Seitsemän avainta energian ylläpitämiseen

· 15.3.2019
Energian ylläpitäminen on avain hyvään terveyteen ja positiivisten asenteiden omaksumiseen.

Energia on se elintärkeä voima, joka riippuu sekä fyysisestä että psyykkisestä tilastamme. Joskus on hankalaa löytää keinoja energian ylläpitämiseen, sillä on olemassa tuhansia eri tekijöitä, jotka riistävät energiamme meiltä, kuten esimerkiksi stressi ja muut päivittäiset ongelmamme.

Usein meidän päivittäiset rutiinimme kuluttavat meidät loppuunMiksi näin sitten tapahtuu? Ehkä on olemassa tekijöitä, jotka estävät meitä ylläpitämästä energiatasojamme. Monet meistä myös tuhlaavat energiansa moniin hyödyttömiin asioihin.

Keinot energian ylläpitämiseen

Hyvät uutiset ovat, että on olemassa asioita, jotka voivat auttaa meitä ylläpitämään energiaamme. Otetaan niistä seuraavaksi selvää!

Toivominen kuluttaa yhtä paljon energiaa kuin suunnitteleminen.”

-Eleanor Roosevelt-

1. Velkaantumisen välttäminen

Velkojen maksamatta jättäminen ajallaan on asia, joka voi piinata ketä tahansa. Kyseessä ei ole vain paine odottavasta maksusta, vaan myöskin tunne siitä, että jotain sellaista ei ole tehty mikä olisi pitänyt tehdä.

Voidaksemme ylläpitää energiatasojamme, olisi parasta välttää velkaantumista. Jos tämä on kuitenkin mahdotonta, velkojen maksamisesta on tultava ensisijainen prioriteetti. Pidä mielessä, että jos velkoja ei makseta rahalla, ne maksetaan psykologisella terveydellä.

rahapurkista kasvaa puu

2. Lupausten pitäminen

Lupausten tekemisellä on samanlainen vaikutus kuin velkaantumisella. Ennen kuin lupaamme tehdä mitään, meidän olisi punnittava kykenemmekö pitämään lupauksemme vai emme. Lupaustemme täyttämättä jättäminen voi johtaa psykologiseen taakkaan.

Tämän lisäksi täyttämättömät lupaukset voivat johtaa ihmissuhdeongelmiin. Ne ovat välttämättömiä konflikteja, jotka estävät meitä säilyttämästä energiatasojamme. Täten meidän on siis joko pidettävä lupauksemme tai sitten myönnettävä, että niiden pitäminen on mahdotonta ja neuvoteltava lupaamamme henkilön kanssa kuinka korvata petetyt lupauksemme.

3. Lepo

Valitettavasti tässä yhteiskunnassa jossa elämme, meidän on muistutettava itseämme siitä, kuinka tärkeää on levätä. Vaikka tämä vaikuttaakin ilmiselvältä, on hälyttävää kuinka monet unohtavat tämän. Ihmiset yksinkertaisesti tuntevat olevansa velvollisia tekemään enemmän ja enemmän töitä, pitämättä koskaan taukoa.

Lepääminen on kaikkein tehokkain tapa energian ylläpitämiseen. Lepohetkiä on hyödynnettävä niin paljon kuin mahdollista. Lepo on fyysisen, psyykkisen ja kognitiivisen terveyden perusta. Jos emme pidä kunnollisia taukoja, emme yksinkertaisesti kykene toimimaan kunnolla.

luonnonläheisyys energian ylläpitämiseen

4. Elämän organisoiminen

Emme aina käytä aikaamme ajatellaksemme aktiviteettejamme ja arvioidaksemme sitä, että teemmekö ne kaikkein käytännöllisimmällä tavalla vai emme. Usein menemme vain virran mukana.

Voimme aina organisoida elämämme paremmaksi. Tässä on kyse ajatustemme järjestelemisestä ja tehokkaampien metodien löytämisestä. Olisi hyvä suorittaa tämä aina silloin tällöin voidaksemme saada enemmän irti elämästä.

5. Terveydestä huolen pitäminen

Ylläpitääksemme energiatasojamme, on ehdottoman välttämätöntä pitää huolta omasta terveydestä. Tämä sisältää terveellisten tapojen omaksumista ja terveydellisten ongelmien kohtaamista mahdollisimman huomaavaisella ja rauhallisella tavalla. 

Terveellisillä tavoilla on pitkälti tekemistä ravinnon, liikunnan ja levon kanssa. Nämä kolme asiaa ovat oleellisia terveellisen elämäntavan kannalta. On myöskin tärkeää mennä lääkärille, etenkin jos huomaamme joitain uusia oireita tai epämukavuutta. Jos sairastumme, meidän on osattava ottaa iisisti, levätä ja hoitaa kehoamme, eikä tehdä hurjana töitä toipilaanakin.

terveellinen salaatti

6. Älä vältä vaikeita tilanteita

Karkaaminen vaikeilta tilanteilta silloin kun ei ole muuta vaihtoehtoa kuin kohdata ne, voi tehdä niistä jopa entistä vaikeampia. Saatamme sulkea silmämme ongelmien edessä, mutta ne tulevat aina kummittelemaan meitä myöhemmin, joko ahdistuksena tai muunlaisena fyysisenä tai psyykkisenä epämukavuutena.

Sitten kun olemme tietoisia jostain vakavasta ongelmasta elämässämme, alamme murehtimaan. Tämä huoli ei katoa. Se on aina läsnä, ja se kuluttaa energiamme. Täten mitä nopeammin kohtaamme ongelmamme, sitä parempi.

7. Hyväksyminen ja anteeksiantaminen

Todellisuuden välttäminen on todella negatiivinen asia. Todellisuus ei aina mene niin kuin haluamme, ja siksi on absurdia kieltää se ja jättää se huomioimatta. Jos meitä kiinnostaa todellisuuden muuttaminen, ensimmäiseksi on hyväksyttävä se sellaisena kuin se on.

Anteeksiantaminen on osa hyväksyntää. Antamalla itsellemme anteeksi me myönnämme, että olemme vain ihmisiä ja että virheiden tekeminen on inhimillistä. Lisäksi muille anteeksiantaminen on sen hyväksymistä, että hekin tekevät virheitä. Kaunan kantaminen tai itsemme rankaiseminen on energiaa kuluttavaa.

Zen-buddhalaisuuden mukaan energia on absoluuttinen hyvä, jota on suojeltava. Kaikki nämä avaimet energian ylläpitämistä varten voivat olla uskomattoman hyödyllisiä, joten ala soveltamaan niitä elämässäsi!

  • Calle, R. (1999). Ante la ansiedad: una propuesta para mantener la serenidad y evitar el estrés (No. 616.89 C132a Ej. 1 011205).