Miksi psykobiootit ovat hyväksi mielelle?

31.7.2018 en Kuriositeetit 0 Jaetut
suoliston ja aivojen yhteys

Se fakta, että bakteereilla voi olla kaikenlaisia hyödyllisiä vaikutuksia terveyteemme, on osa yleistä tietoa. Tämä ei ole mikään yllätys. On arvioitu, että suurinpiirtein 48 miljoonaa tällaista mikro-organismia elää meidän elimistössämme. Niillä on perusteellinen rooli monenlaisessa eri fyysisessä prosessissa, kuten ruoansulatuksessa. Mutta tiesitkö, että bakteeri nimeltä psykobiootti voi saada aikaan merkittäviä muutoksia mielialassa?

Viimeisimmät tutkimukset näyttävät osoittavan, että meidän normaaliflooramme vaikuttaa siihen, miten meidän aivomme toimivat. Tästä syystä näistä psykobiooteista puhuminen on viime aikoina lisääntynyt, sillä ne ovat aineita, jotka edistävät mielellemme suotuisan bakteerin kasvua. Tässä artikkelissa aiomme kertoa tämän aiheen viimeisimmistä löydöistä.

Psykobioottien löytö

Tämän ajatuksen empiirinen todiste siitä, että jokin elimistössämme oleva bakteeri voi vaikuttaa positiivisesti aivoihimme, on melko uusi. Tätä termiä käytti ensimmäisen kerran vuonna 2013 Corkin yliopiston psykiatrian professori Ted Dinan. Hänen suorittamansa lukuisat tutkimukset osoittivat, että fermentoitu maito voi muuttaa eläinten käyttäytymistä. 

Näissä tutkimuksissa kävi ilmi, että jogurtin syönti kykeni muuttamaan tiettyjen aivonosien toimintaa, joilla on yhteyttä emotionaalisen kontrollin kanssa. Nämä tutkimukset avasivat ovet uusille tutkimuksille tästä suoliston ja mielen välisestä yhteydestä.

suolistofloora ja psykobiootit

Yksi näistä löydöistä liittyi tietynlaisiin suoliston bakteereihin, kuten Lactobacillukseen. Tätä bakteeria on maitotuotteissa ja ne kykenevät mukauttamaan joidenkin välittäjäaineiden tuottoa. Joillakin näistä, kuten serotoniinilla ja GABAlla on suora yhteys meidän mielialaamme. Lisäksi ne myöskin puuttuvat mielenterveyden häiriöihin, kuten masennukseen tai ahdistukseen.

Kaiken tämän tiedon pohjalta tutkijat ovat alkaneet ottamaan selvää siitä, minkä tyyppisillä bakteereilla on enemmänkin positiivinen vaikutus aivoihimme. Lisäksi he ovat myöskin yrittäneet saada selville mitä probiootteja meidän pitäisi nauttia eniten. Kaikki tämä on sitä varten, että saisimme parhaat mahdolliset hyödyt aivoillemme.

Mitkä ovat kaikkein tehokkaimpia psykobiootteja?

On olemassa satoja eri aineita, joita voimme kuluttaa parantaaksemme normaaliflooraamme. Tutkimukset ovat kuitenkin osoittaneet, että kaikki aineet eivät ole yhtä tehokkaita kuin psykobiootit. Jotkut niistä ovat todistetusti tehokkaampia kehittämään aivojemme toimintaa sekä myöskin mielialaamme.

Psykobiootit, jotka auttavat mieltämme kaikkein eniten, ovat:

  • Kefiiri
  • Banaani ja omena
  • Fermentoidut ruoat

Tarkastelkaamme jokaista näistä erikseen.

1. Kefiiri

Siitä huolimatta että kefiiri on melko tuntematon ruoka, tämä psykobiootti on alkanut saamaan suosiota viime vuosina. Se on bulgarialaista alkuperää oleva jogurtin tyyppinen juoma, joka tuotetaan bakteerien ja hiivojen avulla, jotka ovat todella hyödyllisiä meidän terveydellemme.

Tärkein ero tämän maitotuotteen ja muiden tavallisten maitotuotteiden välillä on se, että tämän maitotuotteen komponenteista löytyy bakteeri, joka tunnetaan nimellä Lactobacillus kefiranofaciens. Sen myönteisimpiä vaikutuksia ovat serotoniinin ja tryptofaanin lisääminen, eli kahden välittäjäaineen, jotka vaikuttavat eniten meidän emotionaaliseen hyvinvointiimme.

2. Banaanit ja omenat

Kaikki me tiedämme jo hedelmien ja kasvisten hyödylliset vaikutukset terveyteemme. Mutta äskettäin Yalen yliopiston mikrobiologian ryhmä oli löytänyt erään toisen hyödyn tämän tyyppisestä ruoasta. He oivalsivat, että tietyt kasvikset ja hedelmät voivat parantaa meidän emotionaaliselle hyvinvoinnillemme oleellisten bakteerien terveyttä.

Kaksi näistä hyödyllisimmistä hedelmistä ovat banaani ja omena. On saatu selville, että näiden kahden nauttiminen voi parantaa maitohappobakteeripitoisuuksia, joiden tähän asti luulimme löytyvän vain maidosta. Jälleen, näillä mikro-organismeilla on fundamentaalinen rooli tiettyjen välittäjäaineiden vapauttamisessa, jotka taistelevat ahdistusta ja masennusta vastaan.

omena ja banaani: psykobiootit

3. Fermentoidut ruoat

Lopuksi, yksi klassisimmista parannuskeinoista ruoansulatusongelmiin on fermentoidut ruoat. Siitä huolimatta että ne eivät meillä ehkä ole kovin yleisiä, joissakin maissa hapankaalin, kombutsan tai etikan nauttiminen ovat tavallisia toimenpiteitä bakteerikannan terveyden parantamiseen.

Viime aikoina on myöskin oivallettu, että näillä ruoilla voi olla todella tärkeä rooli meidän mielialamme kannalta. Useilla eri toiminnoilla, kuten ravinteiden imeytymisellä ja serotoniinin vapautumisella, nämä probiootit voivat olla yksi suurimmista liittolaisistamme, kun pyrimme parantamaan hyvinvointiamme.

Vaikka tavallisesti näemme ruumiin ja mielen erillisinä elementteinä, niillä on todellisuudessa erittäin läheinen yhteys toisiinsa. Sellaisen ruoan syöminen, jossa on probioottisia ominaisuuksia, on yksi parhaista tavoista saavuttaa positiivisempi mieliala ja nopeuttaa aivojemme toimintaa.

UUTISIA VERKOSSA