9 buddhalaista sanontaa sisäisen rauhan saavuttamiseksi

· 3.7.2018

Buddhalaisissa sanonnoissa on muutakin kuin vain yhden uskonnon ydin. Niiden terävä, aina puhdistava keskipiste auttaa sinua työstämään omaa mielentilaasi ja kannustaa sellaista onnellisuutta, joka perustuu tasapainoon, sisäiseen rauhallisuuteen ja nöyryyteen. Tämän vuoksi buddhalaisuuden muinaiset tekniikat, jotka perustuvat meditaatioon, tietoisuuteen ja tunteiden sääntelyyn, ovat erittäin hyödyllisiä modernin psykologian alalla.

 

Lähes jokainen on lukenut ainakin jotain buddhalaisuudesta, sen perinteistä tai sen ikivanhasta perinnöstä täynnä tapoja ja hengellisyyttä. Gautama Buddhasta alkaen, joka opetti jossakin noin 6. vuosisadalla ennen ajanlaskumme alkua, tämä tiedon lähde on muuttunut monin näkymättömin tavoin vastaamaan nykyisiin tarpeisiimme.

Lisäksi sinun ei tarvitse harjoittaa tätä ei-teististä oppia, joka on osa dharman perhettä hyötyäksesi niistä pilareista, jotka ovat niin hyviä henkilökohtaiseen kasvuun. Nykypäivänä on olemassa monia psykologisia painopisteitä, jotka ovat peräisin buddhalaisesta filosofisesta perinnöstä. Länsimainen psykologia on osittain poiminut sen käytäntöjä. Nämä käytännöt vaikuttavat paljon prosesseihin joita käytetään erilaisten asioiden parantamiseen, kuten tunteiden prosessointiin, itsehillintään tai jopa masennuksen päihittämisen jälkeen sen uusiutumisen estämiseen.

Sisäisen rauhan saavuttaminen näiden buddhalaisten sanontojen, käytäntöjen ja perinteiden kautta on mahdollista. Eräs tiedemies ja filosofi, joka on omistautunut buddhalaisuuden tutkimiselle ja sen käyttämiselle kliinisissä yhteyksissä on tohtori Allan Wallace, jonka mielestä tämä on sellainen filosofia, joka voi auttaa sinua eniten silloin kun on kyse negatiivisten tai katastrofaalisten ajatusten sammuttamisesta. Ja tämän vuoksi olemme varmoja siitä, että nämä sanonnat ovat erittäin hyödyllisiä sinulle.

kaunis kukka

Buddhalaisia sanontoja jokapäiväiseen elämääsi

On olemassa runsaasti kirjoja, joista löydät pieniä viisauden lahjoja, ja joiden koko olemus on näissä sanonnoissa. Mutta meidän on myös huomautettava, että meillä ei ole vieläkään lopullista tai luotettavaa elämänkerrallista tietoa Buddhasta. Joten kaikki mitä tiedämme hänestä ja hänen uskonnostaan, tulee kolmesta erityisestä lähteestä. Ne ovat Vinaya Pitaka, Sutta Pitaka ja Buddhacarita.

Näiden tekstien kautta ihmiset ovat rakentaneet paljolti buddhalaisuuden filosofista ja hengellistä oppia. Ja niistä nämä innoittavat buddhalaiset sanonnat ovat peräisin.

1.Löydä elämällesi tarkoitus

”Sinun tarkoituksesi elämässä on löytää tarkoitus ja työskennellä sitä kohtaan koko sydämelläsi.”

Henkilö ilman tarkoitusta on kuin vaeltava sielu, jota elämän ylä- ja alamäet riepottelevat ympäriinsä. Ihmisillä on oltava tavoitteet, päämäärät ja elämän tarkoitus tuomaan merkitystä hänen päiviinsä. Sinun tehtäväsi tulisi motivoida sinut nousemaan aamulla ylös ja antaa sinulle energiaa haasteiden ratkaisemiseksi joka kerta.

2. Työstä negatiiviset tunteesi

”Kukaan ei rankaise sinua vihasta. Sinun vihasi on sen sijaan riittävä rangaistus.”

Sanoimme sen jo aivan alussa: yksi tapa, jolla buddhalaisuus on hyödyksi käytännön psykoterapiassa on se, että se auttaa havaitsemaan ja tunnistamaan negatiiviset ajatuksesi sekä kaikki tunteet, jotka asettavat päivittäisen tasapainosi vaaraan.

Käsittelemätön viha, sellainen joka valtaa mielesi ja saa sinut lopulta räjähtämään, ei ole hyväksi.  Ja koko tämä negatiivinen, raivon täyttämä tunne yleensä lentää vasten kasvojasi. Päädyt satuttamaan itseäsi eniten ja saatat jopa menettää rakkaimpinasi pitämäsi ihmiset.

nainen kannattelee kuun eri vaiheita

3. Tässä ja nyt on kaikki, mikä on tärkeää

”Älä elä menneisyydessä, älä unelmoi tulevaisuudesta: keskity nykyhetkeen.”

Tähän tilaan ja nykyiseen hetkeen keskittymisen tärkeys on yksi hyväksyvän tietoisen läsnäolon keskeisistä teemoista. Se on strategia, johon liittyy ympäristön tiedostaminen tarkemmin ja sillä on läheiset siteet buddhalaisuuteen.

Olemme kaikki kuulleet tästä monta kertaa. Ihmiset suosittelevat tätä ja päätät yrittää: sinä pyrit keskittymään enemmän nykyhetkeen. Mutta se voi vaatia paljon vaivaa. Ja se johtuu siitä, että meidän elämäntapamme perustuu lähitulevaisuuteen ja saavutettaviin tavoitteisiin ja keskitämme kaiken huomiomme siihen.

