Miksi menetämme kiinnostuksemme?

Menetämme usein kiinnostuksemme työhön, ihmisiin ja ihmissuhteisiin. Tämä ei kuitenkaan aina ole normaali tai peruuttamaton prosessi. Voit ryhtyä toimiin.
Miksi menetämme kiinnostuksemme?

Viimeisin päivitys: 11 tammikuu, 2022

On normaalia, että menetämme kiinnostuksemme moniin asioihin ja ihmisiin elämämme aikana. Sinäkin olet epäilemättä kokenut tämän jollain elämäsi osa-alueella. Huomaat, että työ, ystävyys tai romanttinen suhde, joka ennen herätti sinussa euforiaa ja tyytyväisyyden tunteita, ei enää kiinnostakaan sinua. Mitä tapahtui? Teitkö alunperinkin väärän päätöksen? Korostitko liikaa henkilön tai tilanteen positiivisia ominaisuuksia? Vai voisiko se olla jotain muuta?

Kun menetät kiinnostuksesi johonkin tai johonkuhun, saatat tuntea syyllisyyttä ja turhautumista tai olla epävarma siitä, miten sinun pitäisi toimia. Jos olet tässä asemassa, sinun on selvitettävä kiinnostuksen puutteen alkuperä, jotta voit ryhtyä tarvittaviin toimiin.

Miksi menetämme kiinnostuksemme?

On useita syitä, miksi tätä tapahtuu. Yleisimmät syyt ovat seuraavat:

Tottuminen

Tottuminen on yksi alkeellisimmista ja yleisimmistä oppimisprosesseista. Se koostuu toistuvasti esiintyvän ärsykkeen vasteen vähenemisestä. Toisin sanoen se on prosessi, jonka kautta lopetat vastaamisen johonkin asiaan, joka ei ole sinulle enää uusi.

Tästä ilmiöstä on lukuisia esimerkkejä jokapäiväisessä elämässä. Esimerkiksi jääkaapin hurina lakkaa ärsyttämästä, kun kuulet sen päivittäin. Tai et enää huomaa samoja mainoksia tien varrella matkalla töihin. Samoin lapsi lakkaa kuuntelemasta vanhempaansa, joka aina toistaa hänelle samaa asiaa.

Kun totut ärsykkeeseen, se menettää voimansa herättää sinussa vastetta. Siksi sen vaikutus sinuun häviää vähitellen. Lisäksi alat löytää tusinoittain vikoja siinä asiassa tai ihmisessä, jota pidit alun perin melkein täydellisenä.

Mitä tulee romanttisiin suhteisiin, eri välittäjäaineiden tasot vakiintuvat ajan myötä. Itse asiassa rakastuminen antaa tietä pitkäaikaiselle rakkaudelle, jossa alkuperäinen euforia korvataan suuremmalla läheisyydellä ja sitoutumisella.

Joskus menetämme kiinnostuksemme työhön.

Yliluottamus

Toisinaan menetämme kiinnostuksemme siksi, että pidämme jotain asiaa tai ihmistä itsestäänselvyytenä. Kun jokin on haastavaa, työskentelet sen eteen. Asian tavoittelu saa sinut mobilisoimaan kaikki resurssit ja taidot. Koet intohimoa.

Toisaalta, kun se on jo sinun, rentoudut ja asetut rutiiniin. Onnellisuutesi sitä asiaa kohtaan, jonka olet saavuttanut, menettää intensiivisyytensä. Esimerkiksi kun sinulla on vakituinen työ tai kun joku henkilö osoittaa sinua kohtaan hyvin paljon huomiota, sinusta tuntuu, että sinun ei enää tarvitse ponnistella. Haasteen elementti katoaa.

Yhteistä molemmissa tapauksissa on, että tavalla tai toisella lakkaat arvostamasta ympärilläsi olevia asioita tai ihmisiä. Lisäksi, joko tottumuksesta tai liiallisesta itsevarmuudesta, et usko, että tulet koskaan menettämään sitä, mitä sinulla on.

Tämän tilanteen aiheuttama vahinko on selvä. Työsuorituksesi heikkenee, sosiaaliset suhteesi heikkenevät koska et välitä läheisistäsi, ja kumppanisi voi lähteä, koska hän ei enää tunne olevansa arvostettu.

