Meditointitekniikoita aloittelijoille

19.2.2020
Tässä artikkelissa esittelemme meditointitekniikoita ihmisille, jotka ovat vasta päättäneet aloittaa meditoinnin.

Meditoinnista on tullut yhä suositumpaa. Kun ihmiset oppivat lisää päivittäisen meditoinnin hyödyistä, kiinnostuvat he yhä enemmän meditoinnin sisällyttämisestä päivittäiseen elämään. Nyt esittelemme joitakin meditointitekniikoita aloittelijoille. Ne auttavat sinua aloittamaan meditointimatkasi.

Päivittäisestä meditoinnin harjoittelusta on lukuisia hyötyjä. Se voi auttaa muun muassa vähentämään ja hallitsemaan stressiä oikealla tavalla, parantamaan keskittymistä sekä lisäämään itsetietoisuutta.

Monet ihmiset käyttävät meditointia tapana kehittää terveellisiä tapoja, kuten pitää positiivinen näkemys elämää kohtaan tai saada enemmän itsekuria. Se voi myös auttaa edistämään terveitä nukkumismalleja sekä lisäämään kivunsietokykyä.

Kuten huomaat, meditoinnin päivittäisellä harjoittelemisella on uskomattomia hyötyjä henkisen ja fyysisen terveyden kannalta. Meditointiin liittyy kuitenkin niin paljon tietoa, että voi olla vaikea tietää mistä aloittaa. Haluamme jakaa kanssasi joitakin aloittelijoille tarkoitettuja meditointitekniikoita, jotta sen päivittäiseen rutiiniin sisällyttämisestä tulee helpompaa ja motivoivampaa.

Meditoinnin perusteet

Kaikki meditointitekniikat pyrkivät rauhoittamaan mielen sellaisella tavalla, että päivittäiset tapahtumat lakkaavat olemasta keskittymisen keskipisteenä.

Niissä kaikissa keskitytään myös nykyhetkeen. Meditoinnin aikana pitäisi kokea kyseinen hetki ilman siihen kiinnittymistä. Annat jokaisen hetken mennä, jotta olet vapaa kokemaan seuraavan. Ajatuksena on lakata pysymästä menneisyydessä tai tulevaisuudessa.

Kaikki meditointitekniikat, olivat ne sitten aloittelijoille tai edistyneille harrastajille, lisäävät positiivisiin ajatuksiin ja tunteisiin liitettyjen aivojen alueiden aktiivisuutta. Tutkimukset osoittavat myös, että säännöllisellä meditoinnin harrastamisella voi olla pitkäaikainen positiivinen vaikutus aivoihin.

meditointitekniikoita kotiin

Meditointitekniikoita aloittelijoille

Yleisesti ottaen meditointitekniikat voidaan jakaa kahteen pääkategoriaan: sellaisiin, jotka perustuvat keskittymiseen ja sellaisiin, jotka eivät. Keskittymiseen perustuvat tekniikat liittyvät itsesi ulkopuolella olevaan kiinteään pisteeseen keskittymiseen.

Toisessa kategoriassa keskitytään asioihin, jotka auttavat sinua meditoimaan, kuten hengitykseen tai kehon sisäiseen olotilaan. Näistä eroista huolimatta jotkin tekniikat menevät päällekäin.

Tarkastellaan joitakin perusvaihtoehdoista päivittäisen meditoinnin harrastamiseksi.

Perusmeditointitekniikoita

Tärkeintä ajatuksista irti päästämisessä on kuvitella itsensä olevan pelkkä mieleen juolahtavien asioiden tarkkailija. Tarkkailet niitä, kun ne tulevat ja päästät niistä irti. Kuvittele, että ajatuksesi ovat kuin taivaalla eteenpäin liikkuvia pilviä. Katsele vain niitä, äläkä sekaannu niihin millään tavalla.

Aloita istumalla mukavassa asennossa. Yritä hiljentää mielesi kuitenkaan pakottamatta sitä. Yritä olla päästämättä ajatuksiasi valloilleen. Kun aloitat, tajuat, että se ei ole helppoa. Jos kuitenkin jatkat harjoittelemista, hämmästyt, kuinka nopeasti näet eron.

Keskittyneitä meditointitekniikoita

Aloittelijoiden tulisi aloittaa hengityksestä. Se on monille ihmisille paljon helpompaa kuin ei-mihinkään keskittyminen, vaikka ajatus onkin sama. Ideana on siis pysyä nykyhetkessä ja välttää joutumasta ajatusten vangiksi.

Kun yrität keskittyä hengitykseesi, saatat kokea hyödylliseksi keskittyä myös johonkin ulkoiseen. Katseen kohdistaminen kynttilään tai patsaaseen voi auttaa huomiotasi pysymään nykyhetkessä. Kuulon vangitsevat asiat voivat myös olla hyödyllisiä, kuten aaltojen kuunteleminen tai metronomin tikitys.

Tietoisuustaitotekniikat

Nämä tekniikat ovat todella tehokkaita, vaikka niiden hallitseminen ei olekaan aina helppoa. Tietoisuustaidot ovat tapa pysyä nykyhetkessä ja vastustaa houkutusta pohtia menneisyyttä tai tulevaisuutta. Tietoisuustaitojen selittäminen on paljon helpompaa kuin niiden todellinen harjoitteleminen.

Yksi tapa harjoitella tietoisuustaitoja on keskittyä tunteisiin ja siihen osaan kehoa, jossa tunnet niiden tapahtuvan. Tavoitteena ei ole yrittää selvittää, miksi tunnet tietyllä tavalla. Sen sijaan tunteet tulisi kokea aistimuksina kehossa, aivan kuin tunteesi olisivat suihkusta kehoon satavia vesipisaroita.

Aktiviteettiin perustuvat tekniikat

Tässä joitakin esimerkkiaktiviteetteja aktiviteettiin perustuvista tekniikoista: maalaus, puutarhanhoito, jooga tai mikä tahansa muu keskittymistä vaativa aktiviteetti.

Tällainen aktiviteettien käytöstä koostuva tietoisuustaito parantaa keskittymistä. Tällainen meditointi yhdistetään virtausteoriaan tai ”tilassa olemiseen”. Tällainen harjoittelu on erinomainen mielen rauhoittamiseksi.

meditointitekniikoita: maalaaminen

Hengellinen meditointi

Meditointi voi olla myös hengellinen harjoitus, vaikka se ei liitykään mihinkään tiettyyn uskontoon. Monet ihmiset käyttävät meditointia tapana päästä käsiksi sisäiseen viisauteensa.

Kun pystyt hidastamaan ajatuksiasi, tulee niistä selkeämpiä ja helpommin tulkittavissa olevia. Sitten voit kysyä itseltäsi todella tärkeitä kysymyksiä ja saada rikastuttavampia vastauksia.

  • Goyal M, Singh S, Sibinga EMS, et al. Meditation Programs for Psychological Stress and Well-Being [Internet]. Rockville (MD): Agency for Healthcare Research and Quality (US); 2014 Jan. (Comparative Effectiveness Reviews, No. 124.) Introduction. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK180092/
  • Sharma H. (2015). Meditation: Process and effects. Ayu, 36(3), 233–237. doi:10.4103/0974-8520.182756
  • Sun, Key (2011) A Simple Meditation Technique. For mental tranquility and clarity. Psychology Today
  • Scott, Elisabeth (2018) 5 Meditation Techniques to Get You Started. Benefits extend beyond a calmer state of mind. Verywell Mind.