Hylkäämiselle herkkä dysforia: äärimmäinen reaktio hylkäämiseen

Kukaan ei nauti hylätyksi tulemisesta. Kaikki ihmiset eivät kuitenkaan pysty löytämään ulospääsyä ja joutuvat loukkuun. Mitä näissä tapauksissa voidaan tehdä?
Hylkäämiselle herkkä dysforia: äärimmäinen reaktio hylkäämiseen

Viimeisin päivitys: 20 tammikuuta, 2022

Hylkäämiselle herkkä dysforia on äärimmäinen psyykkinen reaktio todelliseen tai kuviteltuun hylkäämiseen. Sitä kokeva henkilö tuntee olonsa äärimmäisen pahaksi, kun hänet tuomitaan, suljetaan ulos ryhmästä tai ihmissuhteesta tai kun häntä arvostellaan.

Jos kärsit tästä häiriöstä, saatat tuntea itsesi epäonnistuneeksi muiden arvostelun edessä ja ajatella, että koko maailma on sinua vastaan. Koet ehkä suhteettoman tunteiden pyörteen. Tunne voi olla niin voimakas, että pysyt ankkuroituna tapahtumaan etkä pysty kunnolla jatkamaan päivittäistä elämääsi. Henkinen märehtiminen ottaa vallan ja sinun on erittäin vaikea päästää irti negatiivisista ajatuksistasi.

Hylkäämiselle herkkä dysforia ei ole DSM (DSM-5) -käsikirjassa luokiteltu häiriö, mutta se on todellinen. Sitä pidetään tällä hetkellä häiriönä, joka muodostuu joukosta oireita, jotka liittyvät usein muihin tiloihin, kuten tulet alla huomaamaan.

Ei ole tiedossa, miksi jotkut ihmiset lamaantuvat hylkäämisestä tai torjunnasta niin perusteellisesti. Yleisesti ajatellaan, ettei ole olemassa mitään erityistä syytä, vaan joukko tekijöitä, jotka edistävät tätä reaktiota. Tarkastellaanpa joitain sen ominaisuuksia.

Miksi hylkäämisen tunteet ovat niin yleisiä?

Epämiellyttävien tunteiden, kuten surun tai vihan, kokeminen, kun tulet hylätyksi tai torjutuksi, on normaalia. Se on osa ihmisyyttä ja se edistää sopeutumiskykyämme lajina.

Tuhansia vuosia sitten, kun ihmiset elivät paimentolaisheimoissa ja olivat riippuvaisia metsästyksestä ja keräämisestä, ihmisten piti olla ryhmissä selviytyäkseen. Yksinolo heikensi selviytymismahdollisuuksiamme kaikkien meitä uhkaavien vaarojen vuoksi.

Tästä syystä kehitimme joukon strategioita pysyäksemme ryhmän sisällä. Näistä opimme, että käyttäytymisemme tulisi mukauttaa heimon käyttäytymiseen. Jos emme näin tehneet, olimme vaarassa joutua karkotetuksi ja näin ollen suojaamattomammaksi ympäristöuhkien edessä.

Nykyään asiat ovat kuitenkin hyvin erilailla, eikä selviytymisemme riipu heimoon kuulumisesta. Olemme kuitenkin edelleen sosiaalisia olentoja. Tästä syystä voimme kokea emotionaalista kipua, kun käyttäydymme tavalla jota muut eivät hyväksy, ja joudumme hylätyksi.

Naisen hylkäämiselle herkkä dysforia on lamauttanut hänet.

Hylkäämiselle herkän dysforian oireet

Ihmiset kokevat hylkäämisen eri tavoin. Jotkut yleisimmistä oireista ovat:

  • Hyväksyntää hakeva käyttäytyminen.
  • Itsensä rangaitseminen.
  • Äärimmäinen häpeän tunne.
  • Alhainen itsetunto.
  • Suuttumus.
  • Ärtyneisyys.
  • Aggressiivisuus.
  • Ahdistus.
  • Hylkäämisen pelko.
  • Surullisuus.
  • Epätoivo.
  • Sosiaalisen kontaktin välttäminen.
  • Somaattiset ilmenemismuodot, kuten ruoansulatushäiriöt tai päänsärky.

Nämä oireet voivat ilmetä samaan aikaan kun hylkäämis- tai torjuntatapahtuma on meneillään, tai myöhemmin, kun vuorovaikutus on jo päättynyt. Tunteiden ei tarvitse ilmetä samanaikaisesti. Ne ovat riippuvaisia jokaisesta yksilöstä ja hänen erityisestä tilanteestaan.

Hylkäämiselle herkkä dysforia

On olemassa useita persoonallisuusprofiileja, jotka ovat alttiimpia kokemaan hylkäämiselle herkkää dysforiaa kuin muut. Esimerkiksi ihmiset, jotka ovat joutuneet jo varhaisessa iässä hylkäämisen kohteeksi, erityisesti vanhempiensa toimesta. Toinen ryhmä ovat ihmiset, jotka kärsivät sosiaalisesta ahdistuksesta, koska heillä on tapana tuntea olonsa huonoksi, kun he tulevat tuomituksi.

