Mikä tekee toisista ihmisistä muita kestävämpiä

· 6.9.2016

Emotionaalisesti kestävät ihmiset osaavat käsitellä jännitteitä tehokkaammin, ja he toipuvat nopeasti mistä tahansa haasteista ja kriiseistä jotka heidän kohdallensa osuvat. Mutta mitä nämä emotionaalisesti vahvat ihmiset tekevät tehokkaammin stressin hallinnan suhteen? Vastaus piilee emotionaalisessa kestävyydessä.

Emotionaalinen kestävyys on kykyä sopeutua erittäin stressaavaan tilanteeseen tai kriisiin. Ihmiset, jotka ovat joustavampia kykenevät sopeutumaan vastoinkäymisiin. Joustavat ihmiset pystyvät käsittelemään muuttuvien elämäntilanteiden aiheuttamaa stressiä, olipa kyseessä lievä tai suurempi stressinaiheuttaja.

On saatu selville, että ihmiset jotka voivat helpommin päästä yli lyhytaikaisesta ja vähemmän intensiivisistä jännitteistä, kykenevät yleensä käsittelemään myös intensiivisempiä kriisejä helpommin. Tämä tarkoittaa, että olemalla joustava jokapäiväisessä elämässäsi kehität kykyäsi kohdata suurempia ongelmia ja katastrofeja.

Tiettyyn rajaan saakka emotionaalinen ja fyysinen kestävyys ovat synnynnäisiä ominaisuuksia, mutta ne ovat myös kykyjä joita voi kehittää. Luonnollisesti, toiset järkyttyvät vähemmän muutoksista ja kestävät iskuja paremmin. Tämä kyky voidaan nähdä jo lapsuuden aikana, ja sillä on taipumus säilyä vakaana vuosien mittaan.

Kestävyys

Emotionaalinen kestävyys liittyy myös tiettyihin tekijöihin, joihin emme voi vaikuttaa, kuten ikään, sukupuoleen ja traumoille altistumiseen. Joka tapauksessa, kestävyyttä voidaan kehittää yrittämällä.

Emotionaalisen kestävyyden piirteitä

Kestävyys ei ole muuttumaton ominaisuus. Paremminkin on olemassa useita asteita siihen, miten joku voi hallita stressiä. Siitä huolimatta, joustavat ihmiset jakavat tiettyjä piirteitä. Tärkeimpiä niistä ovat:

  • Emotionaalinen tietoisuus: Kestävät ihmiset ovat tietoisia tunteistaan. He ymmärtävät mitä he tuntevat ja miksi he tuntevat niin. He myös ymmärtävät toisten tunteita paremmin, koska heillä on läheisempi yhteys omaan sisäiseen maailmaansa.
  • Sisukkuus: Joko sisäisen tai ulkoisen motivaation ajamina, kestävät ihmiset ovat toiminta-orientoituneita. He luottavat prosessiin eivätkä anna periksi.
  • Sisäinen kontrolli: He luottavat siihen, että heillä on kontrolli omasta elämästään, sen sijasta että uskoisivat ulkoisten tekijöiden määrittävän heidän olemassaoloaan. Tämä ominaisuus liitetään vähäisempään stressiin, sillä ihmiset jotka keskittyvät sisäiseen kontrolliin ja realistiseen maailmankuvaan osaavat ennakoida stressitekijöiden vaikutusta. He ovat suuntautuneet ongelmanratkaisuun ja tuntevat suurempaa kontrollia elämästään.
  • Perspektiivi: Kestävät ihmiset kykenevät tunnistamaan virheensä ja oppimaan niistä. He näkevät esteet haasteina ja antavat vastoinkäymisten vahvistaa heitä. He löytävät järkeä elämän monista haasteista sen sijaan, että näkisivät itsensä olosuhteiden uhreina.
  • Tuki: Kestävät ihmiset ovat yleensä vahvoja yksilöitä, jotka tunnistavat sosiaalisen tuen arvon ja kykenevät ympäröimään itsensä kattavalla verkolla perheenjäseniä ja ystäviä.
Kestävät ihmiset pitelevät sydäntä

  • Optimismi: He kykenevät näkemään asiat positiivisesta näkökulmasta ja uskovat omaan voimaansa. He voivat muuttaa tapaa, jolla he käsittelevät ongelmia ja kykenevät ehkäisemään itsensä uhriksi tuntemista.
  • Huumorintaju: Kestävät ihmiset pystyvät toipumaan emotionaalisesti ja jopa nauramaan elämän vastoinkäymisille. Tämä voi olla heille erittäin suuri etu, sillä se muuttaa näkökulmaa. He eivät näe olosuhteita uhkana, vaan haasteena. Tämä muuttaa sitä, kuinka keho reagoi stressiin.

Kuinka olla kestävämpi

Emotionaalista kestävyyttä voi kehittää. Itse asiassa kohtaamme lukuisia tilanteita joka päivä, joiden avulla voimme harjoittaa sitä. Sinun tarvitsee vain osoittaa enemmän kiinnostusta tätä piirrettä kohtaan ja omistautua prosessille. Vaikkei se olekaan helppo tai nopea asia toteuttaa, seuraavat ideat auttavat sinua kehittämään kestävyyttäsi ja tulemaan emotionaalisesti vahvemmaksi:

  • Ole joustava, itseäsi ja muita kohtaan. Kestävät ihmiset pystyvät säätämään tavoitteitaan ja löytävät tapoja sopeutua.
  • Opi jotakin uutta jokaisesta kokemuksestasi. Kestävät ihmiset voivat aina oppia uutta. He muuttavat jokaisen vaikeuden kasvumahdollisuudeksi.
  • Toimi. Älä tyydy ajattelemaan mikä voisi olla paremmin tai mitä voisit tehdä. Ota askel eteenpäin. Kestävät ihmiset pyrkivät ratkaisemaan ongelman sen sijaan että antaisivat negatiivisuuden halvaannuttaa heidät.
  • Kasvata ihmissuhteitasi. Tällä tavoin sinulla on ihmisiä tukemassa sinua silloin kun kohtaat vaikeita aikoja. Kun aika koittaa, koet olosi hyväksi kun he tarjoavat apuaan.
  • Pidä huolta, että sinulla on tapa vapautua. Varmista, että sinulla on mahdollisuuksia ilmaista tunteitasi ja jättää jännitteet sivuun.
  • Usko, että elämälläsi on tarkoitus. Tee asioita jotka tukevat tätä uskomusta.
  • Usko itseesi. Tunnista omat vahvuutesi ja kehitä kykyjäsi.
  • Kehitä hyväntuulisuutta. Pyri olemaan hyvällä tuulella, jopa vaikeina aikoina. Muista että nauru lievittää stressiä. Se auttaa sinua pitämään asiat kontrollissa ja säilyttämään optimistisemman asenteen.