siksi teet virheitä ja muistisi pettää. Siksi sinun tulee harjoitella hidasta, syvää ja kiireetöntä lukemista. Jos tämä tuntuu vaikealta, tässä on neuvoja:

  • Ennen kuin aloitat lukemisen, harjoita syvähengitystä viiden minuutin ajan. Sinun tarvitsee vain hengittää syvään pallean kautta, pitää se sisällä ja hengittää sitten ulos. Toista useita kertoja.
  • Tyhjennä sitten mielesi. Visualisoi huone, josta poistat kaikki huonekalut, kunnes se on tyhjä. Tyhjä huolista ja tunkeilevista ajatuksista.
  • Kun kehosi ja mielesi ovat rentoutuneet, etsi mukava asento ja aloita lukeminen.

4. Omat merkinnät

Ehkä alleviivaat, kirjoitat marginaaliin tai jopa piirrät. Mitä tahansa luetkin, voit tehdä muistiinpanoja. Tämä ei kuitenkaan tarkoita kirjaimellisesti sitä, mitä kirjassa on jo.

Kun olet ymmärtänyt idean, kappaleen tai luvun, sinun täytyy yrittää kirjoittaa käsin tiivistelmä lukemastasi omalla tavallasi. Sinun on tehtävä se omin sanoin. Tämä on hyvä tapa vahvistaa lukemaasi. Voit yhdistää sen siihen, mitä jo tiedät, mitä ajattelet, ja kokemukseesi tai aiempaan oppimiseen.

Lukemisen perimmäisenä tavoitteena ei koskaan pitäisi olla tarkka muistaminen. Et ole kone. Lukemisen pitäisi kutsua sinua pohtimaan, inspiroimaan tai kehittämään kriittistä näkemystä siitä.

Paperikirjan lukeminen digitaalisen version sijaan helpottaa sisällön muistamista.

5. Pohdi lukemaasi ja keskustele siitä jonkun muun kanssa

Jos lukemasi ei ole kehottanut sinua muodostamaan mielipidettä, tunnetta tai pohdintaa, se on ollut turha harjoitus. Syvä muisti aktivoituu vain antamalla lukemiselle merkitys. Tätä varten sinun on pohdittava, katsottava lukemaasi perspektiivistä, arvostettava sitä ja jopa kommentoitava sitä.

Kaikki nämä prosessit vaativat aikaa. Nykypäivänä meillä kuitenkin tuntuu olevan sitä hyvin vähän. Sinun on pidettävä mielessä, että kiihtyneet aivot lakkaavat ennemmin tai myöhemmin toimimasta. Lukeminen vaatii kärsivällisyyttä, nautintoa, keskittymistä, kontaktia paperiin ja myös sosiaalista yhteyttä.

Harvat asiat ovat niin rikastuttavia kuin puhuminen jonkun muun kanssa artikkelista tai kirjasta, josta pidit. Lisäksi, jos sinulla on koe tulossa, opiskelu muiden kanssa voi olla hyödyllistä. Kommentoiminen, mielipiteiden antaminen, kysymysten esittäminen itsellesi ja pohdiskelu ruokkivat mieltäsi. Kokeile ja pane ne käytäntöön.

Tämä saattaa kiinnostaa sinua...
Lukeminen voi auttaa taistelemaan ahdistusta ja masennusta vastaan
Mielen Ihmeet
Lue se täällä Mielen Ihmeet
Lukeminen voi auttaa taistelemaan ahdistusta ja masennusta vastaan

Lukemisen terapeuttinen voima on suurenmoinen. Kun suru, ahdistus tai stressi ovat vallanneet sinut, lukeminen saattaa muuttaa ajatuksiasi ja tunte...



  • Wolf, Mararyane (2020) Lector, vuelve a casa: Cómo afecta a nuestro cerebro la lectura en pantallas. Planeta.
  • Ziming Liu. “Digital reading” Chinese Journal of Library and Information Science (English edition) (2012): 85-94.