Voima-asennot lisäävät itseluottamustasi kahdessa minuutissa

Jos tarvitset ylimääräisen annoksen itseluottamusta, kehon asennon muuttaminen voi olla avainasemassa. Kerromme sinulle, mitä voima-asennot ovat ja kuinka niitä käytetään.
Voima-asennot lisäävät itseluottamustasi kahdessa minuutissa

Viimeisin päivitys: 19 heinäkuu, 2022

Jos olet epävarma henkilö, olet luultavasti usein toivonut voivasi heiluttaa taikasauvaa ja antaa itsellesi lisää itseluottamusta. Esimerkiksi kun jouduit puhumaan julkisesti, osallistumaan työhaastatteluun tai vaikka puhumaan jonkun kanssa, josta pidit. Juuri näinä aikoina itseluottamuksella on merkitystä, ei vain tunteissasi, vaan myös saamissasi tuloksissa. Siksi saatat olla kiinnostunut tietämään, mitä voima-asennot ovat.

Voima-asennot ovat hyödyllinen ja helppokäyttöinen työkalu. Ne perustuvat siihen periaatteeseen, että keho ja mieli liittyvät läheisesti toisiinsa ja yhden tila heijastuu toiseen ja päinvastoin. Siksi, aivan kuten kehosi ilmaisee tunteitasi, asennon muuttaminen voi taas muuttaa tunteitasi.

Voima-asento ja tehoton asento

Me kaikki välitämme paljon tietoa non-verbaalisella kielellä. Esimerkiksi hymy, masentunut katse tai käsivarsien ristiminen kertovat, onko henkilö, jolle puhut, onnellinen, peloissaan vai puolustuskannalla. Otat tämän käyttöön välittömästi ja ilman tietoista ponnistelua. Tätä tapahtuu myös eläinten maailmassa.

Yleensä laajat ja avoimet asennot osoittavat voimaa ja voivat olla pelottavia. Toisaalta kyykistynyt, kyyristynyt tai supistuva asento osoittaa pelkoa. Tallennat kehonkielelläsi tunteesi, mikä vaikuttaa myös sinuun.

Fysiologiasi ja psykologiasi vaihtelevat valitsemistasi asennoista riippuen. Olet luultavasti kuullut jotain tällaista: “Hymyile, vaikka ei tekisi mieli, niin tunnet olosi onnellisemmaksi”. Tämä on totta ja myös tärkeää, jos haluat lisätä itseluottamustasi.

Eleet ja liikkeet ovat tehokkaita viestintävälineitä.

Kaksi minuuttia riittää

Vuonna 2010 Amy Cuddy, Dana Carley ja Andy Yap suorittivat mielenkiintoisia tutkimuksia. Nämä tutkijat pyysivät ryhmää ihmisiä ottamaan voima-asentoja ja tehottomia asentoja kahden minuutin ajan ja analysoivat kehoissa tapahtuvia muutoksia.

Tulokset yllättivät. Mielen tilaa ei muutettu vain psykologisella tasolla, vaan tapahtui myös hormonaalisia muutoksia. Voima-asennot heijastivat testosteronin nousua ja kortisolin vähenemistä, kun taas päinvastoin tapahtui tehottomissa asennoissa.

Testosteroni on sekä miehillä että naisilla esiintyvä hormoni, joka liittyy rohkeuteen, itseluottamukseen ja riskinottoon. Kortisoli liittyy stressiin, hermostuneisuuteen ja varovaisuuteen. Näin ollen näyttää siltä, että itsesi asettaminen voima-asentoon synnyttää hormonaalisia muutoksia, jotka edistävät luottamusta. Tutkijat pyysivät myös useita vapaaehtoisia soveltamaan tätä tekniikkaa ennen julkisesti puhumista. Tulokset olivat yhtä vakuuttavia. Osallistujat väittivätkin, että heidän ahdistuksensa oli vähentynyt ja he tunsivat olevansa itsevarmempia. Vaikuttaa siltä, että asennon muutos jo kahden minuutin ajaksi riitti näiden vaikutusten kokemiseen.

Voima-asennot työpaikalla.
Voima-asennot lisäävät itseluottamusta ja antavat kuvan onnistumisesta ja luottamuksesta.

Käytä voima-asentoja jokapäiväisessä elämässäsi

Voima-asentojen käyttäminen on erittäin hyödyllistä, koska ne lisäävät itseluottamustasi lähes välittömästi. Mutta mitä nämä asennot sitten ovat? Ne ovat sellaisia, joissa kätesi on erotettu kehostasi ja vartalosi työntyy eteenpäin. Ne ovat avoimia ja laajoja asentoja. Tässä on joitain esimerkkejä:

  • Nosta kädet pään yläpuolelle juhliaksesi.
  • Istu alas, laita kädet niskan taakse ja nojaa taaksepäin.
  • Aseta kätesi pöydälle ja nojaa hieman eteenpäin.
  • Aseta käsivarret puuskaan ja olkapäät taaksepäin.

Tutkimukset siis väittävät, että näiden asentojen pitäminen kahden minuutin ajan riittää antamaan ylimääräisen annoksen itseluottamusta. Voi kuitenkin olla vieläkin myönteisempää tehdä näitä asentoja pidempään.

Jos tavallisesti kävelet kyyryssä, pää alaspäin tai kädet ristissä, tämä viittaa heikkouteen. Se ei vain heijasta pelkoa tai epävarmuutta, vaan myös edistää näiden tunteiden leviämistä sinussa. Muuta tottumuksiasi laajempiin asentoihin, niin huomaat pysyviä muutoksia asenteessasi.

Tämä saattaa kiinnostaa sinua...
Henkinen strategia, joka auttaa saavuttamaan haluamasi
Mielen Ihmeet
Lue se täällä Mielen Ihmeet
Henkinen strategia, joka auttaa saavuttamaan haluamasi

On olemassa henkinen strategia, joka voi auttaa sinua saavuttamaan haluamasi. Sinun täytyy kuitenkin uskoa, että pystyt siihen.



  • Carney, D. R., Cuddy, A. J., & Yap, A. J. (2010). Power posing: Brief nonverbal displays affect neuroendocrine levels and risk tolerance. Psychological science21(10), 1363-1368.
  • Cuddy, A. J., Wilmuth, C. A., Yap, A. J., & Carney, D. R. (2015). Preparatory power posing affects nonverbal presence and job interview performance. Journal of Applied Psychology100(4), 1286.