Kuinka päästä yli torjutuksi tulemisen pelosta

· 26.10.2016

Ihmiset pelkäävät elämänsä, terveytensä, sosiaalisen statuksensa, rahojensa, rakkaidensa, nuoruutensa, ja tietenkin toisten hyväksynnän menettämistä, sillä suurin osa ihmisistä haluaa sopia joukkoon.

Sinun ei tulisi etsiä turvaa toisista ihmisistä, sillä se on päättyvä tie. Sinun pitää löytää turva ja luottamus omasta itsestäsi, ei muista. Sillä millä hetkellä hyvänsä, toisen ihmisen sana tai teko voidaan tulkita väärin, torjunnaksi, vaikka se ei sitä olisikaan.

Kuinka pärjätä torjutuksi tulemisen pelon kanssa

1. Ole tietoinen siitä, mitä tapahtuu

Katso itseesi ja mieti omia uskomuksiasi siitä, kuinka torjuminen voi vaikuttaa käytökseesi, ja kuinka käytöksesi voi vuorostaan vaikuttaa toimintaasi. Toisin sanoen, jos jo valmiiksi ajattelet tulevasi torjutuksi, niin tulee käymään. Et voi alkaa muuttamaan toimintaasi ennen kuin todella näet mitä tapahtuu. Etsi merkkejä, ei pelkästään siitä mikä voi mennä pieleen, vaan myös siitä, mikä toimii omalla kohdallasi.

2. Mieti, mitä tunnet

Joku joka tuntee tulevansa torjutuksi miettii sitä jatkuvasti. He ajattelevat, kuinka eivät halua tuntea niin. He miettivät miksi he tulivat torjutuiksi. Mutta se on virheellinen ajatus, ja se on ongelma joka sinun pitää korjata jossain vaiheessa elämääsi. Sinun ei pitäisi ajatella ettet halua tulla torjutuksi. Sinun tulisi ajatella sen sijaan rentoutta ja varmuutta itsessäsi.

3. Mieti, miten torjutuksi tulemisen pelko syntyi

Aikana, jonka vietit koulun pihalla, varmasti tunsit itsesi torjutuksi. Sulje silmäsi ja mieti kaikkea mitä olet oppinut sen jälkeen ja kuvittele itsesi rauhallisena lapsena joka on peloton torjutuksi tulemista vastaan. Kuvittele myös nykyistä itseäsi rauhallisena olentona, ja kerro itsellesi että kaikki on hyvin. Vaikka tämä saattaa vaikuttaa oudolta, sillä on suuri vaikutus siihen mitä tunsit lapsena, ja se auttaa sinua pääsemään näiden hetkien ylitse.

4. Ennen kaikkea, käytä rakentavaa mielikuvitusta

Sulje silmäsi ja käytä mielikuvitustasi tuntemaan ja toimimaan eri tavalla niissä tilanteissa, joissa normaalisti tuntisit olosi epävarmaksi. Hypnoosi voi vaikuttaa suoraan siihen mitä tunnet kun koet tiettyjä tilanteita, ja sen avulla voit yrittää muuttaa ajatusprosesseja joita koet kun tunteesi ovat muuttuneet jonkin seurauksena.

5. Älä oleta mitään

Ihmiset jotka eivät koskaan opi kyseenalaistamaan ja epäilemään omia oletuksiaan tekevät elämänsä vaikeammaksi kuin sen todellisuudessa tarvitsisi olla. Älä ole niin varma siitä mitä tulee tapahtumaan, tai siitä, mitä ”tiedät”. Tällä tavoin voit rentoutua ja pitää mielessäsi että on olemassa mahdollisuus sekä hyviin että huonoihin lopputuloksiin. Sinun ei tulisi aina olettaa että tulet torjutuksi.