Yliherkät ihmiset ovat myös poikkeuksellisen alttiita tälle häiriölle. Yliherkkyyttä ei tule yhdistää erityisherkkiin ihmisiin. Yliherkkä henkilö voi kokea vaikeita aikoja elämässään ja tällöin hän voi tuntea itsensä emotionaalisesti haavoittuvammaksi kuin normaalisti. Tämä saa hänet kokemaan enemmän kipua hylkäämistapauksessa. Tällainen yliherkkyys voi päätyä rajoittamaan vakavasti hänen elämäänsä, varsinkin jos hän ei opi hallitsemaan tunteitaan kunnolla.

Lisäksi ihmiset, jotka kärsivät autismikirjon häiriöstä, ovat myös alttiita kärsimään hylkäämiselle herkästä dysforiasta. Tämä johtuu siitä, että heidän emotionaalinen tilansa on yleensä erittäin herkkä. Siksi, jos he tuntevat tulevansa hylätyksi tai kritisoiduksi, heillä on taipumus tuntea olonsa huomattavasti järkyttyneemmiksi kuin useimmat ihmiset.

Lopuksi ihmiset, jotka kärsivät aktiivisuus- ja tarkkaavaisuushäiriöstä (ADHD), kärsivät myös todennäköisemmin tästä tilasta. Tämä johtuu heidän vaikeudestaan hallita esimerkiksi itsehillintäänsä tai kognitiivista joustavuuttaan. ADHD:sta kärsivien ihmisten on vaikeampi suhteuttaa, etääntyä ja paeta vallitsevasta ajattelutavastaan.

Poika takaapäin peitto päällä.

Hylkäämiselle herkän dysforian hoito

Hylkäämiselle herkälle dysforialle ei ole olemassa vahvistettua hoitoa. Monia työkaluja voidaan kuitenkin oppia käyttämään, jotta henkilö kokisi tunteitaan vähemmän intensiivisellä tavalla. Tässä on joitakin niistä:

  • Kognitiivisen uudelleenjärjestelyn soveltaminen. Ajatusten tiedostaminen, niistä irrationaalisimpien havaitseminen ja niiden korvaaminen vähemmän haitallisilla on erinomainen tapa torjua tai hoitaa tätä tilaa.
  • Suhteuttaminen. Tapahtumien asettaminen perspektiiviin auttaa vähentämään hylkäämisen kokemusta.
  • Sitkeyden lisääminen. Parantumiseen ja vahvuuteen perustuvan keskustelun rakentaminen negatiivisista kokemuksista on erinomainen strategia.
  • Menestystarinoiden kuuleminen. Tieto siitä, että muut ihmiset ovat onnistuneet parantamaan elämäänsä, voi olla inspiroivaa tästä häiriöstä kärsiville.
  • Viestintätaitojen parantaminen. Tunteiden ilmaiseminen tarkoituksenmukaisemmin vahvistaa turvallisuuden tunnetta ja vähentää henkilön pelkoa siitä, että hän ei osaa toimia.
  • Itsetunnon vahvistaminen ja itseluottamuksen kohottaminen on loistava tapa vähentää muiden ihmisten mielipiteiden merkitystä.
  • Terveelliset elämäntavat. Riittävä lepo, terveellinen ruokavalio ja säännöllinen liikunta auttavat tunteiden hallinnassa.
  • Stressitason vähentäminen. Korkea stressitaso voi entisestään pahentaa hylkäämiselle herkkää dysforiaa, joten meditaation tai mindfulnessin kaltaisten toimintojen sisällyttäminen rutiiniin voi olla hyödyllistä.

Hae apua

On tärkeää pitää mielessä, että se järkyttynyt tunne, kun joku arvostelee sinua tai hylkää sinut, on normaalia. Loppujen lopuksi me kaikki haluamme, että meistä pidetään eikä meitä tuomita. Normaalisti hylkäämisen synnyttämät epämukavat tunteet häviävät kuitenkin lyhyessä ajassa.

Jos taas huomaat, että nämä ärsyttävät tunteet kestävät pitkään tai ne valtaavat sinut ja vaikuttavat todella jokapäiväiseen elämääsi, kannattaa jutella terapeutin kanssa. Vaikka hylkäämiselle herkälle dysforialle ei ole olemassa vahvistettua hoitoa, voit oppia monia strategioita minimoidaksesi sen kielteisen vaikutuksen elämässäsi.

Tämä saattaa kiinnostaa sinua...
Lakkaa murehtimasta sitä, mitä muut ajattelevat sinusta
Mielen Ihmeet
Lue se täällä Mielen Ihmeet
Lakkaa murehtimasta sitä, mitä muut ajattelevat sinusta

Huolestuminen siitä, mitä muut ajattelevat sinusta, voi estää sinua tavoittelemasta unelmiasi ja tekemästä sitä, mitä oikeasti haluat tehdä.



  • American Psychiatric Association (2018). Manual Diagnóstico y Estadístico de los Trastornos Mentales(DSM-5), 5ª Ed. Madrid: Editorial Médica Panamericana.
  • Bondü, R., Esser, G. (2015). Justice and rejection sensitivity in children and adolescents with ADHD symptoms. European Child & Adolescent Psychiatry, Vol. 24, 185–198. [fecha de consulta 30 de noviembre de 2021]. doi: https://doi.org/10.1007/s00787-014-0560-9
  • Rojas, E. (2014). Cómo superar la ansiedad. La obra definitiva para vencer el estrés, las fobias y las obsesiones. Barcelona: Planeta.