5 harjoitusta tunneälyn parantamiseksi

29.6.2017

Tunneäly. Se on epäilemättä yksi elämämme ulottuvuus jota meidän pitäisi kehittää ja hallita kunnolla. Kyky osata kuunnella, ymmärtää toisten tunteita ja hallita omiamme sekä kyky kommunikoida ja edistää keskinäistä kunnioitusta ovat keskeisiä asioita.

Kyseessä on älykkyystyyppi joka pitäisi ottaa mukaan koulujen opetussuunnitelmiin jotta lapset voisivat kehittää näitä perustaitoja varhaisesta iästä lähtien. Se on itsetuntemuksen, itsehillinnän ja ilmaisun tapa. Kyky osata asettaa rajoja ja rajoista viestiminen jotta voitaisiin estää mahdollinen manipulointi.

Kuten tiedät, ihminen jolla on korkein älykkyysosamäärä ei ole kaikkein älykkäin, eikä myöskään se ihminen jolla on parempi työ tai joka tekee töitä saadakseen enemmän ”materiaa”. Todellinen älykkyys on sellaista joka liitetään aitoon onnellisuuteen. Se saa meidät olemaan ylpeitä itsestämme ja siitä mitä meillä on, oli se sitten paljon tai vähän. Miksi ei siis ottaa käyttöön näitä yksinkertaisia harjoituksia jotta voisimme parantaa tunneälyämme?

1. Opi tuntemaan itsesi

Se, että opit tuntemaan itsesi on seikkailu joka kestää koko elämän. Pääsemme kuitenkin lähemmäksi tätä tavoitetta asettamalla päivittäin tavoitteita itsellemme ja kysymällä kysymyksiä. Tämä on itsetutkiskeluharjoitus jota meidän pitäisi tehdä joka aamu. Kysy itseltäsi mitä haluat tehdä tänään, ja huomista varten.

Kun tulee ilta, analysoi mitä tunsit päivän aikana. Oletko toiminut siten kuin halusit? Oletko ilmaissut tai puolustanut itseäsi omien arvojesi mukaisesti? Kirjoita nämä kohdat päiväkirjaan tai muistilehtiöön. Tämä on hyvin yksinkertainen mutta valaiseva harjoitus. Kysy itseltäsi kysymyksiä, tiedustele itseltäsi.

tunneälylliset ilmapallot

2. Psyykkinen säännöstely

Ajattele tunteitasi tasapainona. Ei ole vaivan arvoista mennä ääripäihin tai antaa asioiden päättyä draamaan, sillä pitkällä aikavälillä tulemme aina häviämään. Älä anna itsesi tulla manipuloiduksi tai turvautua suuttumuksen tai raivon reaktioihin. On ihanteellista löytää onnellinen keskitie. Älä koskaan anna tunteidesi päästä äärirajoilleen.

Kun huomaat että olet ”putoamaisillasi” tai ”räjähtämäisilläsi”, ajattele pientä, hiljaista ja ilmavaa huonetta. Se on ajatustesi palatsi. Ennen kuin toimit, ajattele, järkeile ja analysoi tilanne. Vasta kun olet tehnyt kyseisen itsesäännöstelyn, voit tehdä päätöksen. Ajattele ensin itsesi tuossa yksityisessä huoneessa, joka saa sinut rauhoittumaan ennen kuin toimit.

Kellään muulla ei ole suurempaa hallintaa elämästäsi kuin sinulla, älä koskaan unohda sitä. Älä siis anna itsesi joutua tuntemattomiin paikkoihin joissa menetät tyyneytesi tai identiteettisi. Tee töitä sisäisen tasapainosi kanssa.

3. Empatia

Empatia on käsite jonka me kaikki tunnemme ja jota me kaikki arvostamme. Emme silti harjoita sitä käytännössä niin paljon kuin meidän pitäisi. On helpompaa olla sellaisten ihmisten seurassa jotka siirtävät myönteisempiä tunteita meihin. Tunnistamme itsemme paljon paremmin heidän seurassaan, ja ymmärrys ja läheisyys on paljon voimakkaampaa.

Mitä jos eräänä päivänä yritämme eläytyä jonkun sellaisen ihmisen asemaan, joka saa meidät tuntemaan olomme epämukavaksi? Ajattele esimerkiksi esimiestä, joka arvostaa sinua hyvin vähän tai luokkatoveria, joka puhuu aina pahaa toisista ja etsii vaikeuksia. Yritä ”laittaa itsesi heidän kenkiinsä” ja ehkäpä löydät sen mikä heidän takanaan piilee: epävarmuus, alhainen itsetunto… Kokeile sitä, se saattaa olla hyvä oppimiskokemus.

tyttöjen tunneäly

4. Itsemotivointi

Ehkä sinusta ei tunnu siltä tänään tai et ole sillä tuulella. Tästä hetkestä lähtien teemme kuitenkin yksinkertaisen harjoituksen: katsotaan asioiden myönteisiä puolia ja asetetaan kielteiset puolet syrjään. Nouse ylös joka päivä ajatellen jotain joka saa sinut innostumaan ja jonka haluat saavuttaa.

Elämä ilman toivoa ei ole elämää. Etsi päivittäistä motivaatiotasi.

Joskus mikä tahansa merkityksetön asia on hyödyllinen meille: päivän lopettaminen kahvilassa jossa et ole koskaan aiemmin käynyt, soittaminen henkilölle jota et ole nähnyt vähään aikaan, uuden mekon ostaminen, viikonlopun vieton suunnitteleminen, joogaan ilmoittautuminen tai maalaaminen. Hymyileminen hieman enemmän…

5. Sosiaaliset taidot

Yritetään kommunikoida hieman paremmin. Eikä vain sanoilla vaan myös eleillä. Mene lähemmäksi niitä ihmisiä jotka ovat ympärilläsi, yritä saada heidät hymyilemään, tarjoa kosketusta, taputusta selkään tai halausta. Tulet huomaamaan että ympärilläsi olevien ihmisten reaktiot tulevat olemaan erilaisia.

Etsi ja tarjoa myönteisiä tunteita. Yritä kuunnella hieman paremmin edessäsi olevaa henkilöä mennen syvemmälle hänen katseensa läpi. Saatat löytää paljon enemmän kuin vain yksinkertaisia sanoja. Ota se käytännöksesi, kehitä tunneälyäsi ja ole onnellisempi tekemällä myös muut onnelliseksi.