Kognitiivinen varaus: ratkaiseva askel eteenpäin aivojen kehityksessä

· 14.2.2019

Kognitiivinen varaus on käsite, joka syntyi neuropsykologiassa. Se viittaa aivojen rakenteen kykyyn reagoida aivojen taitojen menetykseen tai muihin negatiivisiin muutoksiin. Toisin sanoen kognitiivinen varaus on aivojen kykyä reagoida toimivalla tavalla sairauteen, vanhuuteen tai heikkenemiseen. Tämä kyky saa aivot korvaamaan kärsityn vahingon, tiettyyn pisteeseen asti.

Suuri kognitiivinen varaus voi joskus saada aivot toimimaan normaalisti sairauden jälkeen. Se voi myös pitää aivot täysin aktiivisina, jopa luonnollisen iän aiheuttaman heikkenemisen myötä. Kuten huomaat, se on erittäin tärkeä kyky, jota kannattaa viljellä ja pitää yllä.

”Niin kauan kuin aivot pysyvät mysteerinä, pysyy myös universumi, aivojen rakenteen heijastus, mysteerinä.”

–Santiago Ramon y Cajal-

Kognitiivisen varauksen alkuperä

Kognitiivinen varaus alkaa muodostua, kun aivot kehittyvät kohdussa. Tiedetään, että ihmisen elämän ensimmäisten vuosien kokemukset ovat ratkaisevia. Ne määrittävät suuressa määrin älykkyyden kehittymisen ottaman suunnan.

kognitiivisen varauksen muodostuminen

On syytä uskoa, että geneettiset tekijät vaikuttavat kognitiivisen varauksen muodostumiseen. Tämä näkökohta ei kuitenkaan ole lopullinen. On tapoja stimuloida aivoja lisätäkseen niiden kapasiteettia läpi elämän. Itse asiassa se voi lisääntyä jopa aivovamman syntymisen jälkeen.

Älylliset aktiviteetit sekä virkistys- ja urheiluaktiviteetit ovat kaikki osoittaneet lisäävän tehokkaasti kognitiivisen varauksen muodostumista. Lukeminen, henkiset pelit, kielen opiskelu, tanssiminen, urheilu ja älylliset stimulointiaktiviteetit ovat kaikki erityisen hyödyllisiä.

puukasvot

Stimuloiva kognitiivinen varaus

Kun sinulla on hyvä kognitiivinen varaus, aivot pystyvät luomaan uusia yhteyksiä neuronien välillä ja korvaamaan vahingoittuneet. Tämä prosessi on paljon helpompaa heille, jotka ovat jo aikaisemmin suorittaneet joitakin näistä aktiviteeteista tai omaavat joitakin näistä ominaisuuksista:

  • Korkeampi kultturitaso. Kulttuuritasolla tarkoitamme kertyneitä opintoja, lukemista ja älyllisiä aktiviteetteja. Korkeampi taso suojaa aivoja lieviltä kognitiivisilta vaurioilta, joita esimerkiksi ikä tuo.
  • Sosiaaliset suhteet. Tiedemiehet ovat todistaneet, että hyvän sosiaalisen ympyrän tuen omaavat ihmiset, jotka ovat säännöllisessä vuorovaikutuksessa heidän kanssaan, on 38 % pienempi riski kärsiä dementiasta.
  • Fyysinen liikunta. Tämä edistää verenkiertoa aivoissa ja suojaa niitä oksidatiiviselta stressiltä ja muilta tekijöiltä, jotka liittyvät iän tuomaan heikkenemiseen.
  • Psyykkiset harjoitukset. Tekijä, joka lisää selvästi kognitiivista varausta. Siihen sisältyy aktiviteetteja kuten instrumentin soittamista, älyllisten harrastusten harrastamista ja niin edelleen.

Terveellinen ruokavalio auttaa myös ylläpitämään vahvoja aivoja. Tupakointia, alkoholia ja psykoaktiivisten aineiden käyttöä tulisi välttää. Vaellus on myös suositeltava harrastus.

Yllättävä kokeilu

Epidemiologi ja Kentuckyn yliopiston neurologian professori David Snowdon teki merkittävän tutkimuksen vuonna 1986. Hän kokosi tutkimusryhmän, joka koostui 678 katolisesta yhdysvaltalaisesta nunnasta. Kyseessä oli erittäin yhtenäinen ryhmä: he kaikki söivät samaa ruokaa, elivät samassa ympäristössä ja tekivät samankaltaisia aktiviteetteja.

Hän tarkkaili heidän kognitiivista varaustaan 17 vuoden ajan. Tämän aikana heitä testattiin säännöllisesti ja tietoa kerättiin perimästä, älykkyydestä ja psykologiasta. Kaikki heistä hyväksyivät sen, että heidän aivojaan voitaisiin tutkia heidän kuolemansa jälkeen täydentääkseen tästä kokeilusta saadut tiedot.

nunnat kokeilussa

Sisar Bernadetten tapaus oli kaikista merkittävin. Hän kuoli 85-vuotiaana ja tutkijat tutkivat hänen aivojaan hänen kuolemansa jälkeen. Tässä kuoleman jälkeisessä tutkimuksessa havaittiin, että hän kärsi Alzheimerin taudista. Hän ei kuitenkaan ollut osoittanut mitään merkkejä siitä elämänsä aikana. Tutkijat tulivat siihen lopputulokseen, että hänen kognitiivinen varauksensa oli selvästikin korvannut fysiologiset puutteet.

Tutkijat huomasivat myös toisen mielenkiintoisen tosiasian. Paremman sanavaraston omaavat nunnat osoittivat vähemmän kognitiivista heikkenemistä vuosien aikana. Tuo sanavarasto puolestaan tuli siitä, että nämä nunnat olivat olleet hyviä lukijoita lapsuudessa.

Tämä kokeilu on yksi vakuuttavimmista todisteista, joka puoltaa älyllisiä, sosiaalisia ja fyysisiä harjoituksia soveliaina tapoina viivästyttää kognitiivisen toimintamme luonnollista heikkenemistä.