10 keinoa, joilla asetat itsesi ansaitusti etusijalle

16.6.2016 en Psykologia 7 Jaetut

Elämme elämäämme hektisessä tahdissa, joka tekee itsestämme huolen pitämisestä varsin haastavaa puhumattakaan siitä, että asettaisimme oman hyvinvointimme etusijalle. Kaikki vaikuttaa jostain syystä olevan suunniteltu siten, että meidän on kaikkein vaivattominta nostaa muut ihmiset etusijalle itsemme sijaan. Työ, perhe, ystävyyssuhteet, vapaaehtoistyö sekä kaikki yhteiskunnan meitä kohtaan asettamat odotukset ja velvoitteet, joiden olemassaolosta muistuttavat paitsi ympärillämme olevat ihmiset, myös me itse… Kaikki nämä asiat saavat meidät unohtamaan itsemme ja sen, kuinka tärkeitä omat tarpeemme itse asiassa ovatkaan.

Usein me saatamme jopa potea syyllisyydentunnetta siitä, että haluamme varata kalenterissamme aikaa itsellemme. Meistä saattaa tuntua siltä, ettei meillä edes ole mitään oikeutta tehdä niin, vaikka todellisuudessa asia on ilman muuta täysin päinvastoin. Se, että uskallat ja haluat omistaa itsellesi aikaa tuo sinulle energiaa sekä kirkastaa mielesi ja ajatuksesi; tulet löytämään kaikesta tekemästäsi paljon enemmän merkityksellisyyttä ja tunnet herkemmin olosi onnelliseksi kaikessa, mihin ryhdyt.

Jos omistat itsellesi tarvittavan määrän aikaa aika ajoin, tulet tuntemaan olosi paremmaksi. Tämä puolestaan on ehdoton edellytys silloin kun haluamme olla parempia ihmisiä ja antaa kaikkemme parhaimpamme mukaan myös muille ihmisille.

Kuinka itsensä voi asettaa etusijalle

Älä suotta tunne sisimmässäsi syyllisyyttä. Ala jo tämän luettuasi huolehtimaan itsestäsi ja toimimaan rohkeasi omien etujesi mukaisesti. Tässä kirjoituksessa me haluamme kertoa sinulle muutaman eri tavan, joilla voit tehdä itsestäsi kaikkein tärkeimmän ihmisen omassa elämässäsi. On tärkeää käsittää, ettei sen tekeminen todellakaan tarkoita sitä, että viskaisit muut ihmiset syrjään tai etteivät he olisi tärkeitä; se tarkoittaa vain yksinkertaisesti sitä, että sallit itsesi tulla paremmaksi versioksi omasta itsestäsi, jotta voisit sitten tehdä enemmän asioita myös muiden, sinulle tärkeiden ihmisten hyväksi.

Naisen hektinen päivä

1. Muista, että sinun tarpeesi ovat kaikkein tärkeimpiä.

Jos omat tarpeesi eivät ole sinulle tärkeitä, on turha luulla, että ne olisivat kenellekään muullekaan ihmisille tärkeitä. Sinun on tiedostettava kaikki omat tarpeesi ja aktiivisesti pyrkiä etsimään parasta tapaa saada niistä jokainen tyydytetyksi.

2. Ota arvioitavaksesi ne osa-alueet elämässäsi, jotka aiheuttavat sinulle stressiä ja sitten pohdi, minkä arvoisia ne sinulle ovat.  

Kysy itseltäsi, onko se todella niin tärkeää, että sen vuoksi kannattaa stressata kuten nyt stressaat. Sinun tulee myös ymmärtää, oletko se sinä itse, joka aiheuttaa elämääsi stressiä. Mikäli asian laita on näin, pyri löytämään keino, jolla asiat saadaan muuttumaan. Oli tilanne mikä hyvänsä, yritä löytää paras mahdollinen tapa hallita stressiä, jottei se vaikuttaisi negatiivisesti siihen, miten toimit muita ihmisiä kohtaan.

