Vaeltaminen: luontoon uppoutuminen saa aikaan suurenmoisia asioita aivoissa

10.4.2018 en Psykologia 0 Jaetut
nainen ja patikointi

Sinun ei tarvitse olla asiantuntija tietääksesi, että luontoon yhdistyminen on suurenmoinen tapa rentouttaa meidän stressaantunut mielemme. Et tarvitse mitään kehittyneitä tieteellisiä laitteita todistaaksesi tätä. Sinun on vain lähdettävä vaeltamaan luontoon ja tunnet uusiutumisen välittömästi. Silmänräpäyksessä tunnet itsesi energisemmäksi ja henkisesti kevyemmäksi.

Kävellään läpi paikkojen, joissa luonto vallitsee ja täyttää keuhkomme hapella. Jos hengitämme paremmin ja puhtaampaa ilmaa, meidän aivommekin toimivat paremmin. Keho ja aivot ovat metsästä löytyvän puhtaan hapen ravitsemia.

”Tietä vuorelle, aivan kuten elämän tietä, ei matkata jaloin vaan sydämellä.”

-Andreas Nadal-

Lisäksi kuntoilu saa veresi kiertämään paremmin ja täten vahvistaa kaikkia elimiä kehossasi. On todistettu, että fyysinen toiminta saa aikaan positiivisia muutoksia aivoissa. Se lisää tiettyjen hyödyllisten hormonien tuotantoa ja ehkäisee niin kutsutun ”stressihormonin”eritystä.

Tämä aihe on niin hämmästyttävä, että asiantuntijat ovat suorittaneet eri kokeita nähdäkseen kuinka pitkälle vaeltamisen hyödyt oikein menevät. Jotkut asiantuntijat tutkivat erityisesti aivoissa tapahtuvia muutoksia jotka tapahtuvat silloin, kun henkilö lähtee vaeltelemaan. Tulokset ovat olleet hämmästyttäviä.

Vaeltaminen ja muutokset aivoissa

Yhdysvaltain kansallinen tiedeakatemia suoritti tutkimuksen, jossa tutkittiin aivoissa tapahtuvia muutoksia vaeltamisen aikana. He haastattelivat ihmisiä, jotka olivat viime aikoina lähteneet luontoon vaeltamaan. Sitten he vertasivat tuloksia ihmisiin, jotka olivat käyneet kävelyllä kaupungilla. Tulos oli se, että luonnossa vaeltaneet ihmiset sanoivat tuntevansa olonsa rauhalliseksi, kun taas toisella ryhmällä vastaukset vaihtelivat laajalti.

aivot kävelyllä

Myöhemmin tiedemiehet seurasivat aivojen muutoksia niillä jotka patikoivat. He pystyivät vahvistamaan, että aivojen otsalohkon prefrontaalisessa lohkossa ilmeni verenkierron vähenemistä tämän aktiviteetin suorittamisen jälkeen.

Tällä on käytännössä lukuisia merkityksiä mutta kaikkein tärkein on se, että suurimmat muutokset tapahtuivat mielialaan liittyvillä alueilla. Tämä aivokuoren alue säätelee mielialaa sekä huolien ja surun tunnetta. Kaikki osoittavat siihen, että patikointi vähentää tämän alueen aktivointia, vähentäen mitä tahansa ärtymisen tunnetta tai surua, joita vastaan meidän aivomme muuten haluaisivat ”taistella.”

Eräässä toisessa tutkimuksessa saatiin aikaan samankaltainen johtopäätös. Tässä tapauksessa tutkittiin aivojen muutoksia niissä ihmisissä, jotka kävelivät neljän päivän ajan maaseudulla. Nämä ihmiset eristettiin täysin teknologisista laitteista. Tämän jälkeen he suorittivat kokeen joka testasi heidän älyllisiä kykyjään. Tuloksena kaikki saivat yli 50 % enemmän pisteitä kuin ne, jotka eivät olleet patikoineet tai kävelleet luonnossa. Vaikutuksia tapahtui etenkin siinä alueessa joka on yhteydessä luovuuteen.

Muut vaeltamisen hyödyt

Yllä mainitut muutokset eivät ole ainoat patikoitsijoiden aivoissa tapahtuvat muutokset. Vuonna 2004 suoritettiin tutkimus ihmisillä jotka kärsivät niin kutsutusta ”tarkkaavaisuushäiriöstä.” Tästä häiriöstä kärsivää ryhmää pyydettiin lähtemään patikoimaan. Tämän jälkeen huomattiin, että häiriön oireet vähenivät sekä voimakkuuden että esiintymistiheyden suhteen.

Jotain samanlaista tapahtui myös ryhmässä ihmisiä, jotka kärsivät dementiasta. Kävelylenkeillä vihreässä ympäristössä sekä enemmän ponnisteluja vaativissa korkeuksissa oli huomattavia vaikutuksia dementiasta kärsivien ihmisten muistiin. Kaikki tuntuu viittaavan siihen, että patikoinnilla on voimaa kehittää kykyämme keskittyä ja säilyttää tietoa. Lyhyesti sanottuna kaikki älylliset toiminnat näyttävät kehittyvän yksinkertaisella patikoinnilla.

patikointi luonnossa

Mutta ei tässä vielä kaikki. Patikointi vaikuttaa myös positiivisesti tunnetiloihimme. Journal of Environmental Science and Technology –lehdessä ollut artikkeli osoittaa, että vain viiden minuutin kävelyllä luonnossa on voimakkaita vaikutuksia tunteisiimme.

Tarvitaan vain tämä lyhyt aika nähdäksemme muutoksia omakuvassamme ja itsetunnossamme. Heillä, jotka suorittavat tämänkaltaisia kävelylenkkejä säännöllisesti, on enemmän itseluottamusta ja enemmän itsehillintää.

Paras osa on siinä, että sinun ei tarvitse tehdä juuri mitään aloittaaksesi vaeltamisen, patikoinnin tai kävelylenkit. Tarvitset vain sopivat vaatteet ja vettä. Sen lisäksi että saat aikaan positiivisia muutoksia aivoissasi, patikointi kehittää myös yleistä terveyttäsi. Ja jos menet vaeltelemaan ystäviesi kanssa, vielä parempi. Se on helppo ja nopea tapa kehittää elämänlaatua merkittävästi.

UUTISIA VERKOSSA