Paniikkihäiriön 14 yleisintä oiretta

· 7.9.2016

Ahdistus voi muuttaa jokapäiväiset tilanteet todellisiksi haasteiksi. Tietoisuus ahdistuneisuuden olemassaolosta on ensimmäinen askel sen oireiden vähentämiseksi.

Jonkun kärsiessä ahdistuksesta on hyvä muistaa se, että toipuakseen ahdistuksesta kärsivä henkilö ei saa keskittyä oireisiin. Hänen tulee suunnata huomio hyödyllisempiin ja käytännöllisempiin asioihin, kuten rakentaviin toimintoihin, fyysiseen harjoitukseen, rentoutumiseen, yms.

Tavoitteena on välttää se, että oireet voisivat tuottaa ahdistuneisuutta sen jälkeen, kun ne on tunnistettu. On jotain, jonka olet jo kokenut ja jotain, joka on uutta. Tiedämme, että meistä jokainen on biologisesti hyvin erilainen. Se tarkoittaa sitä, että me kaikki reagoimme eri tavoin paniikkihäiriöön.

Köydenveto

Millaiset oireet liittyvät paniikkihäiriöön?

1. Tukehtumisen tunne ja vaikeus hengittää. Nämä oireet ovat kaikkein ahdistavimpia, koska tuntuu siltä, että joku tukehduttaisi sinut tyynyllä. On tärkeää muistaa, että tämän kokemuksen aiheuttaa ylimitoitetut hermoston impulssit. Nämä oireet eivät voi vahingoittaa sinua eikä hengityksesi tule pysähtymään.

2. Rintakipu. Tämän oireen aiheuttaa jännitys lihaksistossa. Rintakipu voi aiheuttaa runsaasti pelkoa, koska se voi ensin tuntua siltä, että olet kuolemassa sydänkohtaukseen. Kun tämä tapahtuu ahdistuksen yhteydessä, kipu ei ala aina rinnasta. Syväänhengitys ja erilaiset rentoutumisharjoitukset voivat auttaa vähentämään oireita.

3. Sydämentykytykset. Ahdistuneisuus aiheuttaa veren adrenaliinipitoisuuden nousua, mikä taas aiheuttaa sydämentykytyksiä. Tämä on jotain sellaista, mihin emme ole tottuneet. Samoin sydämenlyöntitiheyden hidastuminen on myös yleinen ahdistuneisuuden oire.

4. Kalpeat kasvot ja iho. Ahdistuneisuutta kokiessasi verenkierto ohjautuu pois lihaksista ”taistele tai pakene” -kokemuksen aikana. Tulet taas normaaliksi, kun elimistösi tasapainottaa itsensä kohtauksen jälkeen. Kun tämä tapahtuu, jotkut ihmiset muuttuvat kalpeiksi.

5. Hikoilu. Ahdistuskohtauksien aikana elimistön lämpötila nousee ja elimistö valmistautuu taistelemaan tai pakenemaan. Kun elimistö taas tasapainottuu, keho hikoaa samalla yrittäessään laskea lämpötilaa.

6. Vapina ja kouristukset. Vapina on normaali reaktio pelkoon ja/tai elimistön lämpötilan laskuun. Kun kärsit ahdistuksesta, on normaalia, että koet vapinaa ja vilunväristyksiä. Ne loppuvat kohtauksen päätyttyä.

7. Hartia- ja niskakivut. Nämä kehomme osat jännittyvät ensimmäisenä stressiä kokiessamme. Kasvot voivat jäykistyä kehon nesteiden jähmetyttyä, mikä aiheuttaa kouristuksia lihaksistossa.

Ahdistuneisuuden oireet

8. Ongelmat ruoansulatuksessa. Ruoansulatusjärjestelmä on kehomme osa, jossa veri on kokonaan käytössä. Veri tulee ruoansulatusjärjestelmään keräämään ravintoaineet ruoasta, jonka olemme syöneet. Ahdistuneisuuskohtauksen aikana veri on lihaksistossa valmistamassa niitä taisteluun tai pakoon. Sen seurauksena ruoansulatus hidastuu ja lihaksisto vatsan seudulla voi kiristyä. Tämä saattaa aiheuttaa ruoansulatusongelmia, kuten ruoansulatushäiriöitä, mahan happamuutta, ripulia ja ummetusta.

9. Iho-ongelmat. Ahdistuneisuus ja stressi aiheuttaa erittäin usein iho-ongelmia, näppylöitä ja ihon kuivumista. Akne voi ilmestyä nenän, poskien tai otsan alueella. Akne katoaa, kun alat voida paremmin.

10. Heikkous sekä kasvojen ja käsien pistely. Taistele tai pakene -vastine ahdistuneisuudessa on erittäin intensiivinen ja sillä on voimakas vaikutus kehon tuntemuksiin. Pistelevän tuntemuksen aiheuttaa raajoissa olevan veren sisältämän hiilidioksidin kertymä. Nämä oireet eivät ole haitallisia ja tuntemukset poistuvat kevyellä jumpalla.

 11. Suun kuivuminen. Paniikkihäiriön aikana kehon nesteet liikkuvat muihin kehon osiin. Sen vuoksi suu voi tuntua todella kuivalta. Voit välttää sen juomalla runsaasti vettä ja pitämällä itsesi nesteytettynä. Voit myös huuhtoa suuta. Tämä oire ei ole haitallinen ja se katoaa kun kohtaus on loppunut.

12. Unettomuus. Unettomuus on yksi ahdistuneisuuden vaikeimmista oireista. Unettomuus aiheuttaa vaikeuksia nukahtaa tai pysyä unessa. On tärkeää olla säännöllinen unirytmi ja säännölliset päivittäiset aikataulut oman henkilökohtaisen hyvinvoinnin kannalta ja ne myös ehkäisevät päivittäistä ahdistusta.  

13. Painajaiset. Painajaiset yleensä heijastavat sitä, mitä päivittäisessä elämässämme tapahtuu. Jos olemme rentoutuneita ja tyytyväisiä, näkemiemme unien sisältö on myönteinen ja onnellinen. On totta, että painajaiset ovat epämiellyttäviä mutta harmittomia. Ne voivat kuitenkin vaikuttaa unirytmiisi. Välttääksesi painajaisia tee rentoutusharjoituksia päivän kuluessa ja ennen kuin menet nukkumaan.

14. Ärsyyntyneisyys. Ihmiset ärsyyntyvät helpommin, kun he ovat väsyneitä tai sairaita. Yksi pääasiallinen vihaa aiheuttava tekijä on suru. Viha on normaali reaktio pelkoon.

Nämä ovat tavallisimpia ahdistuneisuuden oireita, mutta seuraavia voi myös esiintyä:

  • Kontrollin menettämisen pelko.
  • Masentuneisuuden ja itsetuhoisten ajatusten lisääntyminen.
  • Häiriöt näköaistissa.
  • Kuuloaistin häiriintyminen.
  • Ongelmat hormonitoiminnassa.
  • Päänsärky ja migreeni.
  • Kipu silmissä.
  • Julkisten paikkojen pelko.