Nainen oli huolissaan kumppaninsa kiinnostuksen menetyksestä.

Kiinnostuksen menetys voidaan välttää

Monet ihmiset ajattelevat, että kiinnostuksen menetys on väistämätöntä, että se on osa normaalia elämänprosessia. Siten he omaksuvat passiivisen asenteen ja asettuvat tilanteisiin, jotka eivät enää tee heistä todella onnellisia. Tai päinvastoin, he hyppäävät tilanteesta tai suhteesta toiseen toivoen, että seuraavalla kerralla he eivät muutu niin välinpitämättömiksi.

Sinun tulee tietää, että kiinnostus säilyy päivittäisten toimien avulla. Jos tunnet apatiaa kaikkea ympärilläsi olevaa kohtaan, se johtuu todennäköisesti siitä, että olet lakannut arvostamasta sitä. Tämä tulee sinun ajattelustasi. Sinulla on luultavasti tapana jättää huomioimatta hyvät asiat, jotka sinulla on elämässäsi, joten riistät itseltäsi kyvyn nauttia.

Siksi sinun tulee olla tietoinen joka päivä kaikesta, mitä sinulla on, ja tuntea täysin sen tuoma onnellisuus. Työskentele kiitollisuutesi parissa ja opeta mielesi olemaan ottamatta mitään itsestäänselvyytenä. Muista kuinka paljon ennen kaipasit sitä, mitä nyt omistat, ja omistaudu aktiivisesti nauttimaan siitä elämässäsi.

Jos sinulla on kiitollinen ja positiivisesti keskittynyt mieli, olet paljon onnellisempi ja tyytyväisempi. Lisäksi pidät huolta ihmissuhteistasi ja olosuhteistasi ja annat niille kaikkesi. Toimi tällä tavalla ja voit olla varma, että et enää menetä kiinnostustasi elämääsi kohtaan.

Anhedonia: kliininen termi kiinnostuksen menettämiselle

Lopuksi on mainittava, että kiinnostuksen menetys voi olla erilaisten psyykkisten häiriöiden tyypillinen oire, kuten masennuksen tai skitsofrenian.

Näissä tapauksissa kliininen termi kuvaamaan tätä on anhedonia. Tämä viittaa kyvyttömyyteen kokea nautintoa sekä kiinnostuksen tai tyytyväisyyden puutteeseen lähes millä tahansa elämän osa-alueilla. Se voi ilmetä esimerkiksi kiinnostuksen puutteena ruokaa, seksiä tai vapaa-ajan aktiviteetteja kohtaan, joista nautittiin aiemmin.

Anhedonialla on olemassa eri asteita. Tämän seurauksena jotkut ihmiset kärsivät täydellisestä kyvyttömyydestä nauttia ja saada mielihyvää mistään, kun taas toiset voivat kokea vain tämän kyvyn heikkenemistä.

On tärkeää olla tarkkaavainen tämäntyyppisten ajatusten ja tuntemusten suhteen. Jos kiinnostuksen menetys jatkuu ajan myötä, on parasta pyytää apua mielenterveysalan ammattilaiselta. Terapian avulla voidaan tunnistaa anhedonian syyt ja niiden hoito.

Tämä saattaa kiinnostaa sinua...
5 suurenmoista hetkeä, jotka me otamme itsestäänselvyytenä
Mielen Ihmeet
Lue se täällä Mielen Ihmeet
5 suurenmoista hetkeä, jotka me otamme itsestäänselvyytenä

Joka päivä tapahtuu asioita joista me emme ole aina tietoisia. Päiviä, jotka ovat mielestämme ’’normaaleja’’ ovat täynnä merkityksellisiä hetkiä.



  • Manrique Muñante, R. (2013). El amor: hay (bio)química entre nosotros. Revista De Química27(1-2), 29-32. Recuperado a partir de http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/quimica/article/view/
  • Almendros, J. G. (1983). Claves internas y externas en la habituación a largo plazo. Anuario de psicología/The UB Journal of psychology, (28), 47-58.