Kuinka voittaa puhelimessa puhumisen pelko

Paniikki, kun puhelin soi, ja lamauttava ahdistus, kun sinun täytyy soittaa puhelu tai vastata puheluun. Jos samaistut näihin tunteisiin, selitämme, kuinka voit voittaa tämän yleisen fobian.
Kuinka voittaa puhelimessa puhumisen pelko

Viimeisin päivitys: 14 heinäkuu, 2022

Puhelimessa puhumisen pelko tai telefobia ei ole niin harvinainen ilmiö kuin ensi kädessä saattaisi kuvitella. Tätä fobiaa määrittelee ahdistus puhelimen soidessa sekä paniikki, joka liittyy siihen kun joudut tarttumaan luuriin tai kännykkään ja aloittamaan keskustelun.

Puhelimessa puhumisen pelko ei ole syntynyt vasta 2000-luvulla. Mm. Robert Graves, kuuluisa brittiläinen kirjailija, runoilija ja tutkija, koki syvää pelkoa, kun hänen piti vastata puhelimeen tai soittaa jollekulle. Hän ilmaisi nämä tunteet jo vuonna 1929.

Nykyään meillä on useita viestintätekniikoita, joiden ansiosta meidän ei tarvitse puhua suoraan kenenkään kanssa. Tämä onkin edesauttanut puhelinfobian kehittymistä sekä itsemme naamioimista. Tämä johtuu siitä, että monet voivat hallita päivittäistä elämäänsä lähettämällä sähköposteja ja tekstiviestejä ilman, että heidän tarvitse näyttää pelkoaan tai ahdistustaan. Jossain vaiheessa se kuitenkin tapahtuu. Ennemmin tai myöhemmin ilmestyy puhelu näytölle tai heidän on soitettava jollekulle.

Onko olemassa jotain strategiaa tämän fobian käsittelemiseksi? Katsotaanpa.

Puhelimessa puhumisen pelko voi vaikuttaa jokapäiväiseen elämään.
Puhelimessa puhumisen pelko on erittäin yleinen ihmisillä, jotka kärsivät sosiaalisesta ahdistuksesta.

Puhelimessa puhumisen pelko

Vuonna 2019 tehtiin kysely, johon osallistui suuri määrä Iso-Britannian työntekijöitä. Havaittiin, että 76 prosenttia milleniaaleista ja 40 prosenttia suurista ikäluokista kärsii telefobiasta. Sama koskee Z-sukupolvea, väestösektoria, joka selvästi kommunikoi mieluummin muilla tavoin.

Ei ole vaikea kuvitella, mitä tällainen ahdistus merkitsee henkilökohtaisella ja ammatillisella tasolla. Monet ihmiset menettävät työmahdollisuuksia fobian aiheuttaman ahdistuksen vuoksi. Todellakin, vaikka on totta, että WhatsApp-viestit, sähköpostit ja ääniviestit hallitsevat viestintäämme, puheluiden vastaanottaminen ja soittaminen ovat myös osa välttämätöntä kommunikaatiota.

Jos tunnistat tämän ongelman omalla kohdallasi, sinun on tiedettävä kaksi asiaa. Ensinnäkin kohtaat eräänlaisen fobian ja siten ahdistuneisuushäiriön. Se on todella yleinen pelko, etkä todellakaan ole yksin tai mitenkään outo. Toiseksi, voit päästä siitä yli.

Telefobian oireet

Korvaavien resurssien jatkuva ja normalisoitunut käyttö saattaa peittää telefobiasi. Lisäksi et ehkä anna sille sen ansaitsemaa merkitystä, koska voit aina hiljentää puhelimesi ja antaa puhelun mennä vastaajaan. Tämä ei kuitenkaan ole oikea tapa toimia. Sinun tulee olla tietoinen siitä, kärsitkö tästä sairaudesta vai et.

Nämä ovat fobian oireita:

  • Paniikki ja jähmettyminen soitettaessa tai kun puhelin alkaa soida.
  • Tekosyiden kehittäminen, jotta ihmiset eivät soita sinulle tai sinun ei tarvitse soittaa heille.
  • Annat puhelimen soida, kunnes puhelu katkaistaan, jotta sinun ei tarvitse vastata.
  • Tunnet suurta stressiä, kun sinun täytyy soittaa puhelu.
  • Tunnet olosi epäpäteväksi puhelinkeskustelun aikana.
  • Epäselvä puhe tai lyhyet, epäröivät lauseet puhelinkeskustelun aikana.
  • Käyt henkisesti läpi keskustelun puhelun jälkeen ja tunnet olosi huonoksi.
  • Sydämentykytys ja jopa huimaus, kun puhelin soi.
  • Et voi ajatella mitään muuta, kun tiedät saavasi puhelun.

Mikä tuottaa eniten tuskaa on vuorovaikutus linjan toisessa päässä olevan henkilön kanssa. Se, että henkilö ei tunne oloaan päteväksi ja ei hallitse tilannetta, on hänelle erittäin stressaavaa.

