Onko aikaisin ylös nouseminen pahin virhe jonka teet joka päivä?

· 4.3.2017

Montako kertaa olet kuullut sanonnan: ”Varhainen lintu nappaa madon”? Suosittu sanonta joita vanhempamme usein käyttivät herättääksemme meidät ja lähettääksemme meidät kouluun, saaden meidät ajattelemaan että aikaisin ylös nouseminen oli hyvä idea. Jopa Miguel de Cervantes sanoi: ”Se joka ei nouse ylös auringon kanssa ei nauti päivästä.”

Tästä huolimatta, kärsittyäni vuodet aikaisista aamuista ja kestäen huonoa omatuntoa joka kidutti minua jos en noussut aikaisin, onkin selvinnyt ettei aikaisin nouseminen olekaan niin hyvästä kuin meille on uskoteltu. Joten ehkä ne jotka sanovat että ”varhainen lintu ei aina nappaa matoa” ovat voittaneet suosittujen sanontojen kamppailun.

Viime vuosikymmeninä suurin osa eurooppalaisista yhteiskunnista ovat puolustaneet auringon ja päivänvalon käyttöä työntekoon ja hyödyntäneet sitä työpäivän suhteen. Tästä huolimatta tästä tehty tutkimus osoitti, että varhainen herääminen voi olla haitallista keholle ja mielelle.

Miksi ei ole hyväksi nousta aikaisin

Westminsterin yliopiston tutkijat Englannissa suorittivat tämän tutkimuksen. Siinä hypoteesina oli, että liian aikaisin herääminen ei ole positiivinen asia ja että se voi jopa lyhentää elämäämme. Lääkäri Angela Clow johti tutkimusta, johon osallistui 42 vapaaehtoista muutaman viikon ajan. Sylkinäytteitä otettiin 8 kertaa päivässä, yhden kerran juuri heräämisen jälkeen.

Aamuvenytys

Tutkimuksesta saadun tiedon mukaan, ihmiset jotka heräsivät liian aikaisin olivat taipuvaisempia kärsimään päänsäryistä. Sen lisäksi he kärsivät myös lihaksiston ongelmista ja oli myös merkkejä siitä että heillä on lisääntynyt taipumus huonotuulisuuteen.

Tästä syystä, avainaika jonka tutkimus julkaisi on 7:21 aamulla. Ihmiset jotka säännöllisesti nousevat ennen tätä aikaa näyttivät korkeampia kortisolitasoja. Tämä hormoni liittyy olennaisesti stressiin.

Helvetti on se että nousee kuudelta aamulla ja kiirehtii töihin tehtaaseen.”

-Loquillo-

Muuta informaatiota tutkimuksesta

Epäilemättä joku voi väittää että kunhan he nukkuvat 8 tuntia, ei ole merkitystä mihin aikaan he nousevat. Tämä ei ole totta, sillä tutkimus osoittaa että saman määrän nukkuneilla, aikaisemmin heränneet ovat taipuvaisia stressiin ja jopa vihaisuuteen. Ihmiset jotka nousevat hieman myöhemmin kuin aika jonka mainitsimme aikaisemmin, osoittivat merkkejä siitä että heillä oli parempilaatuisia sosiaalisia ihmissuhteita. He myös tunsivat olonsa erityisen mukaviksi intiimeissä ympäristöissä.

On kuitenkin myös positiivista informaatiota niille, jotka nousevat mieluummin aikaisemmin: Dr. Clowin tutkimuksen mukaan ihmiset jotka heräävät ennen mainittua avainaikaa, osoittavat parempaa keskittymiskykyä.

”Hyvä puoli kuolemisessa on se, ettei sinun tarvitse enää nousta aikaisin.”

-José Luis Coll-

Kuinka vähentää stressiä

Jos siis olet yksi niistä henkilöistä joiden on usein pakko nousta ylös aikaisin työ- tai perhesyistä, sinun täytyy vähentää stressitasojasi. Muista, että stressi on suuri epidemia teollistuneissa yhteiskunnissa. Se ei ole edes pelkästään henkistä, vaan se saattaa aiheuttaa vakavia fyysisiäkin ongelmia. Siksi on tärkeää omata terveitä tapoja jotka voivat vähentää stressiä.

  • Ajan tehokas hallinta on välttämätöntä. Kiirehtiminen ja kaiken tekeminen viime minuutilla on huono idea.
  • Ei ole välttämätöntä olla äärimmäisen perfektionistinen. On hyvä idea rentoutua hieman tässä mielessä.
  • Sellaisen urheilun harjoittaminen, joka ei ole liian intensiivistä ja joka pitää meidät erossa stressin lähteistä jonkin aikaa on aina hyvä idea. Harrastukset ovat loistavia hermostuneisuuden hallitsijoita.
nainen ruohikolla

  • Positiivisen ajattelun käyttö vähentää myös stressiä. Jos näemme kaiken aurinkolasien läpi, tämä pimeys ottaa valtaansa ajattelun jokaisen kulman ja päädymme luomaan kummituksia nurkkiin jotka eivät todellisuudessa ole minkäänlaisia uhkia. Toisaalta saatamme yliarvioida sellaisten uhkien vaaran, joita ei ole olemassa.
  • Terveellisesti syöminen on hyvä idea stressaavien tilanteiden hallintaan. Vältä prosessoituja ruokia, liiallista rasvaa ja alkoholijuomia.
  • Kuten olemme sanoneet, nukkumisaikamme on perusasia. Jos et voi herätä myöhemmin, yritä ainakin levätä 8 tuntia joka päivä. On vielä parempi jos voit nukkua 8 yhtäjaksoista tuntia öisin.
  • Aktiviteetit kuten huumori, mindfulness, hyvään konserttiin meneminen, elokuvan katsominen tai hyvä näytelmä auttavat sinua rentoutumaan ja pitämään hauskaa.

Muista, aikaisin herääminen ei ole aina hyvä asia. Tärkeä asia sinulle on että tunnet kehosi ja käytät saatavilla olevan ajan itseesi elämänvelvoitteidesi välillä. Liiallisuus, jopa nukkumisessa, on periaatteessa aina negatiivinen asia. Tässä, niin kuin monissa muissakin asioissa, terve järki, itsekuri, pienet nautinnot ja informaatio ovat parhaita aseita hyvän elämisen elämiseen.