Minkä takia pureskelen kynsiäni?

· 26.2.2016

Onykofagia on tieteellinen nimi sille, että ihminen ei ole kykeneväinen kontrolloimaan pakkomielteistä tarvettaan kynsiensä pureskeluun. Tämä pakkomielle ei liity pelkästään estetiikkaan vaan myös henkilön tunteisiin ja persoonaan.

Vaikka useat ihmiset pureskelevat kynsiään ilman, että edes huomaavat sitä, pakonomainen kynsien pureskelu on merkki henkisestä epätasapainosta. Kyseessä on ongelma, johon kannattaa todella paneutua. Psykoanalyytikot ovat selittäneet, että ihmiset, jotka pureskelevat kynsiään, etsivät samanlaista tuntemusta kuin vauvat, jotka imevät rintaa. Tällainen tuntemus on mahdollista saada myös imeskelemällä jotakin muuta jatkuvasti (karkkeja, tuttia, muovia…). Psykonalyyttisesta näkökulmasta tätä ilmiötä kutsutaan ”oraaliseksi ahdingoksi”.

Minkä takia pureskelen kynsiäni?

Mitä kynsien pureskeluun tulee, se on vain yksi tapa, jolla voit saada itsesi tuntemaan olosi turvalliseksi. Tarvitsemme jotakin joka ”pitää meidät maan pinnalla” ja lievittää hermostuneisuutta, stressiä, tylsyyttä, surua tai jotakin muuta saman tyylistä tuntemusta.

Ehkä et ole edes huomannut, milloin kynsiesi pureskelu tapahtuu. Suosittelen sinua siis tekemään sisäistä tutkiskelua. Tapahtuuko se päivän mittaan silloin, kun sinulla ei ole mitään tekemistä ja kätesi ovat vapaana? Tapahtuuko se ennen koetta tai kun kävelet öisillä kaduilla yksinäsi? Tai kun pomo kutsuu sinua töissä, tai ennen tapaamista ystäväsi kanssa, tai ehkä kun odotat huonoja uutisia?

Tälle on epäilemättä olemassa psykologinen selitys. Mutta aloitetaanpa aivan alusta. Kynsien pureskelu on automaattinen, tiedostamaton ja koukuttava tapa. Ihmiset, jotka pureskelevat kynsiään, eivät välttämättä pysty välttämään tai lopettamaan sitä, se on kuin mikä tahansa muukin syvälle juurtunut tapa.

Tämä käytös yhdistetään levottomuuteen, epävarmuuteen, jännittyneisyyteen ja masennukseen. Onykofagiasta kärsivät ihmiset jakavat yleensä keskenään seuraavat ominaisuudet: perfektionismi, alhainen itsetunto sekä epäonnistumisen pelko. He ovat usein myös yliaktiivisia, erittäin hermostuneita sekä energisiä. Joissakin tapauksissa nämä henkilöt ovat eläneet lapsuuden, jossa vanhemmat olivat liian määräileviä. 

Keskimääräinen ikä, jossa lapsi alkaa pureskella kynsiään, on kymmenenvuotiaana. Tämä tapa voi joko lieventyä tai vahvistua ajan mittaan riippuen lapsen henkilökohtaisista elämäntapahtumista.

Tärkein kynsien pureskelun tuoma tunne on tyydytyksen tunne, mutta henkilö voi kokea myös rauhallisuutta, nautintoa, turvallisuutta ja varmuuden tunnetta. Kynsiä pureskeltaessa aivot myös vapauttavat tiettyjä onnellisuuteen ja hyvinvointiin liittyviä hormoneita.

Tyttö ja kynsien pureskelu

Onykofagia pitää sisällään myös sosiaalisia ongelmia. Ehkäpä vanhemmat toruvat lasta, kun tämä ensimmäistä kertaa pureskelee kynsiään. Myöhemmin tämä ei enää kiinnitä tapahtumaan mitään huomiota.

Samoin tapahtuu myös aikuisten kohdalla. On huomionarvoista, että jos pureskelet kynsiäsi, ja ystäväsi tai perheenjäsenesi huomauttaa siitä, mitä todennäköisimminkin ärsyynnyt asiasta ja haluat tehdä sitä lisää niin pian kuin mahdollista.

Miten voin lopettaa sen?

Vaikka onkin olemassa paikallisesti käytettäviä keinoja onykofagiasta eroon pääsemiseksi (esimerkiksi kitkerän makuinen kynsilakka tai chilin tai valkosipulin hierominen kynsiin), siitä kärsivä ihminen ei lopeta tätä tapaa ennen kuin siihen johtanut syy on selvinnyt.

Ensimmäinen askel tähän on selvittää, minkä tyylisissä tilanteissa pureskelemme kynsiämme. Kun se on selvillä, meidän tulisi seuraavaksi yrittää työstää sitä, ettemme joutuisi enää niin usein kohtaamaan tunteita, joita yritämme kynsien pureskelulla helpottaa.

Onko olemassa kynsien pureskelun lisäksi jokin toinen tehokas tapa, jonka avulla voitaisiin vähentää hermostuneisuutta, pelon tunnetta ja levottomuutta? Voisit esimerkiksi kokeilla urheilua, rentouttavia aktiviteetteja tai lukemista.

Hyvä uutinen on kuitenkin se, että onykofagiaan on olemassa hoitokeino, johon ei liity iljettävää kynsilakkaa tai muita kotikutoisia keinoja. Työskentele tunteittesi parissa ja opi tunnistamaan, mitkä asiat aiheuttavat sinulle pahan olon. Tällä tavalla voit vihdoin jättää sormesi ja kyntesi rauhaan.