Henkinen kaaos: kun maailma romahtaa ympärilläsi

12.7.2019
Henkinen kaaos voi tapahtua kenelle vain, mutta on sinusta kiinni, kohtaatko sen rohkeasti. Tee elämänmuutos tuskasta harmoniaan.

Olet ehkä käynyt elämässäsi läpi joitakin vaikeita aikoja, jolloin kaikki tuntui taakalta ja sinulta puuttui sisäinen rauha. On vaikea päästä ulos pimeydestä, kun et tiedä miltä sinusta tuntuu tai kuinka sinun tulisi käsitellä se. Ne ovat hetkiä, jolloin henkinen kaaos hallitsee elämääsi.

Maailma romahtaa ympärilläsi, etkä tiedä mitä tehdä. Huudat ”riittää!”, mutta olet hämmentynyt, asiat ovat ennustamattomissa ja ajattelet vain menneisyyden virheitä. Vajoat siis kaoottiseen mieleesi.

Vaikuttaa siltä, kuin elämässäsi olisi vain varjoja, turhautuneisuutta ja stressiä. Aina on kuitenkin olemassa tapa hallita henkistä kaaosta.

Tarkastellaan hetki sitä, mitä tällaisissa tilanteissa tulisi tehdä, kuinka tunnistat ne sekä niiden tiedostamisen hyödyt.

”Löydän toivon pimeimmistä päivistä ja keskityn kirkkaimpiin. En tuomitse universumia.”

-Dalai Lama XIV-

Miltä henkinen kaaos näyttää?

Henkinen kaaos on mielentila, jossa tunnet olosi surkeaksi ja henkisesti sekavaksi. Yleensä se saatetaan yhdistää kärsimykseen, varsinkin silloin kun et tiedä mitä tehdä ongelmien syntyessä. Mutta henkinen kaaos ei pääty siihen: se voi olla myös mielentila, jossa et pysty käsittelemään positiivisia tunteitasi.

Käytännössä katsoen näin tapahtuu silloin, kun et tiedä miltä sinusta todella tuntuu. Saatat kokea eri tunteita tietämättä mitä ne ovat, etkä osaa pukea niitä sanoiksi. Epätietous siitä, kuinka niitä käsitellään, on myös osa henkistä kaaosta, vaikka pystyisitkin analysoimaan omia tunteitasi.

Toisin sanoen, henkisen kaaoksen ilmaantuessa vallitsee tunne- ja järkiperäisen maailman välillä ristiriita, joka johtaa siihen, että menetät hallinnan ja toimit usein impulsiivisesti.

henkinen kaaos jäytää naisen mieltä

Henkinen kaaos ja sen ominaisuudet

Henkiseen kaaokseen liittyy yleensä:

  • Tunteiden kuohuntaa – menetät hallinnan omista tunteistasi ja alat tuntea asioita, joita et ajatellut voivasi tuntea, ja käyttäydyt sen myötä impulsiivisesti.
  • Hämmennystä – koska sinulta puuttuu selkeys, et tiedä mitä päätöksiä sinun tulisi tehdä, joten siirrät niitä myöhemmäksi.
  • Pelkoa – pelkäät tekeväsi virheitä, koska tunnet olosi epävarmaksi.
  • Katumusta – saatat tuntea syyllisyyttä ja levottomuutta.
  • Muihin heijastusta – syytät muita ihmisiä tai itse tunteita kaikista pahoista asioista, joita tapahtuu. Koet ne ulkoisina tekijöinä, kun todellisuudessa ne ovat osa sinua.

Henkinen kaaos voidaan yhdistää henkiseen esteeseen, joka on tapa suojella itseäsi selviytyäksesi tietyistä tilanteista.

Aluksi saattaa tuntua turvalliselta, kun suojelet itseäsi tällä tavalla, mutta kun annat ajatustesi pysyä alitajunnassa käsittelemättä niitä, on todennäköistä, että lopulta et tiedä kuinka tunteita käsitellään. Tulevaisuudessa, kun sinun ei enää tarvitse suojella itseäsi, voivat nämä tunteet tulla uudestaan pintaan ja vallata mielen.

Henkinen kaaos voidaan tietenkin yhdistää myös uusiin kokemuksiin; niin uusiin ja tuntemattomiin tilanteisiin, että päätösten tekeminen on vaikeampaa.

