Pidä huolta itsestäsi pitääksesi huolta toisista

· 15.10.2017

Ei ole helppoa olla vastuussa toisen henkilön huolenpidosta. Jostakusta huolehtiminen on vaikea tehtävä ja vaatii paljon aikaa, omistautumista, vaivannäköä ja vastuullisuutta. Kun toisen ihmisen hyvinvointi riippuu sinusta, siihen panostamasi energia ja aika alkavat kuluttaa sinua.

Monissa tapauksissa huolenpitäjät alkavat panna syrjään oman terveytensä ja oman elämänsä hoitaakseen uudet velvoitteensa – sitä itsekään täysin tiedostamatta. Joskus pitäessään huolta toisista ihmiset unohtavat sen kaikkein tärkeimmän: pitää huolta itsestään.

Ihmisten, jotka omistavat osan ajastaan toisista huolehtimiseen, tulisi saada riittävästi tukea ja kiinnittää huomiota omaan terveyteensä. Itsestä huolehtiminen ja ajan varaaminen itselle on oleellista.

Välttämättömän hyväksyminen

Aivan kuten ihmisistä ei tule riippuvaisia toisista yhdessä yössä, heistä ei myöskään tule huolenpitäjiä yhdessä yössä. Kun jollakin perheenjäsenellä alkaa esiintyä ongelmia, tapahtuu mukautumisprosessi, jonka kautta tuleva huolenpitäjä alkaa omaksua uutta rooliaan.

Hän käy yleensä läpi muutamia vaiheita ennen kuin sopeutuu uuteen tilanteeseen. Ensimmäisessä vaiheessa on normaalia, että hän kieltää perheenjäsenen tarvitsevan apua jokapäiväisissä toimissaan. Mutta tulee aika, jolloin ongelmat ovat niin ilmeisiä, että on mahdotonta jatkaa uuden todellisuuden kieltämistä.

Kun henkilö on hyväksynyt sen, että hänen läheisensä tarvitsee apua, hän alkaa etsiä tietoa: mistä sairaudesta lähiomainen kärsii, kuinka se etenee, millaista hoitoa hän tarvitsee jne. Tässä vaiheessa on normaalia kokea tunteita, joita on vaikea käsitellä, kuten surua, syyllisyyttä, vihaa ja turhautumista.

terapiaa

Hän alkaa vähitellen omaksua uusia velvollisuuksiaan ja järjestää aikansa ja voimavaransa hoitoa tarvitsevan ihmisen tarpeiden mukaan. Huolenpitäjät yleensä mukautuvat enemmän tai vähemmän tähän uuteen elämänvaiheeseen.

Mukautuminen muutokseen

Kun henkilöstä tulee huolenpitäjä, hänen entinen elämänsä alkaa muuttua. Uusi tilanne voi tuoda muutoksia perheeseen, työhön, ihmissuhteisiin sekä fyysiseen ja psyykkiseen terveyteen.

Huolenpitäjä alkaa todennäköisesti tuntea syyllisyyttä, ajatellen ettei hän hoida hommaansa hyvin, tai tuntee itsensä äärimmäisen yksinäiseksi. Huolenpitäjät myös usein eristäytyvät muista, mikä voi pahentaa negatiivisia tunteita entisestään.

Kaikki muutokset eivät ole negatiivisia. Vaikka kokemus on vaikea, toisen puolesta taisteleminen voi auttaa sinua löytämään itsestäsi tai toisesta henkilöstä uusia asioita, joiden olemassaolosta et tiennyt aiemmin, ja auttaa sinua kasvamaan ihmisenä.

Kun uupumus syö

Kun alat laiminlyödä itseäsi pidettyäsi jonkin aikaa huolta toisesta ihmisestä, se alkaa näkyä. On tärkeää kiinnittää huomiota varoitusmerkkeihin, jotta voi ratkaista ongelmat niiden ilmaantuessa.

Merkkejä siitä, että olet katkeamispisteessä, ovat:

  • Jatkuva väsymys tai uupumus.
  • Tunne yksinäisyydestä tai eristäytyneisyydestä.
  • Lisääntynyt lääkkeiden tai riippuvuutta aiheuttavien aineiden käyttö.
  • Toistuvat mielialan vaihtelut ja lisääntynyt ärtyisyys.
  • Keskittymisvaikeudet.
  • Ongelmat töissä.
masentunut tyttö

Pitääksesi huolta toisesta sinun on pidettävä huolta itsestäsi

On oleellista pitää huolta itsestään, jotta voit huolehtia jostakusta toisesta. Tässä muutamia tapoja, jotka voivat auttaa sinua ylläpitämään fyysisen ja psyykkisen tasapainon:

  • Järjestä aikasi uudelleen: priorisoi tehtäväsi ja organisoi aktiviteettisi. Jätä tilaa lepohetkille, sillä on erittäin tärkeää omistaa aikaa myös itselle.
  • Lepää runsaasti: nuku riittävästi ja tee jotain rentouttavaa ennen nukkumaanmenoa. Etsi päivän aikana hetkiä, jolloin voit pysähtyä ja levätä.
  • Pysy terveenä: keskiraskas liikunta ja tasapainoinen ruokavalio auttavat sinua tuntemaan olosi hyväksi, säästämään energiaa ja vapauttamaan psyykkistä painetta.
  • Ilmaise tunteitasi: on tärkeää ilmaista omia tuntemuksiaan, sekä hyviä että huonoja. Positiiviset tunteet tuovat sinut lähemmäs muita ja luovat miellyttävän ympäristön. Negatiivisten tunteiden ilmaiseminen puolestaan ehkäisee negatiivisuuden kerääntymistä ja kärsimystä.
  • Ylläpidä ihmissuhteitasi: ystävät ja perhe ovat henkilökohtaisen hyvinvoinnin peruspilareita. Kysy heiltä apua tarvittaessa, soita heille kertoaksesi kuinka voit ja vältä tunnetta siitä, että olet eristäytynyt ja ansassa.
huolenpitäjän rooli on myös pitää huolta itsestään

Pidettyään pitkään huolta jostakusta toisesta jotkut ihmiset ajautuvat uupumukseen syövereihin, josta on vaikeaa paeta. Jos elämäsi rytmi musertaa sinut, pyydä apua mahdollisimman pian. Pidä huolta itsestäsi, jotta voit pitää huolta toisesta elämästä kuluttamatta omaasi.