Mistä psyykkinen uupumus johtuu?

01 elokuu, 2020
Oletko usein väsynyt ilman selkeää syytä, ja se vaikuttaa arjesta suoriutumiseen? Psyykkinen uupumus voi johtua stressistä. Se voi olla seurausta ratkaisemattomien ongelmien aiheuttamasta liiallisesta huolesta.

“Olen niin poikki, että ihan kuin olisin juossut maratonin ja kantanut koko maailman painoa harteillani.” Kuulostaako tämä tutulta? Moni tunnistaa itsensä tästä. Näennäisen selittämätön uupumus on usein raskasta eikä se välttämättä johdu fyysisestä rasituksesta; taustalla vaanii usein psyykkinen uupumus. Tässä artikkelissa tarkastelemme, mistä psyykkinen uupumus johtuu.

Mielen ja kehon välinen tiivis suhde on kiistatta yhtä hämmästyttävä kuin ilmiselväkin. Joskus ei ole mitään ihanampaa kuin saapua kotiin raskaan treenin jälkeen; sulkea ovi ja tietää, että päivän velvollisuudet on suoritettu sekä tuntea olonsa tyytyväiseksi saavutuksiinsa. Mieli usein lepää tällaisessa väsymyksessä, sillä se ei ole tuskallista, raskasta eikä uuvuttavaa. Keho palautuu nopeasti ennalleen ja tunteeseen liittyy sisäistä rauhaa.

Mutta toisinaan pelkkä ostoksille tai lounaalle lähteminen ystävien kanssa syö huomattavasti voimavaroja. Tällaiset tilanteet voivat johtua joissakin tapauksissa jostakin alla piilevästä ongelmasta. Oli miten oli, tilanne vaatii aina huomiota.

“Ei meidän hirviöitä pitäisi pelätä, vaan niitä ihmisiä, jotka eivät tunnista noita hirviöitä itsessään.”

-Shannon L. Alder-

Voimakas uupumus ilman selkeää syytä

Aina ei ole helppoa tietää, mistä psyykkinen uupumus johtuu

Yleensä ihminen tietää ainakin suurimmaksi osaksi, mistä hänen uupumuksensa johtuu. Syynä voi olla ylirasitus tai jonkin paljon työtä vaatineen projektin päättyminen. Syynä voi olla myös pitkä ja paljon välilaskuja vaatinut matka. Kaikki nämä ovat selkeitä syitä uupumukseen.

Joskus olo kuitenkin tuntuu yleisesti ottaen epämukavalta ja syy jää hämärän peittoon. Kyseessä voi olla psyykkinen uupumus.

Mitä on psyykkinen uupumus?

Psyykkinen uupumus ei johdu aina siitä, että jokin olisi pielessä. Se ei aina liity ongelmiin, pettymyksiin tai arjen vastoinkäymisiin. Jos olet väsynyt ilman selkeää syytä, se voi johtua monista eri asioista – myös ongelmista, joita et ehdi ajattelemaan tai joilta et saa hengähdystaukoa.

Kuinka monta kertaa oletkaan esimerkiksi noussut sängystä ylös aamulla, syönyt aamupalaa, vienyt lapset kouluun, mennyt töihin ja palannut kotiin autopilotilla? Teet nämä tehtävät kuin kone, yksi toisensa jälkeen ajattelematta niitä sen enempää. Aikaa ei periaatteessa jää pohdiskelulle tai rentoutumiselle, ja tämä syö lopulta terveyttä.

Mistä psyykkinen uupumus johtuu?

Psyykkinen uupumus voi syödä huomattavasti voimavaroja

Psyykkinen uupumus ei synny yhdessä yössä, vaan se muodostuu useiden eri tekijöiden kertyessä ajan mittaan:

  • Ylisitoutuminen. Kuinka monta kertaa suostutkaan tekemään enemmän kuin mihin todellisuudessa pystyisit?
  • “Koska on pakko”. Jos mietit asiaa, velvollisuudentunto vaikuttaa valtavalla tavalla mieleen. Yksi suuri syy psyykkiseen uupumukseen onkin juuri tunne siitä, että sinulla on velvollisuus tehdä jotain mitä et todellisuudessa haluaisi tehdä.
  • Perfektionismi. Tämä kulkee käsi kädessä velvollisuudentunnon kanssa. Olet vakuuttunut siitä, että sinun tulee tehdä kaikki täydellisesti, nopeasti ja tehokkaasti. Tämä johtaa luonnollisesti paitsi psyykkiseen uupumukseen myös turhautumiseen.
  • Levon puute. Tämä on kaikkein ratkaisevin tekijä. Jos et pysty rentoutumaan tai nukkumaan, se johtaa uupumukseen jo ennen kuin nouset ylös sängystä aamulla.

Strategioita uupumuksen kohtaamiseen

Wayne Dyerilla oli tapana sanoa, että on parasta olla valittamatta muille omasta väsymyksestään, koska se vain siirtäisi oman lannistumisen muihin. Pidä mielessä, että jokainen käsittelee uupumustaan tavalla tai toisella.

Kun sanot olevasi uupunut etkä tiedä miksi, muista yksi asia: uupumukseesi on jokin syy, joka on tunnistettava ennen kuin voit tehdä muutoksia. Jos et tee mitään ja valitat asiasta, se vain pahentaa oloa.

Tässä joitakin strategioita, joita voit soveltaa joka päivä:

  • Pidä taukoja pitkin päivää ja varmista, että sinulle jää vähintään kaksi tuntia vain omaa aikaa. Omista osa tuosta ajasta ajattelulle, rentoutumiselle ja asioille joista nautit.
  • Opi laittamaan asiat tärkeysjärjestykseen.
  • Muista pitää huolta itsestäsi, koska ansaitset sen. Hemmottele itseäsi terveellisellä tavalla (terveellinen tarkoittaa tässä sitä, ettet shoppaile kaikkia tilejä tyhjiksi). On tärkeää pitää huolta mielestä ja kehosta.
  • Tunnista vahingolliset ajatusmallit ja vältä puhumasta itsellesi vaativalla tai lannistavalla tavalla. Älä aloita lauseita “minun on pakko”, sillä se voi olla haitaksi itsetunnolle ja hyvinvoinnille.

Lopuksi

Meditointi auttaa psyykkiseen uupumukseen

Meditaatio, sen puhtaimmassa merkityksessä, on hyvä ja tehokas strategia, sillä sen avulla voit ajatella, pohtia syvällisesti ja mietiskellä. Jos teet sitä ainakin 20 minuuttia päivässä, huomaat hyödyt jo muutamassa viikossa. Pidä mielessä, että on tärkeää tehdä jotain psyykkiselle uupumukselle, joka heikentää elämänlaatua. Älä siirrä huomiseksi sitä minkä voit tehdä jo tänään!