Miksi on niin vaikeaa omaksua terveellisiä tapoja?

Me kaikki haluamme noudattaa terveellisiä elämäntapoja. Monet meistä yrittävät usein omaksua uusia sellaisia. Tutukimustiedot viittaavat kuitenkin siihen, että useimmissa tapauksissa yrityksemme epäonnistuvat. Miksi?
Miksi on niin vaikeaa omaksua terveellisiä tapoja?

Viimeisin päivitys: 03 heinäkuuta, 2022

Miksi emme syö runsaasti hedelmiä ja vihanneksia joka päivä, jos tiedämme, että ne ovat niin hyväksi meille? Miksi emme harrasta liikuntaa usein, jos tunnemme sen hyödyt? Miksi on niin vaikeaa juoda vähintään kaksi litraa vettä päivässä? Miksi on niin vaikeaa omaksua terveellisiä tapoja? On tunnettu tosiasia, että uusien, terveellisten tapojen omaksuminen ei ole helppoa, vaan se vaatii aikaa, omistautumista ja vaivaa.

Todellisuudessa ihmismieli ei pidä muutoksesta. Tämä johtuu siitä, että muutos merkitsee suurta energiankulutusta. Aivot pysyvät mieluummin tunnetussa ja ennustettavassa. Ne haluavat kaiken pysyvän vakaana, eivätkä ne halua odottamattomia tapahtumia tai uusia kokemuksia.

Kuvittele, että saavut lentokentälle lähteäksesi matkaan ja kuulet kaiuttimista, että lento on peruttu. Miltä sinusta tuntuu? Luultavasti olisit stressaantunut, koska tämä uusi tieto vaatisi aivoiltasi ylimääräistä työtä, jota ne eivät odottaneet joutuvansa tekemään. Samoista syistä johtuen meillä kaikilla on taipumus paeta muutosta.

Katsotaanpa, miksi on niin vaikeaa omaksua ja pitää yllä terveellisiä tapoja, ja mitä sinun tulee tehdä saavuttaaksesi sen.

Mitä “tavat” ovat?

Tavat tai tottumukset ovat käyttäytymistä, joita toistat järjestelmällisesti. Monet tänäkin päivänä suorittamistasi toimista ovat vahvistuneet siinä määrin, että olet sisäistänyt ne ja ne ovat jo elämäntapa.

Kun toiminnasta tulee tapa, mielesi ei enää tarvitse ponnistella sen suhteen. Se toimii aina automatisoimalla kaiken, mikä tuntuu palkinnolta, kuten ilon tunteminen.

Miksi luovut terveellisistä tavoista niin usein?

On useita syitä, miksi et ehkä vahvista ja integroi tiettyjä terveellisiä tapoja rutiiniisi. Nämä ovat yleisimmät:

Nainen pohtii, miksi on niin vaikeaa omaksua terveellisiä tapoja.
Mieli on äärimmäisen vastahakoinen muuttumaan, koska se edellyttää mukavuusalueelta poistumista. Lisäksi energiakustannukset nousevat.

1. Koska keskityt tuloksiin

Useimmissa suunnitelluissa tavoitteissasi keskityt niiden tuloksiin, tavoitteisiin, jotka haluat saavuttaa. Esimerkiksi laihtua, kasvattaa lihaksia, saavuttaa täydellinen ihonväri jne.

Mutta kun aloitat terveellisen tavan sisällyttämisen rutiiniisi korostamalla sitä, mitä haluat saavuttaa, syntyy yleensä päinvastainen vaikutus. Tämä johtuu siitä, että vaikka se on mahdollista saavuttaa erilaisilla strategioilla, jotka ovat joko rajoittavia (nopea painonpudotusdieetti) tai äärimmäisiä (liiallinen liikunta), sen ylläpitäminen pitkällä aikavälillä on todella monimutkaista.

