Tietoisuustaidon harjoittaminen – viisi avainta

· 14.12.2017

Tietoisuustaidon eli mindfulnessin harjoittaminen edellyttää muutamien perusajatusten opettelua. Ei syytä huoleen, sillä ne eivät ole monimutkaisia. Avain tämän tekniikan alkeiden oppimiseen löytyy seuraavista intialaisen kirjailijan ja henkisen johtajan, Amit Rayn, lausumista sanoista: ”Mikäli haluat hallita elämän ahdistusta ja elää tässä hetkessä, elä henkäys henkäykseltä.”

Tietoisuustaidon harjoittaminen pitää sisällään meditointia ja itsensä havainnointia. Se edellyttää myös kaikkien viiden aistimme käyttöönottoa jokapäiväisen elämämme keskellä. Nämä ajatukset saattavat kuulostaa melko abstrakteilta, mutta todellisuudessa ne eivät sitä ole.

Avaimia tietoisuustaidon harjoittamiseen

José María Doria, espanjalaisen Transpersoonallisen Kehityksen Koulun (Spanish School of Transpersonal Development) johtaja, ja kirjan 40 Ovea (The 40 Doors) kirjoittaja, selventää teksteissään perustan, jota tietoisuustaidon harjoittaminen edellyttää. Hänen teksteistään saamme selville, että itsensä havainnoiminen edellyttää tietoista läsnäoloa. Tämän saavuttamiseksi meidän on opeteltava elämään ainoastaan tässä hetkessä tulevaisuudessa elämisen sijaan. Meidän on siksi välttämätöntä hylätä ennakkoluulomme ja keskittyä elämään ”tässä ja nyt”.

Itsensä havainnointi

Itse asiassa se, mihin tietoisuustaito keskittyy, on mielen hajaannus ja abstraktio. Mikäli vietämme tuntikaupalla aikaa sen miettimiseen mitä huomenna mahtaakaan tapahtua, olemme menettäneet kaiken sen, mitä tapahtuu nykyisyydessä. Kun huominen sitten saapuu, me tuhlaamme sen miettimällä, mitä seuraavana päivänä mahtaa tapahtua, ja niin edelleen… Näin me menetämme yhteyden itseemme seuratessamme suunnattoman loputonta ajatusten ketjua, jonka mukana elämämme vierii pois ulottuviltamme – aivan kuin vesipisarat sormiemme lomitse.

Tietoisuustaidon mukaan onni ei löydy tulevaisuudesta, vaan tästä hetkestä. Siksi ”tässä ja nyt” -kokemuksia tulisi arvottaa kaiken muun yläpuolelle. Siispä juuri tässä ja nyt näitä sanoja lukiessasi tiedosta tämän hetken tärkeys.

Tietoisuustaidon harjoittaminen edellyttää meditointia ja keskittymistä

On tärkeä muistaa, että meditaatio on olennainen tekniikka tietoisuustaidon harjoittamisessa. Meidän on välttämätöntä olla läsnä ja täysin tietoisia, havainnoiden kaikkea ympärillämme tapahtuvaa. Emme pyri puuttumaan asioihin, vaan ainoastaan kehittämään omaa tietoisuuttamme.

Kun kykenemme itsetuntemukseen ja meditointiin, meidän on kiinnitettävä huomiota jokapäiväiseen elämäämme. Meidän on panostettava noiden irrallisten hetkien välttämiseen, joiden aikana toimimme kuin robotit. Doria selvittää, että jopa sipulin kuoriminen edellyttää meidän kokonaisvaltaisen huomiomme ja keskittymisemme.

”Mieli on joustava peili, säädä sitä ja näet maailman paremmin.”

-Amit Ray-

Mikäli ajattelet, että kykenet lopettamaan ajoittaisen robotinomaisen käyttäytymisen, sinulla on jo ensimmäinen, vahva avain hallussasi tietoisuustaidon harjoittamiseen. Kuvailemme alla viittä perusaskelmaa seurattavaksi tällä polulla:

Pysähdy havainnoimaan

Ensimmäinen askel kutsuu sinua pysähtymään ja havainnoimaan itseäsi. Toisin sanoen: pysähdy hetkeksi, tiedosta mitä kehossasi tapahtuu ja mitä on juuri nyt mielessäsi. Keskity siihen tehtävään, jota olit tekemässä, sekä kokemiisi tunteisiin. Tällä tavoin astut ulos tiedottomuudesta ja annat mielellesi luvan rentoutua.

Nainen silmät suljettuina

Ota askel taaksepäin

Toisenlainen tapa havainnoida on astua taaksepäin. Meillä tulee olla pyrkimys nähdä itsemme aivan kuin olisimme oman elämämme sivustaseuraajia. Astu askeleen verran kauemmas omasta mielestäsi katsellen ulkoapäin, jotta voisit tulla tietoisemmaksi siitä, miltä todellisuudessa näytät. Älä jää tähän sivustaseuraajan rooliin liian pitkäksi aikaa. On hyvä kuitenkin oppia, kuinka vaihtaa nopeasti tuohon rooliin ja palata yhtä nopeasti takaisin. Joissain tilanteissa se voi rikastuttaa sitä näkökulmaa, josta lähestymme erilaisia tilanteita ja ongelmia.

Palaa nykyisyyteen

Kolmas avain tietoisuustaidon maailmaan astumisessa on Dorian mukaan ajoittainen paluu tietoisuuteen. Hän ehdottaa hälytyksen asettamista (esimerkiksi puhelimeen) useampaan otteeseen päivän aikana muistuttamaan meitä pysähtymisen, tietoisen hengittämisen ja kyseessä olevaan tehtävään palaamisen tärkeydestä.

”Kävele aivan kuin suutelisit maata jaloillasi.”

-Thich  Nhat Hanh-

Hengitä

Artikkelin alussa käsittelimme hengityksen tärkeyttä tietoisuustaidon harjoittamisessa. Doria suosittelee päivittäiseksi aktiviteetiksi 40 henkäystä täydessä tietoisuuden tilassa. Laske jokainen henkäys hengittäessäsi ilmaa ulos. Älä muuta rytmiä, jotta mielesi pystyy poistamaan sen jännityksen, jonka negatiiviset ajatukset ja huolet ovat luoneet sisällesi päivän aikana.

Hyväksy uudet ajatuksesi ja tunteesi

Ollessasi tietoinen itsestäsi, tunteita ja ajatuksia virtaa mieleesi jatkuvasti. On tärkeätä oppia hallitsemaan niitä, sillä monet niistä on suunnattu luomaan etäisyyttä tähän saavutettuun hyvinvoinnin tilaan. Olivatpa ne sitten hyviä tai huonoja, toivota ne tervetulleiksi ja kuuntele niitä. Dorian mukaan on hyvä olla kiitollinen kaikesta, mitä vastaamme tulee.

Viehättääkö tietoisuustaidon harjoittaminen sinua? Näiden viiden avaimen avulla voit oppia itsetuntemusta, meditointia ja läsnäoloa joka päiväisessä elämässäsi. Tämän tekniikan hyödyt tulevat näkyviin, kun sovellat näitä avaimia.