6 strategiaa mielesi voiman valjastamiseen

24.7.2017 en Psykologia 35 Jaetut
onnellinen mieli

Jotkut ihmiset huolehtivat kehonsa pitämisestä parhaassa mahdollisessa kunnossa, mutta samalla he unohtavat, että heidän henkinen tilansa on myös erittäin tärkeää. Tämä toimintatapa vaikuttaa kielteisesti, sillä mieli on usein lähtökohta liikuntatottumusten tai dieettien epäonnistumiselle. Ensimmäinen asia, joka sinun täytyy tehdä valjastaaksesi mielesi voima, on pitää mielessäsi sen olemassaolo.

Kyse ei ole taiasta tai paranormaalien voimien käytöstä. Kyse on yksinkertaisesti sellaisten tapojen seuraamisesta, jotka auttavat sinua hallitsemaan mielesi toimintoja, käyttäytymistäsi, tunteitasi sekä ajatuksiasi. Miten voit saavuttaa kaiken tämän? Seuraavaksi käymme läpi joitain tottumuksia, joita voit seurata vahvan mielen ylläpitämiseksi.

1. Suuntaa energiasi tarkoitustasi kohti

Jos suunnitellessasi jotakin, odottamaton tapahtuma tulee eteesi etkä kykene ratkaisemaan sitä, älä haaskaa energiaasi kiroillen sitä mitä tapahtui tai heitä, jotka saivat sen aikaan. On parempi huolehtia siitä, että mielessäsi pysyy positiivinen asenne. Voit itse hallita asennettasi eikä se ole riippuvainen kenestäkään muusta kuin sinusta itsestäsi.

2. Hallitse tunteesi

Jos olet yksi niistä ihmisistä, jotka valittavat olevansa vihaisia, surullisia tai poissa tolaltaan, koska ”joku” sai sinut tuntemaan sillä tavalla, olet pulassa. Todella vahva mieli ei anna toisten dominoida itseään. Vahva mieli tietää, että se kykenee hallitsemaan omia tunteitaan eivätkä muut pysty sitä dominoimaan.

3. Muista, että et ole ”kultakolikko”

Kaikkien miellyttäminen on mahdotonta. Ehkäpä useimmat ihmiset tulevat pitämään sinusta, mutta on väistämätöntä, että ympäristössäsi tulee olemaan joku, joka tuntee olonsa epämiellyttäväksi lähelläsi. Mutta se ei ole sinun ongelmasi. Vahva mieli pystyy sanomaan ei silloin kun sen täytyy tai puhua kenelle tahansa se haluaa, ilman että sen täytyisi yrittää vaikuttaa ystävälliseltä sellaiselle henkilölle, jonka kanssa se ei sovi yhteen.

4. Joustavuus pitää mielesi hyvässä kunnossa

Henkinen jäykkyys sopii heille, jotka ovat pullollaan ennakkoluuloja. Toivota tervetulleeksi kaikki muutokset, jotka eivät vaikuta rehellisyyteesi ja jotka ovat myönteisiä elämällesi. Loppujen lopuksi elämä on ollut evoluutiota aivan alusta asti. Sen ymmärtäminen, että muutokset ovat usein välttämättömiä, auttaa mieltä pysymään sopeutuvana.

5. Nauti saavutuksistasi ja juhli muiden saavutuksia

Jos sinulla oli ennen vaikeuksia, lakkaa ”syöttämästä” kaikkien huonojen kokemustesi muistoa ja pohdi vain yksinkertaisesti sitä, mikä saa sinut kasvamaan ihmisenä. Vahva mieli ottaa vastuun roolistaan elämässä ja tietää varmasti, että elämä ei ole aina pelkkää voittokulkua. Vahva mieli tietää ennen kaikkea, että jokainen kokemus, hyvässä tai pahassa, pitää sisällään yhden tai useamman elämän oppitunneista.

6. Ota menneisyydestä hyvät asiat ja suunnittele tulevaisuutta

Kun kykenet hallitsemaan mielesi ja pystyt tekemään siitä yhä tasapainoisemman, et todennäköisesti tule pysymään niin helposti menneisyyden loukussa. Täysin päinvastoin. Tiedät, että paras tapa käyttää aikasi hyödyksesi on tulevaisuuden suunnittelu, omiin päätöksiisi liittyvät riskit ja vaihtoehdot tiedostaen.

Mielesi kurissa pitäminen on valinta, jonka vain sinä voit tehdä. Hallitse se äläkä anna jonkun muun tehdä sitä puolestasi.

UUTISIA VERKOSSA