Hallinnan harhaluulo: kognitiivinen vääristymä

Hallinnan harhaluulo on puolueellisuus, jonka koet tulkitessasi todellisuutta. Se saa sinut yliarvioimaan tai aliarvioimaan erittäin merkittävällä tavalla vaikutustasi ympäristöösi.
Hallinnan harhaluulo: kognitiivinen vääristymä

Viimeisin päivitys: 13 lokakuu, 2021

Tuntuuko sinusta aina, että kaikki elämässäsi tapahtuva riippuu sinusta? Tai päinvastoin, tunnetko, että olosuhteesi hallitsevat sinua etkä voi muuttaa mitään? Jos näin on, kyseessä saattaa olla hallinnan harhaluulo.

Mitä tällaisen harhaluulon takana on? Mitä ovat harhaluulot yleensäkin? Miten ne hallitsevat meitä? Voidaanko niitä vastaan taistella? Otetaan tästä selvää.

Hallinnan harhaluulo

Hallinnan harhaluulo on henkinen harha, kognitiivinen vääristymä. Kognitiiviset vääristymät ovat vääriä tapoja käsitellä tietoja. Ne merkitsevät todellisuuden vääränlaista tulkintaa ja johtavat epätarkkoihin arvioihin.

Tällaisella hallintavirheellä saatat uskoa, että sinulla on täysi määräysvalta kaikkeen, mitä sinulle tapahtuu. Tai päinvastoin, saatat ajatella olevasi täysin kykenemätön ratkaisemaan mitään ongelmia. Jälkimmäisessä tapauksessa uskot, että olosuhteet (tai muut ihmiset) hallitsevat sinua.

Henkilö, jolla on tämä vääristymä, yleensä uskoo olevansa vastuussa kaikesta mitä hänelle tapahtuu. Tai päinvastoin, hän tuntee itsensä voimattomaksi eikä kykene hallitsemaan mitään elämässään.

Kuten voimme nähdä, hallinnan harhaluulossa itse hallinnan käsite muuttuu. Tämä johtuu joko liiallisuudesta (“kaikki on minusta kiinni, minä hallitsen kaiken mitä minulle tapahtuu”) tai päinvastoin (“en pysty hallitsemaan mitään ympäristössäni”).

Hallinnan harhaluulo: tunne, että hallitset kaikkea tai et mitään.

Mitä ovat harhaluulot?

Voimme ymmärtää tämän harhan myös harhaluulona, kuten sen nimikin viittaa. Harhaluulot ovat käsitteitä, jotka liittyvät läheisesti kognitiivisiin vääristymiin.

Irving M. Copin, Introduction to Logic (Editorial Universitaria de Buenos Aires, 1969) -teoksen kirjoittajan, mukaan harhaluulo on ”sellainen päättelymuoto, joka näyttää oikealta, mutta ei ole sitä, kun sitä analysoidaan huolellisesti”. Filosofisemmassa maailmassa virhe on määritelty “virheelliseksi päättelyksi, mutta psykologisesti vakuuttavaksi”.

Virheitä ei ole aina helppo havaita, koska ne kuulostavat usein “hyviltä” ja ovat hienovaraisia ja vakuuttavia.

Tunne, että voit hallita kaikkea

Jos koet hallinnan harhaluuloa, saatat tuntea, että pystyt hallitsemaan kaikkea. Lisäksi voit uskoa, että hallinta johtaa yhä parempiin tilanteisiin. Jos olet yksi näistä ihmisistä, saatat olla erittäin hallitseva, jäykkä ja perfektionisti.

Kun huomaat, että jokin asia on hallintasi ulkopuolella, tämä luo sinussa pelon tai hylkäämisen tunteen. Toisaalta sinulla on taipumus yliarvioida, kuinka paljon todella voit hallita kaikkea sitä mitä luulet hallitsevasi.

Valitettavasti kaikki tämä aiheuttaa sinulle aikamoista stressiä.

