Päiväsi tulee menemään tavalla, jolla se alkaa: 5 vinkkiä

10.1.2018 en Psykologia 206 Jaetut
kahvikuppi aamulla

Oletko koskaan pohtinut tapaa, jolla heräät aamuisinMonet eivät ajattele sitä sen kummemmin, mutta totuus on se että se on yksi päiväsi ratkaisevimmista hetkistä. Tavalla, jolla aloitat päiväsi, on merkittävä vaikutus siihen kuinka loppupäiväsi tulee menemään – tai niin ainakin tutkimukset väittävät.

Jos kysyisimme ihmisiltä heti heidän herättyään, useimmat heistä vaihtaisivat suurenkin rahasumman viiteen lisäminuuttiin peiton alla. 

Tämän ryhmän keskuudessa on toinen alaryhmä ihmisiä, jotka viivyttävät heräämistä niin paljon kuin mahdollista tuomiten itsensä kiireiseen aamuun. Sängystä ylös nouseminen on monille hyvin epämieluisaa, ensimmäinen este jonka he joutuvat kohtaamaan normaalina päivänä.

”Jos hukkaat tunnin aamulla, käytät koko loppupäivän etsien sitä.”

-Richard Whately-

Oli sitten kyse mistä tahansa, tiede on itse asiassa havainnut että päiväsi ensimmäiset teot määrittävät tavan, jolla käyttäydyt läpi päivän. Annamme tässä sinulle 5 vinkkiä siihen, kuinka aloittaa päiväsi positiivisella tavalla.

Kuuntele herätyskelloasi

Monet ihmiset asettavat kellon soimaan useasti 5 minuutin välein aavistaen, etteivät he nouse ylös vielä ensimmäisen kohdalla. Jos tämä kuulostaa tutulta, kannustamme sinua hankkiutumaan eroon tavasta.

European Sleep Research Societyn (ESRS) teettämän tutkimuksen mukaan herätyskellon torkuttaminen uudelleen ja uudelleen aiheuttaa ”muistinmenetystä, pienempää reaktiokykyä sekä heikentynyttä suorituskykyä päivän aikana”.

koira haukottelee sängyssä

Jos heräät ainoastaan torkuttamalla toistuvasti, ehdotamme sinun käyttävän tekniikkaa, jolla on ollut todella positiivisia tuloksia kun halutaan päästä eroon kyseisestä tavasta.

Illalla ennen nukkumaanmenoa, makaa hetki ja aseta herätys siten, että se herättää 5 minuutin päästä. Heti kun se soi, nouse ylös. Toista tämä noin 10 kertaa. Tulet huomaamaan, että aivosi ohjelmoituvat tekemään saman seuraavana aamuna.

Jos nouset ylös heti, ole kiitollinen ja innokas

Jos nouset ylös heti miettien vain mitä kello on tai mitä sinun täytyy tehdä päivän aikana, aloitat päiväsi todennäköisesti huonolla tuulella. Älä anna stressin ja huolien päästä valloilleen heti ensimmäisenä aamulla. 

Ei ole vaikeaa päästä siitä eroon, ole vain minuutin ajan kiitollinen uudesta päivästä. Ajattele sitä, kuinka arvokas ihminen olet ja kuinka ansaitset hyvän päivän. Voit jopa luoda oman rituaalin, painaa muistiin rukouksen, jonka sanot herättyäsi. Tulet huomaamaan, kuinka aloitat päiväsi hyvällä mielellä joka vaikuttaa koko tulevaan päivääsi.

Hengitä ja venyttele

Minuutin kiitollisuuden ja itsesi motivoinnin jälkeen istu sängyn laidalla ja venyttele. Niin pitkään kuin pystyt. Kurkota käsivarsiasi pitkälle samalla kun jännität ja venytät jalkojasi. Tämä yksinkertainen liike kertoo lihaksillesi, että on aika valmistautua päivän aktiviteetteihin, mutta ilman henkistä painetta.

miten sinä heräät aamuisin

Jos heräät silloin kun herätyskello soi, olet kiitollinen ja venyttelet, kehosi ja mielesi ovat valmiita aloittamaan päivän. Ja jos haluat tehostaa tuota hyvää asennetta vielä enemmän, ei ole mitään sen parempaa kuin toisen minuutin käyttäminen hengittämiseen. 

Hengitys on avainasemassa hyvään fyysiseen ja henkiseen terveyteen. Hengitä syvään sisään ja ulos täyttääksesi aivosi ja lihaksesi hapella. Tunnet olosi mahtavaksi.

Älä juo kahvia, juo vettä

Idän filosofit sanovat, että hän joka juo lasillisen vettä päivittäin ennen syömistä, välttyy monilta sairauksilta ja pidentää elämäänsä. Vesilasillisen juominen herättää sinut ja aktivoi ruoansulatusjärjestelmäsi hellällä ja hyödyllisellä tavalla. Se auttaa sinua myös hankkiutumaan eroon myrkyistä ja tuntemaan olosi heränneeksi.

Monet ihmiset juovat kahvia ensimmäiseksi aamulla saadakseen energiaa. On kuitenkin teorioita siitä, kuinka kahvin juominen hyvin aikaisin aamulla voi vähentää kehosi luonnollista kortisolin tuotantoa, stressihormonin, jota tarvitset aloittaaksesi päivän. Suosittelemme juomaan ensimmäisen kupillisen kahvia aamulla kello 9.30-10 välillä.

Lopeta sähköpostisi tarkistaminen tai puhelimeesi tarttuminen

Ensiksikin, ei ole hyvä tapa nukkua puhelin sänkysi vieressä, ellei se ole suljettu. Uudet tutkimukset osoittavat, että näillä laitteilla on negatiivinen vaikutus kykyymme levätä yön aikana. Lisäksi jos käytät sitä herätyskellona, laita se niin kauas että sinun täytyy nousta ylös sängystä laittaaksesi sen pois päältä.

mies auringonlaskussa kukkulalla

Joidenkin asiantuntijoiden mukaan ihmiset, jotka tarkistavat sähköpostinsa ensimmäisenä aamulla, aloittavat päivänsä huonosti. Mikään ei ole niin tärkeää, ettei se voisi odottaa kunnes olet käynyt suihkussa, pukeutunut ja syönyt aamiaista. Tuo päivän ensimmäinen hetki on omistettu sinulle ja vain sinulle. Älä heitä sitä hukkaan stressaamalla tulevasta.

Kokeile tätä itsehoitomenetelmää, kun heräät aamulla. Huomaat, ettei se vie enempää kuin viisi minuuttia ja se maksaa itsensä takaisin paremmalla asenteella ja mielialalla läpi koko päivän. Se on myös hyvä harjoitus, joka nostaa itsetuntoasi ja pitkällä aikavälillä takaa sinulle paremman elämän.

UUTISIA VERKOSSA