Kun keskityt tuloksiin, luot todennäköisemmin palautumisvaikutuksen. Esimerkiksi laihduttamisen ollessa kyseessä palaat todennäköisesti istuvaan elämäntyyliin ja lihot takaisin laihduttamasi kilot.

Kirjassaan Atomic Habits James Clear toteaa seuraavaa: “Vaihtoehtona on rakentaa identiteettiin perustuvia tapoja. Tällä lähestymistavalla aloitamme keskittymällä siihen, keneksi haluamme tulla”.

2. Koska uskomuksesi kertovat sinulle, että et tule onnistumaan

Kannat sisälläsi uskomusjärjestelmää, jonka oletat olevan totta. Ne ovat oletuksia, jotka ohjaavat käyttäytymistäsi. Ne voivat auttaa sinua saavuttamaan tavoitteita tai ne voivat rajoittaa sinua ja toimia esteenä. Todellakin, se mitä teet, kuvastaa sitä kuka luulet olevasi.

“Ihminen toimii ja tuntee aina sen mukaisesti, minkä hän kuvittelee olevan totta itsestään ja ympäristöstään… Kun toimimme tai emme toimi, se ei tule “tahdosta”, kuten niin yleisesti uskotaan, vaan mielikuvituksestamme.”

-Maxwell Maltz-

Henkilön, joka on käyttänyt koko elämänsä ajatellut olevansa hyvä urheilussa, on paljon helpompi harjoitella kuin sellaisen, joka ajattelee, että urheilu ei ole hänen juttunsa. Molemmissa tapauksissa urheileminen on linjassa sen kanssa, kuka he luulevat olevansa. Heidän käyttäytymisensä ja identiteettinsä välillä vallitsee harmonia, joka hyödyttää yhtä ja rajoittaa toista.

Syvä sisäinen työskentely uskomuksiesi kyseenalaistamiseksi on tehokas tapa sisällyttää uusia terveellisiä käyttäytymismalleja ja jättää haitalliset taaksesi.

Nainen juoksee ulkona.
Jos uskot, että et pysty tekemään jotain, koet suurempaa vastustusta sen tekemiselle.

3. Koska menetät motivaatiosi

Mielesi pitää yksinkertaisesta. Se mittaa aina kustannus-hyötysuhdetta. Tässä mielessä, kun välittömiä tuloksia ei ilmene suurenkaan ponnistelun jälkeen, motivaatio lopahtaa ja se on yksi suurimmista tekosyistä luovuttamiseen. Olet nimittäin motivoitunut saavuttamaan tavoitteesi mahdollisimman pienellä vaivalla.

Käyttäytymisen automatisoimiseksi tarvitset toistoa ja aikaa. Mikä olisikaan parempi tapa kuin tehdä siitä helppoa ja houkuttelevaa? Kun teet yksinkertaisen toimintasuunnitelman, jossa määritellään miten, milloin ja missä, et todennäköisesti menetät motivaatiota epäsuotuisassakaan tilanteessa.

Esimerkiksi, syöt todennäköisemmin hedelmiä jos sinulla on kulhollinen niitä pöydällä. Tai juot enemmän nestettä, jos aina kun lähdet ulos, kannat repussasi vesipulloa. Siksi, kun yrität rakentaa uusia terveellisiä tapoja, varmista, että teet asioista itsellesi helpompaa ja siedettävämpää.

Tämä saattaa kiinnostaa sinua...
Elämänmuutos syntyy tapojamme muuttamalla
Mielen Ihmeet
Lue se täällä Mielen Ihmeet
Elämänmuutos syntyy tapojamme muuttamalla

Muutosten tuulten keskellä yksilön jokapäiväinen elämä täyttyy tietyistä jatkuvuuden elementeistä ja tavoista. Elämänmuutos syntyy tapojamme muutta...



  • Cenarruzabeitia, J. J. V., Hernández, J. A. M., & Martínez-González, M. Á. (2003). Beneficios de la actividad física y riesgos del sedentarismo. Medicina clínica121(17), 665-672.