Tunne, että mikään ei ole sinusta kiinni

Toisaalta, ehkä olet hallinnan harhaluulon vastakkaisella puolella ja uskot, ettet voi muuttaa mitään elämässäsi. Käytännössä sinusta tuntuu, että elämä hallitsee sinua etkä sinä hallitse mitään.

Tämä aiheuttaa myös kärsimystä. Sinulla voi olla huono itsetunto ja monia muita epävarmuustekijöitä. Lisäksi sinulla saattaa olla taipumus siirtää vastuu omasta elämästäsi muille.

Hallinnan harhaluulon syyt

Mikä on tämän harhaluulon takana? Jos olet yksi niistä ihmisistä, jotka kokevat hallitsevansa kaikkea, tässä ovat siihen vaikuttavat tekijät:

  • Vaadit itseltäsi paljon.
  • Syvästi juurtuneet uskomukset, että “kaikki riippuu minusta”.
  • Sisäinen valvonta (kaikki se, mitä sinulle tapahtuu, riippuu sinusta eikä ulkoisista tekijöistä).
  • Pelko tehtävien delegoimisesta muille.
  • Perfektionisti.
  • Ahdistunut persoonallisuus.

Toisaalta, jos uskot, ettei mikään riipu sinusta ja et voi hallita mitään tapahtumia, nämä ovat vaikuttavia tekijöitä:

  • Ulkoinen valvonta (“kaikki minulle tapahtuva riippuu muista ihmisistä tai ympäristöstä”).
  • Ahdistunut persoonallisuus, sellainen joka välittää paljon kaikista asioista.
  • Opitun avuttomuuden tunne.
  • Henkilökohtainen epävarmuus (ajattelu, että et pysty muuttamaan mitään).
  • Alhainen itsetunto.
Surullinen mies.

Kuinka välttää hallinnan harhaluuloa

Voitko torjua tai korjata tällaista harhaluuloa? Kyllä voit, kärsivällisyydellä ja omistautumisella. Tässä on joitakin ideoita, jotka voivat auttaa sinua:

  • Vertaa ajatuksiasi luotettaviin tietolähteisiin.
  • Aloita kehittämään kriittistä ajattelua.
  • Kyseenalaista ajattelutapaasi. Älä aina oleta, että se on oikein.
  • Arvioi ajatuksiasi ja rekisteröi kokemasi mahdolliset harhaluulot tai kognitiiviset vääristymät.

Lyhyesti sanottuna: hallinnan harhaluulossa on suodatin todellisuuden käsittelyn ja tulkinnan suhteen. Tämä voi tapahtua kahdella tavalla. Ensinnäkin sinulla on tunne, että pystyt hallitsemaan kaikkea. Tai sitten päinvastoin sinusta tuntuu, ettet voi hallita mitään ja että ihmiset, elämä tai ympäristö hallitsevat sinua.

Toisessa tapauksessa saatat kokea myös opitun avuttomuuden tunnetta, mikä tarkoittaa sitä, että et voi muuttaa mitään elämässäsi.

Tämä saattaa kiinnostaa sinua...
Älä yritä hallita jotain sellaista, mitä et pysty hallitsemaan
Mielen Ihmeet
Lue se täällä Mielen Ihmeet
Älä yritä hallita jotain sellaista, mitä et pysty hallitsemaan

Me ihmiset osaamme käsitellä epävarmuuden ja turhautumisen tunteita melko huonosti tilanteissa, joissa odotuksemme eivät täyty siten kuin toivoisim...



  • Arredondo Londoño, N., Alvarez Vargas, C., López Bustamante, P., & Posada Gómez, S. (2005). Distorsiones cognitivas asociadas al trastorno de ansiedad generalizada. Informes Psicológicos.
  • De Rosa, Lorena (2012). Factores mantenedores del perfeccionismo desadaptativo o clínico. IV Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología XIX Jornadas de Investigación VIII Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR. Facultad de Psicología – Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires.
  • Facione, P.A. (2007). Pensamiento Crítico: ¿Qué es y por qué es importante? Revista Académica Digital: 23 – 56.