B12-vitamiinipuutos voi aiheuttaa kognitiivista heikkenemistä

Matala B12-vitamiinitaso voi vaikuttaa aivojen terveyteen. Tämä voi altistaa suuremmalle riskille sairastua ahdistukseen ja masennukseen, mutta myös kognitiivinen heikkeneminen on ongelma. Sen oireita ovat mm. muistin ja verbaalisen kanssakäymisen lasku.
B12-vitamiinipuutos voi aiheuttaa kognitiivista heikkenemistä

Viimeisin päivitys: 11 joulukuuta, 2021

Mitä tulee aivojen terveyteen, B12-vitamiinipuutos voi todella vaikuttaa siihen negatiivisella tavalla. Jo pitkään on tiedetty, että tämän vitamiinin läsnäolo edistää hermoston tervettä toimintaa. Se on myös tärkeä punasolujen tuotannon kannalta. Viime vuosina ollaan kuitenkin havaittu, että toisaalta B12-vitamiinipuutos voi aiheuttaa kognitiivisia häiriöitä.

Nykyään useat psykiatrit pyytävät potilaitaan otattamaan verikokeita kobalamiinin eli B12-vitamiinin tason määrittämiseksi. Sen puute johtuu tietynlaisesta anemiasta, ja se aiheuttaa myös psyykkisiä häiriöitä, kuten ahdistusta ja masennusta.

Lisäksi lääkärit ja neurologit tietävät, että ikääntyessämme tämän vitamiinin tasot laskevat huomattavasti, mikä aiheuttaa kielteisiä vaikutuksia. Lisäksi ihmiset, jotka noudattavat tiukkaa vegaaniruokavaliota, ovat myös vaarassa kärsiä B12-vitamiinin puutoksesta.

Tämän vitamiinin alhaisen tason vaikutukset voivat johtaa monenlaisiin kognitiivisiin ongelmiin. Näitä voivat olla muun muassa muistihäiriöt, keskittymis- ja ilmaisuongelmat sekä mielialan muutokset. Itse asiassa B12-vitamiinilla on merkittävä vaikutus neurologiseen terveyteen. Sen taso kehossamme alkaa laskemaan vähitellen 40 vuoden iästä alkaen, ja 60 vuoden iästä eteenpäin sen menetys tulee yhä selvemmin esiin.

B12-vitamiinipuutos aiheuttaa aivojen heikkenemistä.

B12-vitamiini ja aivojen terveys

B12-vitamiinia on lukuisissa eläinperäisissä tuotteissa, kuten lihassa, kananmunissa, maitotuotteissa, hunajassa ja rasvaisessa kalassa. Lisäksi se on keskeinen osa keskus- ja ääreishermoston tervettä toimintaa. Tämä johtuu siitä, että se edistää hermosolujen terveyttä. Ennen kaikkea se syntetisoi metioniinia.

  • Metioniini on aminohappo, joka edistää metylaatiota. Tämä on sarja biokemiallisia reaktioita, jotka ovat välttämättömiä myeliinin, DNA-synteesin ja RNA:n tuotannossa. Metylaatio on myös tärkeää välittäjäaineiden asianmukaisen toiminnan kannalta.
  • Ilman riittävää metioniinitasoa alkeellisintakaan neurologista toimintaa ei voida suorittaa.
  • Tohtori Dina Silva suoritti tutkimuksen Lissabonin yliopistossa. Hän huomautti, että B12-vitamiinin puutoksella ja homokysteiinitason nousulla on suora yhteys vanhusten kognitiiviseen heikkenemiseen.
  • Samoin kognitiivista heikkenemistä voi esiintyä myös nuoremmalla väestöllä, jos he eivät ylläpidä riittävän monipuolista ruokavaliota.