Joten kokeile sitä, hengitä syvään ja rauhoita mielesi. Pysähdy ja arvosta kaikkea mitä tapahtuu juuri nyt.

4. Itsehillintä, avain onnellisuuteen

”Kurinalainen mieli tuo onnellisuutta.”

Kurinalainen mieli on sellainen joka osaa hillitä itseään, joka priorisoi sen mikä on tärkeintä. Ja se on mieli, joka jättää sivuun kaiken mikä ei ole hyödyllistä tai mikä ei ole järkevää. Se on jo oppinut keskittymään positiivisiin tunteisiin kokeakseen todellisen, mutta nöyrän onnen.

5. Kiintymys on kärsimyksen lähde

”Kärsimyksen juuri on kiintymyksessä.”

Myrkyllinen kiintymys, sellainen joka tekee sinusta muiden ihmisten vangin, joka saa sinut riippuvaiseksi aineellisista asioista tai kuluttamisesta, on yhteiskuntamme yhteinen virus.

Siitä pois pääseminen, sen juuren kitkeminen, mikä tuo sinulle enemmän kärsimystä kuin tyydytystä, vaatii aikaa ja viisautta. Joten opi elämään vapaammin ja harjoittele päästämään irti, sillä se auttaa sinua elämään onnellisemmin ja enemmän sopusoinnussa elämän ja itsesi kanssa.

sormet kietoutuneina yhteen

6. Ymmärrän sinua, olet osa minua, olen kanssasi

”Todellinen rakkaus nousee ymmärryksestä.”

Tämä on myös yksi kauniista buddhalaisista sanonnoista. Todellinen rakkaus ei ole sokeaa intohimoa tai myrkyllistä kiintymystä, josta juuri puhuimme. Ennen kaikkea rakastava tarkoittaa sen tietämistä, miten huolehtia jostakusta ja ymmärtää häntä. Koska ihmisellä, joka ymmärtää, on rohkeutta ja voimaa tulla läheiseksi toisen henkilön sielun kanssa. Hän osoittaa toiselle henkilölle olevansa paikalla ja ymmärtää, mitä tämä tuntee ja ajattelee. Ja se on sellainen ehdoton hyväksyntä, mitä me kaikki ansaitsemme.

7. Sinä olet itsesi pahin vihollinen

”Ei edes pahin vihollisesi voi vahingoittaa sinua yhtä paljon kuin omat ajatuksesi.”

Pahin, armottomin ja tuhoisin vihollisesi ei ole ympärilläsi. Se ei käytä kenkiä, ei pidä melua kävellessään eikä sillä ole vahvaa ääntä. Ja sinä tunnet tämän äänen todella hyvin, koska se olet sinä. Sinä olet itsesi pahin tuomari, valamiehistö ja teloittaja. Leikkaat omat siipesi ja huolestutat itsesi siitä, miten et pysty käsittelemään sitä sun tätä, miten et ansaitse päästä yhtään pidemmälle…

8. Johdonmukaisuus ja sinnikkyys

”Jos lisäät palaseen toisen palasen ja teet niin usein, ei kestä kauaakaan kunnes sinulla on paljon.”

Tämä on yksi hyödyllisimmistä buddhalaisista sanonnoista elämäntavoitteidesi saavuttamiseen. Se on niinkin yksinkertaista kuin olla johdonmukainen kaikissa ponnisteluissasi. Ja se on niinkin yksinkertaista kuin olla sinnikäs ja saavuttaa toiveesi riippumatta siitä, millaisia haasteita matkalla nousee. Tämä auttaa sinua liitämään paljon korkeammalle kuin koskaan luulit voivasi.

Ja tehdäksesi niin et aina tarvitse suuria eleitä tai valtavia ponnistuksia. Joskus riittää, kun annat vähän joka päivä. Päivästä päivään se pieni osa muuttuu lopulta jättimäiseksi vuoreksi, jonka huipulle voit kiivetä.

värikäs kivipino

9. Puhu viisaasti

”Yksi sana joka tuo rauhaa on arvokkaampi kuin tuhat, joiden sisällä ei ole mitään.”

Buddhalaisuus muistuttaa meitä siitä, että kaikilla ihmisillä on samanlainen heikkous: emme puhu viisaasti. Usein puheemme nousee katkeruuden paikasta, turhautumisesta tai negatiivisista tunteista, jotka ottavat meidät vangiksi ja heijastuvat muihin ihmisiin.

Joten yritä välttää sellaisen kielen käyttämistä, joka on täynnä tyhjiä sanoja, jotka eivät auta mitään vaan tekevät vain haittaa ja estävät siteiden muodostumista. Pyri käyttämään viisaita sanoja, sellaisia jotka ovat yksinkertaisia mutta syvällisiä, jotka tuovat rauhaa ja tasapainoa.

Tiedämme että buddhalaisia sanontoja on paljon muitakin, joita olisi syytä lisätä tähän luetteloon. Sinulla saattaa olla jopa omat suosikkisi, mutta tähän keräämissämme on tietty tavoite. Ne voivat auttaa sinua saavuttamaan sisäistä rauhaa, käsittelemään negatiivisia tunteitasi ja keskittymään nykyhetkeen.

Joten yritä ottaa niistä opiksesi, aseta ne päivittäisiksi standardeiksi tasapainoisemman ja onnellisemman elämän elämiseksi.