7 tietä onnellisuuteen tieteen mukaan

· 30.11.2018

Tieteen mukaan onnellisena oleminen tarkoittaa tasapainon säilyttämistä, mikä saa aivot työskentelemään nopeasti ja pitämään itsensä terveinä. Se on jotakin, jota meidän kaikkien pitäisi pystyä yleisesti ottaen tekemään ilman suurempia ongelmia, sillä meille on luonnollista suojella itseämme ja pysyä hyvässä kunnossa.

Mutta monet ihmiset elävät kuin he olisivat itsensä vihollisia. He tekevät henkistä ja fyysistä vahinkoa itselleen, oli se sitten tietoista tai tiedostamatonta. Siitä syystä heidän on niin vaikea tuntea onnellisuutta tai päästä hyvinvoinnin tilaan.

Et tarvitse mitään liian ”villiä” ollaksesi onnellinen. Onnellisuus tulee ennemminkin omasta asenteestasi ja elämäntyylistäsi, ei niinkään siitä mitä sinulla on. Jos et ole varma miten, kerromme sinulle nyt mitkä tieteen mukaan ovat 7 tapaa olla onnellinen.

”Ei ole mitään velvollisuutta jota aliarvioimme enemmän kuin onnellisena olemisen velvollisuutta.”

-Robert Louis Stevenson-

1. Kiireisenä oleminen, mutta ei hoputtaminen

Työ on tapa ansaita rahaa tai elättää itseäsi. Se on tapa kehittää taitojasi ja potentiaaliasi, jotta voit kehittyä ihmisenä.

Terveellisin tapa työskennellä on tehdä jotakin sellaista, josta nautit, ilman minkäänlaista hoppua. On hyvä järjestellä aikasi siten, että voit tasapainottaa työn ja vapaa-ajan. Useat tutkimukset osoittavat, että tehtäviesi tekeminen kiireettä auttaa sinua pysymään keskittyneenä ja tuotteliaampana.

onnellisena oleminen on elämästä nauttimista

2. Riittävän unen saanti

Onnellisuudella on tieteen mukaan paljon tekemistä sen kanssa paljonko unta saat ja kuinka laadukasta se on. Vastoin yleistä uskomusta, emme nuku niinkään lepääksemme, vaan nukkuminen on oikeastaan aikaa, jolloin aivomme ovat aktiivisimmillaan.

Aivosi prosessoivat mitä vain epämiellyttäviä muistoja mantelitumakkeessa. Ne prosessoivat positiivisia muistoja hippokampuksessa. Hippokampuksesi kärsii paljon jos et nuku, mutta mantelitumakkeesi voi yleensä hyvin, mikä aiheuttaa sen, että unenpuute johtaa yleensä negatiiviseen mielialaan.

3. Liikunnan harrastaminen

Tästä on tehty merkittävä kokeilu. Siihen osallistui masennusta sairastavia ihmisiä, jotka jaettiin kolmeen ryhmään. Ensimmäinen henkilö sai vain lääkettä. Toinen harrasti vain liikuntaa. Kolmas henkilö yhdisti lääkkeet ja liikunnan.

Kuukauden kuluttua he kaikki olivat suunnilleen samalla tasolla paranemisen suhteen. Mutta kolmen kuukauden kuluttua ilmeni suurempia eroja. 38 % ensimmäisestä ryhmästä alkoi saada taas merkkejä masennuksesta. Toisessa ryhmässä tämä luku oli 31 %. Kolmannessa ryhmässä se oli vain 9 %. Joten tieteen mukaan liikunnan harrastamisella on merkittävä rooli onnellisena olemisessa.

onnellisena oleminen liikunnan avulla

4. Viisi läheistä ihmissuhdetta

Olemme sosiaalisia olentoja, mutta nykyajan olosuhteet ovat saaneet meidät käyttäytymään hyvin yksilöllisellä tavalla. Syvällä sisimmässämme me kaikki tarvitsemme kuitenkin muita ihmisiä. Tarvitsemme heidän huomiointiaan, heidän seuraansa ja heidän rakkauttaan.

Yhdessä tutkimuksessa selvitettiin, että ihmiset joilla oli vähintään viisi merkityksellistä ihmissuhdetta elämässään, sanoivat kaksi kertaa todennäköisemmin olevansa todella onnellisia. ”Merkityksellisillä ihmissuhteilla” tarkoitamme ihmisiä joihin voit luottaa, joiden kanssa voit olla oma itsesi ja kertoa salaisuuksia.

5. Ulos lähteminen

On tietenkin tärkeää että on aikaa olla kotona, mutta sisälle linnoittautuminen ikuisesti ei ole hyvä idea. On osoitettu, että 20 minuutin päivittäinen kävely raikkaassa ilmassa vaikuttaa äärimmäisen positiivisesti mielialaan.

Sussexin yliopiston tutkijat Iso-Britanniassa tekivät tästä tutkimuksen. He selvittivät, että ihmiset tunsivat olonsa erityisen onnelliseksi lämpimissä paikoissa ja meren äärellä kävellessä. He huomasivat myös, että maaseudulla tapahtuu samalla tavalla, mutta ei kaupunkiympäristössä.

onnellisena oleminen ulkoilun avulla

6. Aikaa hauskanpidolle

Psykologi Dan Gilbert teki tutkimuksen onnellisuuden ja hauskanpitoon käytetyn ajan väliseen yhteyteen liittyen. Hän huomasi, että ihmiset eivät nauttineet olostaan ainoastaan tekemällä viihdyttäviä aktiviteetteja – myös niiden suunnitteleminen voi olla hauskaa.

Yksi erityinen asia, jonka hän huomasi tekevän ihmiset onnellisiksi, oli esimerkiksi illallisen, juhlan tai matkan suunnitteleminen. Sen tekeminen antaa tyytyväisyyden tunteen, joka kestää viikkojen ajan. Hän myös todisti, että ihmiset ovat onnellisempia kun he käyttävät rahaa kokemuksiin tavaroiden sijaan.

7. Meditointi ja kiitollisuus

Massachusettsin sairaala teki kuuluisan tutkimuksen meditoinnista. He tarkastivat ihmisen aivot tietoisuustaitoihin perustuvia meditointiharjoituksia ennen ja jälkeen. Tulokset osoittivat hyvin alhaista aktiviteettitasoa meditoinnin jälkeen niillä aivojen alueilla, jotka yhdistetään stressiin.

meditointi auttaa olemaan onnellinen

Journal of Happiness Studies -lehti julkaisi tutkimuksen kiitollisuudesta. He pyysivät 219 masennuksesta kärsivää ihmistä kirjoittamaan kiitoskirjeitä kolmen viikon ajan. He tarkkailivat näiden ihmisten oireita ennen tätä harjoitusta ja sen jälkeen. He huomasivat, että suurin osa oireista meni pois pelkästään tämän helpon aktiviteetin avulla.

Nämä ovat vain joitakin teitä, joita voit kulkea ollaksesi onnellinen tieteen mukaan. Tieteellinen viisaus sanoo, että sinut tekee onnelliseksi se, mitä päässäsi liikkuu ja kuinka elät. Ulkoisilla asioilla ei ole suurta, jos mitään, merkitystä.