3. Pidä huoli siitä, että sinulla on varattuna itsellesi omaa aikaa joka ikinen päivä rauhoittumiseen, yksin olemiseen tai voidaksesi tehdä mitä ikinä sitten haluatkaan omalla ajallasi tehdä. 

On valtavan helppoa antaa itsensä unohtaa omat tarpeensa etenkin sellaisina päivinä kun toimintaa piisaa, kun olet kiireen ja metelin ympäröimänä aamusta iltaan ja kun joku asia vaatii jatkuvasti huomiotasi osakseen. Mutta sinun on pakko löytää myös aikaa itsellesi hengittää ilman kaikkea tuota painetta.  

4. Unohda heti syyllisyydentunne. 

Ja huomautettakoon se, ettet ole selitystä velkaa yhtikäs kenellekään. Sinun ei tarvitse selittää mitään eikä puolustella itseäsi. Mikäli joku ei asiaa ymmärrä, ei se ole sinun ongelmasi, paitsi jos haluat alistua siihen.

5. Ymmärrä, että sinulla on oikeus pitää itsestäsi huolta. 

Ymmärrä tämä ja lisäksi se, että mitä paremmalta sinusta tuntuu, sitä hyödyllisempi olet myös muita ihmisiä kohtaan.

6. Anna itsellesi aikaa tehdä sellaisia asioita, jotka saavat sinut tuntemaan olosi paremmaksi.

Tee sellaisia asioita, jotka saavat sinut tuntemaan olosi itsevarmemmaksi ja vahvemmaksi ihmisenä. Puuhastele sellaisten asioiden parissa, jotka muistuttavat sinua siitä, kuinka tärkeä sinä oletkaan. Kuntoile, pidä kehostasi ja yleisestä hyvinvoinnistasi huolta, varaa itsellesi aikaa lukemiseen, syö hyvin ja tasapainoisesti, nuku hyvin ja pitkään.

7. Arvosta tunteitasi

Älä kiellä itseltäsi mahdollisuutta kokea myös aika ajoin kipua, mikäli sitä on olemassa. Älä tukahduta kivun tunnetta ja teeskentele, että kaikki huolesi kaikkoaisivat tuosta vain, mikäli et kiinnitä niihin mitään huomiota. Tunteidesi peitteleminen ja tukahduttaminen tekevät sinusta pidemmän päälle vain entistä onnettomamman. Sinun on hyväksyttävä ja ymmärrettävä ne tunteet, joita sisälläsi tunnet.

8. Tunnista sellaiset ihmiset, joilla on positiivinen ja piristävä vaikutus elämääsi ja näytä heille, että arvostat heitä siitä hyvästä. 

Osoita näille ihmisille sitoutumisesi. Nämä ihmiset tulevat auttamaan sinua itsesi löytämisessä ja he tukevat sinua henkilökohtaisen kasvusi polulla, ja sitä sinä tulet todella tarvitsemaan.

9. Löydä tasapaino.

Ymmärrä ero niiden asioiden välillä, jotka sinun on mahdollista muuttaa ja niiden, joita ei kerta kaikkiaan voi muuttaa. Opi päästämään irti sellaisista asioista, joihin sinulla ei ole valtaa millään lailla. Tulet joka päivä löytämään jotain uutta elämässäsi, josta pidät ja jotain, jonka muuttamalla voit tehdä elämästäsi parempaa ja onnellisempaa.

10. Keskity vain sellaisiin asioihin, joihin sinulla on vaikutusvaltaa. 

Älä unohda, että elämässä on vain kolme asiaa, joihin sinä voit todella vaikuttaa: se mitä ajattelet, se mitä sanot sekä se mitä teet. Hyväksy tämä tosiasia ja toimi sen pohjalta parhaimmaksesi katsomalla tavalla. Älä anna muiden käsitellä sinua kuin sätkynukkea ja ole tietoinen kaikesta mitä teet ja siitä, miksi niin teet.

UUTISIA VERKOSSA