Henkisen kaaoksen käsitteleminen positiivisella tavalla

Ensin sinun tulee tietää, että kaaoksen keskellä on todella vaikea tehdä päätöksiä ja korjata vahinko. On kuitenkin mahdollista käsitellä sitä positiivisella tavalla, kuten esimerkiksi:

  • Itsetietoisuuden kautta – sisäiseen minääsi yhdistyminen on paras tapa tietää mitä tunnet, miksi reagoit tietyllä tavalla tilanteisiin ja minkä polun valitset.
  • Antamalla itsellesi aikaa – toisinaan saatat haluta paeta sitä niin paljon, että siirrät sen vain sivuun myöhempää varten ja päädyt kasaamaan tunteita, jotka tekevät ongelmasta isomman. On paras vain myöntää, että niin voi käydä kenelle vain ja käyttää hetki aikaa sen kaiken ohimenemiseen.
  • Olemalla pitkittämättä henkistä kaaosta – vaikka onkin tärkeää antaa tunteiden virrata, on myös tärkeää olla tekemättä niin ikuisesti. Älä anna tunteiden pysyä kehossasi. Jatka eteenpäin menemistä ja aseta rajat henkiselle kaaokselle.

Ulkopuolinen maailma

Saatat ajatella kaiken tapahtuvan ulkoisten tekijöiden vuoksi. Käytä hetki aikaa sen ajattelemiseen ja sen sijaan, että eristät itsesi maailmasta, yritä saada apua muilta. Pidä mielessä seuraavat asiat:

  • Kaikki ei ole jonkun toisen syytä. Jos kyseessä on sinun kaaoksesi, on siinä kyse sinusta. Lakkaa syyttämästä ulkoisia tekijöitä jostakin, jota sinun tulee työstää.
  • Sinun tulee tietää missä voit ilmaista kaaostasi. Vaikka onkin tärkeää purkaa tämä kaikki, tulee sinun tietää milloin on oikea aika tehdä niin. Jos et tee sitä oikeaan aikaan ja oikeassa paikassa, voi tilanne pahentua. On terveempää etsiä joku, jolle voit puhua.
  • Pyydä apua. On normaalia saada tukea. Puhu lähimmille ystävillesi tai tarvittaessa ammattilaiselle. Psykologit ovat hyviä ohjaamaan ihmisiä vaikeina aikoina.
  • Pyri pois joistakin opituista asioista. Jos sinulla tai perheelläsi on tiettyjä uskomuksia, joita seuraat sokeasti ja tämä aiheuttaa sinulle stressiä, on ehkä aika laittaa ne sivuun. On terveempää tunnistaa mitkä uskomukset ovat osallisena onnellisuuteesi ja mitkä saavat sinut turhautumaan. Opi näistä uskomuksista ja pyri pois opituista, tarpeettomista uskomuksista välttyäksesi vajoamasta henkiseen kaaokseen.

Liikunta voi myös auttaa sinua suuresti. Se edistää eri hormoneiden ja aivojen välittäjäaineiden vapauttamista, jotka tuovat sinulle hyvinvoinnin tunteen. Toinen tapa, joka voi tehdä asioista helpompaa sinulle, on keskittyä johonkin harrastukseen vapaa-ajalla. Esimerkiksi taide voi muuttaa tuskan johonkin arvokkaaseen.

nainen juoksulenkillä

Henkisen kaaoksen tiedostamisen hyödyt

Henkiseen kaaokseen keskittyminen tekee sinusta itsevarmemman. Joitakin sen hyötyjä ovat:

  • Jännityksen purkautuminen
  • Jokaisen tunteen arvon näkeminen
  • Sinua satuttavista asioista luopuminen
  • Tässä hetkessä eläminen
  • Omien rajojen tunteminen
  • Omien puolustusmekanismien tunteminen
  • Tuskan muuttaminen luovuudeksi
  • Henkinen vapaus
  • Parantunut päätöksentekokyky

Pidä mielessä, että kyseessä on asteittainen edistyminen. Et voi olettaa ottavasi ajatuksiasi haltuun yhdessä yössä ja että et ikinä elämässäsi tule kärsimään toisesta henkisestä kaaoksesta. Kuten kaikilla ihmisillä, myös sinulla on omat ylä- ja alamäkesi; vain sillä on väliä, että opit niistä jokaisesta.

Pakene siis siitä pimeästä ja hämmentävästä paikasta, jossa tapahtuu tunteiden kuohuntaa, pelkoa, hämmennystä, syyllisyyttä ja tuskaa. Usko siihen, että on mahdollista kokea omat tunteet ulkoisena tekijänä. Tanssi varjojen kanssa, opi tuntemaan ne, pyri pääsemään ulos oikeaan aikaan, opi niistä ja muuta ne hyvinvoinniksi.

  • Solá, D. (2016). Del caos emocional a la paz interior: cómo lograr una sanación integral. Tyndale House Publishers.