Pilateksen 6 psykologista hyötyä

8.5.2018 en Psykologia 26 Jaetut
pilatesta rivissä

Liikunta on luultavasti lääkäreiden ja psykologien ykkössuositus. Se nopeuttaa aivoja, vahvistaa lihaksia ja tuottaa endorfiinejaonnellisuushormoneja. Jokaiselle on oma lajinsa, mutta on yksi liikuntamuoto, josta on tullut erityisen suosittu viime aikoina: pilates. Etkä uskokaan kuinka hyvää se tekee henkiselle terveydellesi.

Tämä fyysinen ja henkinen harjoitusmenetelmä syntyi 1800-luvun alussa ja sen toi tietoisuuteemme Joseph Hubertus Pilates. Aluksi hän kutsui sitä ”kontrologiaksi”, koska siinä käytetään mieltä kehon hallitsemiseksi. Tavoitteena on yrittää päästä harmoniseen tilaan ja löytää tasapaino mielen ja kehon välille.

Pilateksen 7 perusperiaatetta

  • Ryhdin ojennus
  • Keskittyminen
  • Keskitys
  • Hallinta
  • Hengitys
  • Soljuminen
  • Täsmällisyys

Ihmiset ovat vuosien saatossa lisänneet listalle uusia asioita. Joihinkin niistä sisältyy laitteita, välineitä ja tiettyjä asentoja muista lajeista, kuten joogasta. Nykyään pilatesta käytetään laajasti kuntouttamisessa, koska se auttaa vakauttamaan selkärankaa ja muita lihaksia. Sitä harrastetaan kaikkialla maailmassa ja monet tunnetut artistit ja julkisuuden henkilöt harrastavat sitä.

Se ei ole menestynyt vain siksi, että ihmiset saavat siitä huomattavaa fyysistä parannusta. Pilateksella on myös valtavat psykologiset hyödyt. Ihmiset jotka harrastavat pilatesta säännöllisesti sanovat, että heistä tuntuu paljon paremmalta psykologisesti ja psyykkisesti.

”Terveys ei ole vain normaali olotila, vaan meidän velvollisuutemme on myös sen hankkimisen lisäksi ylläpitää sitä.”

-Joseph Pilates-

pilateksen psykologiset hyödyt ja fyysiset hyödyt

Pilateksen 6 psykologista hyötyä

Se auttaa nukkumisessa

Pilateksen harrastaminen saa sinut rentoutuneemmaksi kun on aika mennä nukkumaan. Nukut paremmin ja se myös vähentää stressiä, parantaa keskittymistä sekä auttaa tuhoamaan negatiiviset ajatukset. Näistä viimeinen on syvähengityksen ansiota.

Pilates vapauttaa myrkkyjä uloshengityksessä ja antaa happea ihollesi, lihaksillesi ja elimillesi sisäänhengityksen aikana. Se on mahtava luonnon apukeino ja tarpeeksi tehokas estääksesi sinua käyttämästä muunlaista helpotusta univaikeuksiin (esimerkiksi lääkkeitä).

Se parantaa itsetuntoa

Yksi pilateksen psykologisista hyödyistä on se, että sillä on merkittävä positiivinen vaikutus itsetuntoosi. Kun näet muutokset kehossasi, sinun itsevarmuutesi kohoaa myös.

Se rentouttaa ja vahvistaa

Tämän harjoituksen tiedetään yleisesti olevan yksi rentouttavimmista mitä on olemassa. Se kiinteyttää vartaloasi ja parantaa hengitystäsi. Pilatesta suositellaan yleensä ihmisille jotka kärsivät stressistä tai ahdistuneisuushäiriöstä. Lisäksi se tekee hyvää kenelle tahansa joka haluaa nähdä elämänlaatunsa paranevan ja kokeilla jotakin uutta, joka pohjautuu perinteiseen urheilulajiin.

Se on hieno tapa olla sosiaalinen

Pilatestunneilla käyminen on hieno tapa tavata ihmisiä. Tunnit ovat hyviä ihmisten kanssa seurustelemiseen ilman että täytyy harrastaa joukkuelajeja, jotka eivät sovi kaikille. 

Jos olet ihminen joka suosii asioiden tekemistä yksin, älä murehdi. On vaihtoehtoisia tunteja, joilla ei käy paljon ihmisiä tai voit jopa yrittää harrastaa sitä yksin kotona. Mutta suosittelemme asiantuntijan kanssa keskustelua ensin. Ole varovainen kun aloitat uuden harrastuksen.

kolme ihmistä harrastamassa pilatesta

Se parantaa seksielämää

Se vahvistaa lantion aluetta, alaselkää ja vatsalihaksia. Se tekee orgasmin saamisesta paljon helpompaa ja myös paljon nautinnollisempaa. Lisäksi sinusta tulee joustavampi ja se avaa kaikenlaisia ovia. Älä pelkää asioiden kokeilemista, niin kauan kun te molemmat olette samaa mieltä asioista. Mikä tahansa mikä voi parantaa seksielämäsi laatua, pitäisi vastaanottaa avoimin sylin.

Se opettaa itsestäsi

Yksi pilateksen usein unohdetuista hyödyistä on se, että se opettaa sinua itsestäsi. On erittäin tärkeää oppia voimasi, heikkoutesi ja kykysi.

Hyvä itsensä tunteminen on avain oikeanlaiseen kehon ja mielen yhteyteen. Niiden välistä tasapainoa ei ole aina helppo löytää, mutta onnistut siinä keskittymällä ja hengittämällä syvään.

pilateksen psykologiset hyödyt vanhemmillekin ihmisille

Pilates on täydellinen laji kaikille henkilöille ja kaiken ikäisille. Et ole välttämättä täysin vakuuttunut vielä, mutta et menetä mitään antamalla sille mahdollisuuden. Kokeile sitä. Tulokset tulevat yllättämään sinut. 

UUTISIA VERKOSSA