Läheisyyden pelko

Pelkäätkö läheisyyttä? Panikoitko, kun tapaat jonkun kiinnostavan ihmisen ja joudut avaamaan sydäntäsi hieman? Tutkimme mahdollisia syitä tälle ja annamme vinkkejä, jotka auttavat kohtaamaan tämän pelon.
Läheisyyden pelko
Laura Ruiz Mitjana

Kirjoittanut ja tarkastanut psykologi Laura Ruiz Mitjana.

Viimeisin päivitys: 26 lokakuuta, 2022

Olet tavannut jonkun, josta pidät kiinnostavana. Olette käyneet treffeillä. Yhtäkkiä tulee hieman intiimimpi hetki. Panikoit. Mitä sinulle tapahtuu? Saatat kokea läheisyyden pelkoa.

Tämä pelko voi vaikeuttaa sinua luomaan syviä emotionaalisia siteitä ihmisten kanssa, joista pidät, jotka haluat elämääsi, tai joihin haluat tutustua paremmin. Sitä voi esiintyä ystävyys- ja perhesuhteissa sekä romanttisissa suhteissa.

Tässä artikkelissa autamme sinua selvittämään, mikä voi olla tällaisen pelon takana, joka estää sinua sallimasta muiden tulla elämääsi, ja kuinka kohdata se. Noudata neuvojamme ja huomaat vähitellen sen katoavan ja alat nauttia positiivisesta tunne-elämästä.

Läheisyys ihmissuhteissa

Läheisyys on tila, jossa ihmisellä on läheinen henkilökohtainen suhde jonkun kanssa. Se on käsite, joka liittyy läheisesti rakkauteen ja ihmissuhteisiin.

Kun tulet läheiseksi toisen kanssa, luot hänen kanssaan yhteisen rakkauden, kiintymyksen, luottamuksen ja läheisyyden tilan.

Läheisyys tarkoittaa myös yhteyden saamista toisen ihmisen tunteisiin, lähentymistä keskenään ja itsensä avautumista emotionaalisesti.

“Ehkä ei ole suurempaa läheisyyttä kuin se, että kaksi katsetta kohtaavat lujasti ja määrätietoisesti ja yksinkertaisesti kieltäytyvät eroamasta.”

-Jostein Gaarder-

Pari katselee toisiaan.
Intimiteetti on olennainen osa ihmissuhteiden syventämistä.

Kuinka luoda läheisyyttä muiden kanssa

Luodaksesi läheisyyttä muiden kanssa tarvitset tutun ja miellyttävän ympäristön, jotta voit avautua toiselle, alkaa luottaa häneen, päästää irti peloistasi ja uskaltaa olla oma itsesi.

Tämä ei kuitenkaan ole aina helppo saavuttaa. Joidenkin ihmisten on todella vaikea olla läheinen toisten kanssa. Miksi niin tapahtuu ja kuinka voit päästää muita elämääsi?

Miksi läheisyyden pelkoa esiintyy

Läheisyyden pelko on melko yleistä. Se tapahtuu, kun pelkäät luoda yhteistä tilaa toisen henkilön kanssa ja päästää irti yksilöllisyydestäsi hetkeksi. Miksi sitä tapahtuu? Miksi pelkäät olla läheinen muiden kanssa?

Pelot läheisyyden pelon takana

Jotkut yleisimmistä syistä ovat:

  • Pelko oman itsenäisyytesi hallinnan menettämisestä.
  • Hylkäämisen pelko.
  • Pelko, että sinua tullaan loukkaamaan. Esimerkiksi että muut valehtelevat sinulle, käyttävät sinua hyväkseen jne.
  • Pelko itsensä paljastamisesta. Pelkäät, että muut “löytävät” heikkoutesi.
  • Kompromissin pelko.
  • Rakastumisen pelko.

Pelkoja, pelkoja, pelkoja. Kuten näet, piilota suuren läheisyyden pelon taakse monia muita, jotka voivat lamauttaa sinut ja häiritä sitä, mitä todella haluat. Esimerkiksi laadukkaiden ihmissuhteiden luominen ja itsensä avaaminen muille jne.

Alhainen itsetunto

Monia näistä peloista ruokkii alhainen itsetunto tai sisäinen ääni, joka kertoo, että et ansaitse rakastua. Toisin sanoen se on negatiivinen sisäinen dialogi itseboikotin muodossa. Se on alitajuntainen, mutta se on siellä.

Epävarma kiintymys

Jos lisäät kaikkiin näihin tekijöihin epävarman kiintymystyylin (olipa se välttävä, ambivalentti/ahdistunut tai epäjärjestynyt), sinulla on sopiva kasvualusta kehittää läheisyyden ja kontaktin pelko toiseen ihmiseen, ja estää itsesi avautuminen emotionaalisesti. Tämä johtuu siitä, että tässä tapauksessa “ymmärsit” lapsena, että jos avauduit muille, he voivat vahingoittaa sinua tai emotionaalisia tarpeitasi ei täytetty.

Lapsuuden kiintymysmalli vaikuttaa suuresti siihen, miten sitoudumme emotionaalisesti muihin aikuisina. Jos lapsuuden kiintymys ei ollut turvallista, emme tunne oloamme riittävän turvalliseksi kehittääksemme terveitä ja vahvoja siteitä, esimerkiksi läheisyyden kautta.