B12-vitamiinipuutos aiheuttaa fyysisiä ja kognitiivisia oireita

  • Yksi ilmeisimmistä B12-vitamiinipuutoksen oireista on pistely raajoissa. Potilaat tuntevat käsissä tai jaloissa selittämättömän “neulavaikutuksen” hermostohäiriöiden vuoksi.
  • Takykardia on toinen yleinen oire. Tämä johtuu siitä, että alhaisemmat B12-vitamiinitasot vastaavat vähemmän verisoluja kehossa. Sydämen täytyy tällöin pumpata kovemmin solujen hapen puutteen vuoksi.
  • Jotkut voivat myös kokea lihaskipuja ja raajojen puutumista.
  • Monilla on ongelmia ajattelussa ja päätöksenteossa. Yksi tämän vitamiinin puutteen merkittävimmistä vaikutuksista onkin henkilön kyvyttömyys pohtia, tehdä päätöksiä ja ajatella nopeasti ja tehokkaasti. Tämä johtuu neuronien välisen yhteyden puutteesta.
  • Muistinmenetys. Tämä voi alkaa vähitellen yksinkertaisesta unohtelusta.
  • Verbaalinen kommunikointi saattaa heikentyä. Henkilöllä voi olla yhä useammin se tunne, ettei hän löydä etsimäänsä, “kielen päässä” olevaa sanaa.
  • B12-vitamiinin puutos aiheuttaa myös usein tilaan liittyviä orientoitumisongelmia.
Mies näyttää masentuneelta.

Riittävän vitamiinitason ylläpitäminen

Elimistö ei tuota B12-vitamiinia. Näin on myös D-vitamiinin kanssa. Keho ei pysty tuottamaan sitä, mutta se voi varastoida sitä. Tästä syystä on tärkeää ylläpitää tasapainoista ja monipuolista ruokavaliota.

Vegaanien ja kasvissyöjien tulisi aina kääntyä ravitsemusterapeutin puoleen saadakseen selville, kuinka he voivat korvata eläinperäisestä ruoasta saatavat vitamiinit.

Toisaalta niille, jotka noudattavat normaalia ruokavaliota johon sisältyy myös eläinperäiset tuotteet, nämä ovat B12-vitamiinirikkaimpia ruokia:

  • Naudan maksa
  • Naudanliha
  • Simpukat
  • Tuore pastöroitu maito
  • Makrilli
  • Lohi
  • Sinisimpukat
  • Munankeltuainen
  • Brie-juusto

Jokaisen tulisi tarkistaa B12-vitamiinitasonsa usein. B12-vitamiinilisiä ei saa koskaan ottaa ennen kuin on ensin selvitetty, tarvitaanko niitä todella. Lääkärin tulee aina päättää, ovatko ne tarpeellisia ja jos on, millaisella annostuksella.

B12-vitamiini on erittäin tärkeä hyvän yleisterveyden ylläpitämisessä. Se on erityisen välttämätön sekä neurologiselle että kognitiiviselle hyvinvoinnille.

Tämä saattaa kiinnostaa sinua...
Aivot ja ruoka: terveellisesti syöminen ei olekaan niin helppoa kuin miltä se näyttää
Mielen Ihmeet
Lue se täällä Mielen Ihmeet
Aivot ja ruoka: terveellisesti syöminen ei olekaan niin helppoa kuin miltä se näyttää

Aivot ja ruoka liittyvät läheisesti toisiinsa. Tunteet vaikuttavat ruokaan, ja päinvastoin, ruoka vaikuttaa tunteisiin.



  • Carmel R, Green R, Rosenblatt DS, & Watkins D (2003). Update on cobalamin, folate, and homocysteine. Hematology / the Education Program of the American Society of Hematology. American Society of Hematology. Education Program, 62-81 PMID: 14633777
  • Silva, D., Albers, U., Santana, I., Vicente, M., Martins, IP, Verdelho, A.,… De-Mendonça, A. (2013). ¿Los pacientes con MCI con deficiencia de vitamina B12 tienen deficiencias cognitivas distintivas? BMC Research Notes , 6 (1). https://doi.org/10.1186/1756-0500-6-357
  • Wong, C. W. (2017). Vitamin B12 Deficiency in the Elderly. In Nutrition and Functional Foods for Healthy Aging (pp. 159–166). Elsevier Inc. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-805376-8.00016-2