Mitä sinun pitäisi tehdä, kun joku kohtelee sinua huonosti?

Jos joku kohtelee sinua huonosti, älä reagoi samalla tavalla. Sillä ei saavuteta mitään. Paras tapa on asettaa rajat ja näyttää hänelle tekojensa seuraukset. Tämä parantaa ne vaikutukset, joita hänen epäoikeudenmukaisella ja vahingollisella käytöksellään on saattanut olla sinuun.
Mitä sinun pitäisi tehdä, kun joku kohtelee sinua huonosti?

Viimeisin päivitys: 09 toukokuu, 2022

Mitä sinun pitäisi tehdä, kun joku kohtelee sinua huonosti? Miten reagoida? Ottaa etäisyyttä ja teeskennellä, että mitään ei ole tapahtunut? Harvat kokemukset ovat monimutkaisempia ja kiistanalaisempia kuin vastaaminen huonoon kohteluun. Usein sinua ehkä neuvotaan sanomaan itsellesi, että ongelma on tuossa toisessa ihmisessä, ei sinussa.

Vaikka tämä saattaa olla hyvä neuvo, miltä se kaikki sinusta tuntuu? Kuinka käsittelet epäoikeudenmukaisuuden, lohduttomuuden, vihan, pettymyksen tai jopa pelon tunteita? Todellisuudessa ei yleensä riitä, että annat negatiivisen kokemuksen mennä ohi korviesi, sillä ei ole hyvä laiminlyödä tunteitaan uhkaavien olosuhteiden edessä.

Kun joku kohtelee sinua huonosti, ota hetki aikaa pohtiaksesi sitä.
Siitä tiedosta, kuinka toimia kunnioittavasti ja itsevarmasti, on aina hyötyä.

Selviytymisstrategioita tilanteisiin, joissa joku kohtelee sinua huonosti

Ihmisenä olet ohjelmoitu reagoimaan kaikkiin uhka- tai vaaratilanteisiin. Tämä johtuu aivojen mantelitumakkeen roolista. Emory University Yhdysvalloissa teki tutkimuksen, joka korosti tätä tosiasiaa.

Tämä aivojen alue kehottaa kehoasi antamaan kolme vastausta stressaavissa tilanteissa. Kun joku kohtelee sinua huonosti, luonnollinen reagointimekanismisi kehottaa sinua joko pakenemaan, hyökkäämään tai pysymään paikallaan. Nämä ovat vaistomaisia reaktioita, jotka ovat leimanneet ihmisluontoa ikuisista ajoista lähtien. Nykyään sinun on kuitenkin reagoitava laajemmin ja älykkäämmin.

Tämä tarkoittaa ensinnäkin, että sinun ei pitäisi valita hyökkäämistä. Koston käyttäminen tai väkivaltainen vastaaminen vain pahentaa tilannetta. Kosto tuo sinulle hyvin vähän etuja ja vain voimistaa negatiivisia valenssitunteitasi, kuten vihaa.

Mitä sinun sitten pitäisi tehdä? Seuraavaksi kerromme.

Älä reagoi heti, vaan ota hetki miettiäksesi, mitä tapahtui

Kuvittele, että pomosi on arvostellut sekä työtäsi että ponnistelujasi, kumppanisi on loukannut sinua tai ystäväsi on pettänyt luottamuksesi. Nämä ovat tuskallisia ja uhkaavia tilanteita, jotka yrittävät saada sinut reagoimaan automaattisesti. Se ei kuitenkaan kannata.

Halveksunnan tai negatiivisen kohtelun jälkeen sinun tulee yrittää käsitellä tapahtunutta rauhallisesti. Tämä auttaa sinua analysoimaan tilannetta huolellisesti. Ehkä se myös saa sinut ymmärtämään, että kyseinen toiminta ei ollut ensimmäinen kerta, ja että sinua huonosti kohdellut henkilö on kohdellut sinua niin ennenkin.

Myötätunto itseäsi kohtaan: kipu on todellista, eikä sitä tarvitse piilottaa

Myötätunto itseäsi kohtaan on arvokas strategia vaikeina aikoina. Sen avulla voit muodostaa yhteyden itseesi empatialla ja kunnioituksella tuomitsematta itseäsi.