Telefobian syyt

Jos haluat voittaa puhelimessa puhumisen pelkosi, sinun on tiedettävä, mitä sen takana piilee. Puhelimessa puhumisen pelko selittyy lähes aina sosiaalisella ahdistuneisuushäiriöllä. Plymouthin yliopisto (Iso-Britannia) teki tutkimuksen, jonka mukaan ihmiset, joilla on tämä psykologinen piirre, kirjoittavat aina enemmän viestejä kuin soittavat puheluita.

Jos sinulla on tämä pelko, et pelkää itse puhelinta, vaan pelkäät vuorovaikutusta. Pelkäät sitä, että et ole pätevä, sanot väärin, et tiedä mitä vastata kun sinulta kysytään jotain, ja ennen kaikkea sitä, että sinua arvostellaan.

Puhelimessa puhumisen pelosta kärsivät ihmiset pelkäävät näyttävänsä typeriltä tai epäpäteviltä kun he puhuvat jonkun kanssa puhelimessa.

Vinkkejä puhelimessa puhumisen pelon voittamiseksi

Sopivin tapa voittaa puhelimessa puhumisen pelkosi on kognitiivinen käyttäytymisterapia. Tarkemmin sanottuna tehokkaimmat strategiat ovat kognitiivinen uudelleenjärjestely ja progressiivinen altistuminen. Katsotaanpa.

Luo peloistasi hierarkia

Ensimmäinen askel tämän fobian hallinnassa on selvittää ne tilanteet, jotka aiheuttavat sinussa eniten pelkoa. Aloita intensiivisimmistä ja luettele ne alenevassa järjestyksessä. Esimerkiksi:

  • Pelkäät, että sinulle soittaa joku, jonka kanssa sinun täytyy puhua jostain tärkeästä.
  • Sinun täytyy soittaa tuntemattomalle henkilölle puhuaksesi jostain vakavasta asiasta.
  • Odotat tiettyä puhelua, etkä tiedä milloin se tulee.
  • Sinulle tulee ahdistunut olo, kun näet kännykkäsi soivan.
  • Sinun täytyy soittaa jonnekin kysyäksesi yksinkertaisen kysymyksen, kuten aukioloajat.
  • Puhuminen puhelimessa ystävän tai perheenjäsenen kanssa.
  • Soitat puhelun ja tiedät, että kone tulee vastaamaan.

Kohtaa ensin vähiten ahdistavat tilanteet ja siirry sitten lamauttavampiin tilanteisiin

Ajatuksena on työskennellä ensin vähemmän stressaavien tilanteiden läpi, kunnes saavutat kaikkein lamauttavimman. Voit tehdä tämän noudattamalla seuraavia strategioita:

  • Harjoittele puhelinkeskusteluja ihan vain yksin, itsesi kanssa. Roolipelien avulla voit harjoitella vastaamista työtarjouspyyntöihin tai muihin sinua lamaannuttaviin tilanteisiin.
  • Ota tavaksi puhua puhelimessa ihmisten kanssa, jotka tunnet ja joihin luotat.
  • Soita yksinkertaisia puheluita. Esimerkiksi noutoruoan tilaaminen tai aukioloaikojen kysyminen.
  • Pyydä ystävääsi soittamaan sinulle ilmoittamatta, milloin tahansa ja jättämään numeronsa piilotetuksi.
  • Palkitse itsesi joka kerta, kun onnistut tarttumaan puhelimeen ja vastaamaan siihen.
  • Visualisoi itsesi puhelimessa yrityksen kanssa. Kuvittele, että voit hyvin ja olet ylpeä itsestäsi.
  • Tee syvähengitys- ja rentoutusharjoituksia.
  • Valmistele käsikirjoitukset ja toteuta ne käytännössä. Jos odotat tärkeää puhelua, pidä käsikirjoitus lähelläsi.
  • Valitse sinulle rentouttava ja positiivinen soittoääni.
  • Kun puhelin soi, sano itsellesi, että kaikki menee hyvin, että olet pätevä ja aiot nauttia keskustelusta.

Loppuhuomautus

Joskus et voi voittaa pelkoja yksin. Yleensä niiden takana piilee sosiaalinen ahdistus. Jos huomaat, että tämä tila rajoittaa elämääsi täysin ja jopa vaikeuttaa sinun pääsyäsi työmarkkinoille, älä epäröi pyytää asiantuntijan apua.

Puhelimessa puhumisen pelko on todella laajalle levinnyt ilmiö, joka voidaan kyllä voittaa. Tee ylläolevia harjoituksia tai käänny ammattilaisen puoleen.

Tämä saattaa kiinnostaa sinua...
SPIN: sosiaalisen fobian inventaario
Mielen Ihmeet
Lue se täällä Mielen Ihmeet
SPIN: sosiaalisen fobian inventaario

SPIN on yksinkertainen, nopea testi. Se koostuu 17 toteamuksesta, jotka kuvastavat sosiaaliseen fobiaan liittyviä oireita.



  • Reid DJ, Reid FJ. Text or talk? Social anxiety, loneliness, and divergent preferences for cell phone use. Cyberpsychol Behav. 2007 Jun;10(3):424-35. doi: 10.1089/cpb.2006.9936. PMID: 17594267.