Kuinka tehdä visiotauluja tavoitteiden saavuttamiseksi

Kollaasin tekeminen ideoistasi, mukaan lukien post-it -laput tavoitteistasi ja valokuvat haluamistasi asioista, on ihanteellinen strategia tavoitteiden saavuttamiseksi. Mielemme käyttää usein visuaalista motivaatiota. Siksi visiotaulut ovat todella hyödyllinen ja mukaansatempaava resurssi.
Kuinka tehdä visiotauluja tavoitteiden saavuttamiseksi

Viimeisin päivitys: 19 heinäkuu, 2022

Visiotauluja käytetään monissa yrityksissä ideoiden selkiyttämiseen, polkujen kartoittamiseen ja tavoitteiden saavuttamiseen. Ne voivat kuitenkin olla myös todella kohottavia ja motivoivia henkilökohtaisella tasolla. Ne voivat auttaa pohtimaan sekä motivoimaan ja inspiroimaan sinua päivittäin. Ne ovat myös hyvin yksinkertaisia ja halpoja tehdä! Tarvitset vain muutaman post-it -lappusen, lehtileikkeitä, sakset, tussin ja seinän tai liitutaulun.

Maailmassa, jossa teknologia ja digitaalisuus hallitsevat sekä työtämme että tapojamme ilmaista itseämme, on hyvä palata kynään ja paperiin. Lisäksi kaikella, mikä yhdistää manuaalisen visuaaliseen, on suurempi vaikutus aivoihin. Se tekee jokaisesta tehtävästä merkityksellisemmän ja saa enemmän tunnevoimaa.

Visiotaulut ylittävät aistisi ja kutsuvat sinut unelmoimaan ja suunnittelemaan. Ne aktivoivat mielikuvitustasi ja rohkaisevat sinua asettamaan tavoitteita selkeämmin, perustellummin ja innovatiivisemmin.

“Kaikki, mitä voit kuvitella, on todellista.”

-Pablo Picasso-

Visiotauluja rivissä.

Mitä visiotaulut ovat?

Visiotauluja on runsaasti monissa työympäristöissä. Niitä voi nähdä myös TV-sarjoissa ja elokuvissa, kuten poliisisarjoissa, joissa päähenkilöt yrittävät löytää yhteyksiä uhrien, vihjeiden ja aikajanan välillä. Käsikirjoittajat käyttävät niitä myös selventääkseen juonia ja suunnitellakseen hahmoja.

Monet ihmiset kuitenkin epäonnistuvat visiotaulujen tekemisessä, koska niiden valmistaminen ei ole niin helppoa. Täyttääkseen tarkoituksen, jota varten ne on suunniteltu, on täytettävä joukko perusstrategioita. Niiden tarkoitus on selkeyttää tavoitteita, innostaa ideoita sekä motivoida ja edistää luovaa ajattelua. Siksi, kuten kaikissa asioissa elämässä, tarvitaan suunnitelma ja oikea organisointi.

On myös mainittava, että psykologisesta näkökulmasta visiotauluja pidetään todella hyödyllisinä terapeuttisina työkaluina.

Marshallin yliopisto Virginiassa Yhdysvalloissa suoritti tutkimuksen, jonka mukaan visiotaulut ovat erittäin hyödyllisiä potilaiden terapiassa tavoitteiden määrittämisessä ja visualisoinnissa.

Visiotauluilla ei ole mitään tekemistä “vetovoiman lain” kanssa. Niihin ei sisälly visualisointia, jotta visiot toteutuisivat. Tarkoituksena on saada mielemme ajattelemaan tehtäviä ja strategioita, joiden avulla voimme saavuttaa tavoitteemme ja unelmamme.

Missä tilanteissa visiotauluja käytetään?