Kuinka kohdata läheisyyden pelko

Voidaanko läheisyyden pelko voittaa? Mitä voit tehdä asialle? Annamme sinulle neljä vinkkiä, jotka auttavat sinua kohtaamaan tämän tilanteen:

1. Aloita itsetutkiskeluprosessi

Jos haluat tietää, mitä sinulle tapahtuu, ja jos läheisyyden pelko todella lamauttaa sinut, ehkä on aika katsoa itseesi ja kysyä, mitä sinulle tapahtuu. Miltä sinusta tuntuu? Oletko todella peloissasi? Jos olet, niin mistä?

Tämä itsetutkiskeluprosessi auttaa sinua paikantamaan pelkosi ja tunteesi. Toinen askel on paljastaa itsesi ja nähdä, mitä tunteita syntyy, kun joku tulee lähemmäksi sinua kuin tavallisesti.

2. Paljasta itsesi asteittain

Jotta voit selvittää, mitä näiden pelkojen takana on, on tärkeää, että altistat itsesi asteittain läheisyydelle. Älä pakota itseäsi. Voit aloittaa pienillä askelilla, kuten kysyä joltakulta, josta pidät, hänen puhelinnumeronsa, pyytää häntä ulos drinkille tai kertoa hänelle intiimi yksityiskohta itsestäsi.

Voit vaikka laatia luettelon näistä vaiheista ja aina, kun suoritat yhden, voit ruksata sen pois.

3. Mene terapiaan

Vaikka edelliset suositukset voivat auttaa, todellisuudessa psykoterapia on paras tapa tutustua itseesi ja selvittää, miksi olet sellainen kuin olet, mitä sinulle tapahtuu ja ennen kaikkea mitä tarvitset emotionaalisesti.

Terapeutti voi olla mukanasi tässä jo aloittamassasi itsetutkiskeluprosessissa ja päästä konfliktin ytimeen. Hän auttaa sinua löytämään syyt läheisyyden pelollesi ja ehdottaa toimia ja työkaluja, joiden avulla voit tunnistaa sen ja antaa sinulle tilaa kohdata se.

Läheisyyden pelko voidaan voittaa terapeutin avulla.
Psykologinen terapia auttaa sinua oppimaan syitä läheisyyden pelkosi ja kuinka käsitellä sitä.

4. Kohtaa pelkosi ja kuuntele sen sanomaa

Melko paradoksaalista kyllä, sinun on annettava pelolle tilaa. Sinun ei pitäisi paeta sitä tai yrittää kapseloida sitä ja lähettää sitä mielesi kaukaisimpaan nurkkaan. Kuuntele sen sijaan, mitä se yrittää kertoa sinulle.

Ehkä menneisyydessäsi on haava, joka ei ole vielä täysin parantunut. Tai tilanne, kuten hylkääminen, on arpeuttanut sinua, etkä voi voittaa sitä. Ehkä sinulta puuttuu vain itseluottamus.

Riippumatta siitä, mitä pelkojesi takana on, on tärkeää kuunnella emotionaalisia viestejä, jotka tulevat sinusta aina, kun alat olla läheinen jonkun kanssa. Näillä on merkitystä elämäsi puitteissa. Tarkemmin sanottuna itse parisuhteessa.

Ansaitset terveen läheisyyden

Muista, että ansaitset nauttia terveistä ja läheisistä ihmissuhteista. Voit kuitenkin joutua kuuntelemaan sisäistä lastasi. Ehkä tarvitset psykologista terapiaa analysoidaksesi menneisyyttäsi tai ymmärtääksesi nykyisyyttäsi, jotta voit alkaa avautua muille. Etsi syitä luottaa muihin, avaa sydämesi ja anna mahdollisuuksia ihmisille, jotka ovat arvokkaita ja jotka haluavat jakaa kauniin siteen kanssasi.

Vain sinä voit selvittää nämä asiat itse. Anna itsellesi mahdollisuus, niin näet kuinka vähitellen pystyt nauttimaan läheisyyden hetkistä niiden kanssa, joiden kanssa tunnet voivasi olla oma itsesi. Ansaitset sen. Muista:

“Et koskaan häviä rakastamalla. Häviät aina pidättäytymällä.”

-Barbara de Angelis-

Tämä saattaa kiinnostaa sinua...
Neljä rakkaustyyppiä Helen Fisherin mukaan
Mielen Ihmeet
Lue se täällä Mielen Ihmeet
Neljä rakkaustyyppiä Helen Fisherin mukaan

Tutkimusmatkailijat, neuvottelijat, rakentajat ja johtajat. Helen Fisherin mukaan nämä ovat neljä rakkaustyyppiä. Mikä niistä sinä olet?


Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.


  • Morfa, J.D (2003) Prevención de los conflictos de pareja. Bilbao: Desclée de Browner.

Mielen Ihmeet -sivuston sisältö on laadittu ainoastaan informatiivisiin ja opetustarkoituksiin. Se ei korvaa ammattilaisen diagnoosia, neuvoja tai hoitoa. Askarruttavissa asioissa on parasta kääntyä luotetun ammattilaisen puoleen.