Kun tunteet ottavat vallan, muista hengittää

· 28.11.2017

Tunteet ovat kuin sisäinen kompassi. Ne ohjaavat meitä, ja suurimmaksi osaksi ne auttavat meitä toimimaan (mutta eivät aina – esimerkiksi pelko saattaa olla lamaannuttavaa). Joten mitä tapahtuu, kun annamme tunteidemme ottaa vallan? Todennäköisin lopputulos on ylireagointi, joka saattaa vaikuttaa itsetuntoomme ja itsevarmuuteemme.

Psyykkisen tasapainon saavuttaminen on prosessi, joka vaatii harjoittelua. Kuvittele, että sinun tarvitsisi mennä päivittäin vuoristorataan tunteaksesi olosi motivoituneeksi, ja päästäksesi eroon tunteiden painolastista. Intensiiviset tunteet saattavat tuntua hyvältä juuri siinä hetkessä, mutta ylä- ja alamäet saattavat tehdä sinusta uupuneen päivän loppuun mennessä. Tämä tunteiden vuoristorata todennäköisesti saa sinut hieman sekaisin, ja saa sinut kyseenalaistamaan tulevaisuuden suunnitelmiasi.

”Kun jatkuvasti ja tietoisesti otat tunteesi haltuun, päivittäiset kokemuksesi muuttuvat tarkoituksella.”

– Anthony Robbins –

Miksi tunteesi ottavat vallan?

Tarvitseeko sinun ilmaista tunteitasi voimakkaasti, jotta tuntisit olevasi elossa? Tunteenpurkaukset yleensä yhdistetään draamaan tai liioitteluun, mutta tämä ei aina pidä paikkaansa. Sinulla saattaa olla tarve tuntea ja näyttää tunteesi voimakkaasti, koska se on sinun tapasi näyttää tunteesi, ja/tai et tiedä miten näyttää niitä muillakaan tavoilla.

nainen itkee

Intensiiviset tunteet ovat yleisiä myös yliherkkien ihmisten kohdalla, jotka ovat empaattisia ja joilla on taito asettaa itsensä toisten saappaisiin. Ihmiset, jotka kokevat kaiken voimakkaasti, saattavat tuntea syyllisyyttä tai olla ankaria itseään kohtaan. Ei ole helppoa olla tunteiden vallassa jatkuvasti.

Tunteet tulevat ja menevät aaltoillen

Kaikki tunteet ovat tärkeitä ja tarpeellisia kehityksesi kannalta. Niillä kaikilla on oma tarkoituksensa. Ei ole olemassa hyviä tai huonoja tunteita, eikä ole olemassa parempaa tai huonompaa tapaa tuntea niitä. On tärkeää sallia itsellesi jokainen tunne, jotta löydät tavan hallita niistä jokaisen.

Kaikki tunnetilat menevät ohi jos päästät niistä irti, olivatpa ne miten voimakkaita tahansa. Tunteet ovat kuin aaltoja jotka menevät edestakaisin, ja on tärkeää olla päästämättä itseään niiden vietäväksi. Yritä löytää terveellisin tapa näyttää tunteesi, jotta ne eivät hukuta sinua.

”Kyky pysähtyä ja olla toimimatta hetken mielijohteesta, on tärkeä oppitunti päivittäiseen elämään.”

– Daniel Goleman –

Hengittäminen on avain tunteiden muuttamiseen

Hengittäminen on tukipilari, joka pitelee kaikkia tunteitamme. Tapa jolla hengitämme määrittää tunteidemme vahvuuden. Se saattaa jopa määrittää sen, mitkä tunteet nousevat pintaan toisten yli. Esimerkiksi, jos hengität lyhyesti ja pinnallisesti, voit kanavoida ahdistusta, epämukavuutta, tai vihaa. Ja toisaalta, jos voit pysäyttää hengittämisen ja keskittyä uloshengittämiseen enemmän kuin sisäänhengittämiseen, olet rauhallisempi.

rauhallinen nainen metsässä

Ahdistus, pelko ja stressi saattavat saada olosi hengästyneeksi, tai aiheuttaa nopeaa ja pinnallista hengittämistä. Hitaasti hengittäminen saattaa auttaa kehoasi pysymään rentoutuneemmassa tilassa.

Opettele hengittämään oikein, kun tunteesi ottavat vallan

Jos haluat oppia hengittämään oikein, kun tunteesi ottavat vallan, ensin sinun tulee toimia seuraavasti:

Tunnista fyysiset tuntemukset

Tarkkaile olotilaasi, tunnetko palan kurkussasi, onko vatsasi solmussa, tai pisteleekö selkääsi…

Tunnista tunne, joka aiheuttaa fyysisen tuntemuksen

Ihmisillä on neljä perustunnetta, jotka ovat jokaisen fyysisen tuntemuksen takana. Niiden nimeäminen saattaa auttaa sinua ymmärtämään, mitä tapahtuu.

Hengitä tunteidesi läpi, ja ilmaise niitä

Anna itsellesi tilaa tuntea tunnetilasi täysin. Älä yritä hallita tunteitasi. Se saattaa johtaa tunteiden tukahduttamiseen. Käsittelet tunteitasi eri tavalla jo pelkän hengittämisen avulla.

Jos tunnet ärsyyntymistä, rauhoitu ja päästä irti loukkaamatta itseäsi

Sen sijaan että annat turhautumisen kasautua ja ennen pitkää räjähtää, purkaen sen muihin, rauhoitu. Sen jälkeen löydät paremman tavan ilmaista tunteesi.

Jos sinulla on tarve päästellä höyryjä jotta tilanne ei ota niskalenkkiä, on olemassa tapoja tehdä niin ilman että satutat itseäsi. Tyynyn tai pyyhkeen puristaminen, tai muovipullon rutistaminen samalla kun ajattelet sitä mikä sinut suututti, on yksi tapa kanavoida vihaaMitä konkreettisemmin voit ilmaista tunteesi, sen parempi. On kaikki kaikessa käyttää se fyysinen energia, joka liittyy tunnetilaan.

stressipallon rutistus

Käytännön harjoituksia työstämään hengitystä ja tunnetiloja

Uloshengittäminen (hitaasti) on yhteydessä rentoutumiseen. Sisäänhengittäminen puolestaan yhdistetään stressiin ja ahdistukseen. Rauhallisen hengittämisen opetteleminen vaatii päivittäistä harjoittelua. Voimme jakaa tämän harjoituksen viiteen osaan:

  • Hengitä normaalisti nenän kautta pitäen suun suljettuna.
  • Hengitä hitaasti ulos nenän kautta pitäen suun suljettuna.
  • Kun hengität ulos, toista sanoja ”tyyni” tai ”rentoutunut” hitaasti ja hiljaisesti (tai muita sanoja, jotka koet rentouttaviksi).
  • Laske hitaasti neljään, ja hengitä uudelleen sisään.
  • Suorita tämä harjoitus muutaman kerran päivässä, hengittäen 10-15 kertaa joka kerta.

Mitä enemmän harjoittelet hengittämistä, sitä helpompaa on hallita tunteitasi. Voit estää tunteitasi ottamasta vallan. Psyykkinen tasapaino on suoraan yhteydessä tunteidesi käyttämiseen kommunikoinnissa itsesi ja muiden kanssa terveellä tavalla.