Visiotauluja voidaan käyttää monissa tilanteissa, ei vain työpaikalla. Niiden tavoitteena on hyödyntää visualisointia niin, että inspiroidut ja innostut ajattelemaan uusia ideoita ja pystyt jäljittämään reittejä henkilökohtaisten tavoitteidesi saavuttamiseen. Ne voivat olla hyödyllisiä seuraavissa tilanteissa:

  • Henkilökohtaisen kehityksen saralla. Ne auttavat sinua määrittelemään elämäsi tavoitteet ja mitä haluat, sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä.
  • Ajattelet urasi etenemistä.
  • Terveyden ja hyvinvoinnin alalla. Esimerkiksi asettamalla tavoitteita urheilusuorituksen parantamiseksi. Tai parantaaksesi ruokavaliotasi laihtuaksesi tai alentaaksesi kolesterolia.
  • Visiotaulut ovat erittäin hyödyllisiä talousasioissa. Niiden avulla voit luoda strategioita säästämiseen ja esimerkiksi matkan maksamiseen.
Post-it -lappuset visiotaululla.

Kuinka tehdä hyviä visiotauluja

Meidän on jälleen kerran painotettava, että visiotaulut on muotoiltava oikein, jotta ne olisivat hyödyllisiä. Ne eivät ole vain tauluja täynnä motivoivia lauseita ja kauniita valokuvia, vaan niiden täytyy stimuloida mieltä. Niiden täytyy innostaa keskittymistä, inspiraatiota ja motivaatiota.

Visiotaulun laatimiseksi sinun on otettava huomioon joukko ohjeita. Ne ovat seuraavat:

Tutustu arvoihisi. Mikä on sinulle tärkeää elämässä? Mikä antaa sinulle merkityksen? Millaisena haluaisit elämäsi olevan?

  • Selvitä, mikä motivoi sinua päivittäisessä elämässäsi.
  • Tutki prioriteettejasi.
  • Mieti, mitä haluat muuttaa.
  • Lopuksi päätä mitä haluat saavuttaa ja mistä taulussasi on kyse.
  • Kun olet miettinyt mitä haluat saavuttaa lyhyellä tai pitkällä aikavälillä, etsi sitä edustavia kuvia ja liitä ne paneelille, liitutaululle tai seinälle. Ne ovat tavoitteesi.
  • Nyt sinun on pohdittava strategioita, jotka vievät sinut kohti tavoitteitasi, ja kirjoitettava ne post-it -lapuille. Voit myös lisätä piirustuksia tai kuvia.
  • Voit lisätä sanoja ja lauseita, jotka motivoivat sinua, kuten “rohkeus”, “toivo”, “en luovuta”, “menen kyllä” jne.

Muista sijoittaa taulu paikkaan, jossa voit nähdä sen päivittäin.

Visiotauluissa voi olla myös lainauksia tai lauseita, jotka liikuttavat meitä ja rohkaisevat.

Viimeisenä, mutta ei vähäisimpänä, on tärkeää muistaa päivittää visiotaulut ajoittain, mukaan lukien strategiat, joiden avulla voit saavuttaa tavoitteesi.

Mielesi täytyy tuntea inspiraatiota ja motivaatiota nähdessäsi kuvat, post-it -lappuset ja lauseet visiotaulullasi. Perimmäinen tavoitteesi on kehittää kelvollisia ja innovatiivisia reittejä saavuttaaksesi sen, mitä aiot tehdä.

Tämä saattaa kiinnostaa sinua...
Kuinka järjestät aikataulusi paremmin?
Mielen Ihmeet
Lue se täällä Mielen Ihmeet
Kuinka järjestät aikataulusi paremmin?

Miksi muilla tuntuu olevan enemmän aikaa päivässä? Miksi sinusta tuntuu, kuin aika vain valuisi läpi sormien? Kuinka järjestät aikataulusi paremmin...



    • Burton, L., & Lent, J. (2016). The use of vision boards as a therapeutic intervention. Journal of Creativity in Mental Health, 11(1), 52-65.
    • Quoidbach, J., Mikolajczak, M., & Gross, J. J. (2015). Positive interventions: An emotion regulation perspective. Psychological bulletin, 141(3), 655. Burton, L., & Lent, J. (2016). The use of vision boards as a therapeutic intervention. Journal of Creativity in Mental Health, 11(1), 52-65.