Se, mitä tunnet, kun joku kohtelee sinua huonosti, on totta, eikä sitä pidä tukahduttaa tai piilottaa. Itse asiassa vasta, kun hyväksyt jokaisen kokemasi tunteen, pystyt käsittelemään tilannetta paremmin.

Suunnittele seuraavat vaiheet

Älä jätä mitään sattuman varaan. Joku, joka on kohdellut sinua huonosti kerran, voi hyvin tehdä sen uudelleen. Siksi sinun tulee laatia suunnitelma varmistaaksesi, että se ei toistu. Mieti rauhallisesti, mitä voit tehdä, ottaen huomioon seuraavat asiat:

  • Tavoitteesi on saada toinen henkilö tietoiseksi siitä, mitä hän on tehnyt.
  • Hänen asenteensa ei saa toistua. Jos se toistuu, tee hänelle selväksi, mitä seurauksia sillä on.
  • Selitä, mitä hän sai sinut tuntemaan ja mitä vaikutuksia hänene toiminnallaan on ollut.
  • Mieti, millaisia rajoja asetat hänelle.

Ole itsevarma

Itsevarmuus on selkeyden, kunnioituksen ja rohkeuden kieli. Kun joku kohtelee sinua huonosti, sinun ei pidä olla hiljaa. On nimittäin erittäin todennäköistä, että hän ärsyttää sinua uudelleen, ja tämä on vakavampi tilanne, jos et ole käsitellyt ensimmäistä rikkomusta. Sinun on oltava itsevarma puolustaaksesi itseäsi ansaitsemallasi tavalla.

  • Puhu rauhallisesti, itsevarmasti ja suoraan (voit harjoitella etukäteen).
  • Käytä yksikön ensimmäistä persoonaa puhuessasi (tunnen, huomaan, haluan, tarvitsen).
  • Käytä seuraavaa kaavaa: “Jos X-tilanne toistuu, se saa minut järkyttymään, eikä se ole sallittua. Siksi sinun on tehtävä (…). Jos et, niin minä (…) “.
Tällaisissa tilanteissa on suositeltavaa ottaa toinen toisensa huomioon ja etsiä positiivisia yhteyksiä.

Pidä itsestäsi huolta

Kun joku kohtelee sinua huonosti, se sattuu. Sielusi, itsetuntosi ja jopa käsityksesi toisista heikkenee. Se on kuin näkymätön haava. Vaatii paljon työskentelyä oppia toimimaan asianmukaisesti, kunnioittavasti, mutta selkeästi, jotta tilanne ei toistu.

Tällaisten kokemusten jälkeen sinun on pidettävä itsestäsi huolta. Vietä aikaa rakastamiesi ihmisten kanssa, jaa mitä olet kokenut, pura tunteitasi ja anna itsellesi aikaa saavuttaa rauhallisuus ja hyvinvointi. Loppujen lopuksi elämä on täynnä monimutkaisia hetkiä. Hyviä on kuitenkin yleensä enemmän kuin huonoja, sinun täytyy vain keskittyä niihin ja tarjota niitä toisille aina kun voit.

This might interest you...
Miten voimme puolustaa itseämme muiden edessä?
Mielen Ihmeet
Lue se täällä Mielen Ihmeet
Miten voimme puolustaa itseämme muiden edessä?

Me kaikki haluamme, että sosiaalinen yhteisömme arvostaa meitä, mutta aina näin ei ole. Miten voimme puolustaa itseämme ja omaa arvoamme?



  • Aguilar. (2012). Comunicación Asertiva. Documento del Servicio de Salud Personal del Estado de Morelos.
  • Daniel Goleman (1995) Inteligencia emocional. DeBolsillo
  • Ressler KJ. Amygdala activity, fear, and anxiety: Modulation by stress. Biol Psychiatry. 2010;67(12):1117-1119. doi:10.1016/j.biopsych.2010.04.027
  • Kim JE, Dager SR, Lyoo IK. The role of the amygdala in the pathophysiology of panic disorder: Evidence from neuroimaging studies. Biol Mood Anxiety Disord. 2012;2:20. doi:10.1186/2045-5380-2-20