Kävely auttaa minua lopettamaan huolehtimisen

· 6.3.2017

 

Kävely on yksi parhaita asioita, joita voit tehdä nostaaksesi mielialaasi. Ottamalla hitaita, pehmeitä, kovia, jäykkiä ja joustavia askelia minä olen onnistunut helpottamaan huoliani ja rauhoittamaan sydäntäni.

Kävely on auttanut helpottamaan kipuni painoa, tunteitani ja ajatuksiani.  Se on laittanut lepoon ahdistuksen ja vapauttanut minut unettomilta öiltä. Sillä kävely voi tehdä ihmisestä terveemmän, sekä kognitiivisesti että tunteellisesti.

Miksi? Siihen on monta syytä, mutta suurin kaikista on se, että se puskee meidät varaamaan paikan sielustamme itsellemme. Me usein unohdamme tehdä näin, mikä aiheuttaa suuria ongelmia monella tasolla.

Jalat

Kun olet tunteiden vallassa ja stressaantunut, lähde kävelylle!

Kun olet joutunut tunteiden panttivangiksi ja olet stressaantunut, lähde kävelylle! Se ei ole ainoastaan yksi ainesosa reseptissä onneen, vaan se on lisäksi tärkeä elämän makeuttaja. Samalla kun käytöksesi on näkyvä kärki pinnan alla piilevästä jäävuoresta, olet sinä mitä olet sen perusteella miten ajatuksesi, tunteesi ja käytöksesi ovat vuorovaikutuksessa keskenään.

Jos pysyt aktiivisena, mielesi aktivoi vaihtoehtoisia ajatuksia ja rauhoittaa tunteita, jotka tuhoavat kykysi kohdata ongelmasi. Jos ryhdyt siihen nyt heti, näet hyvin positiivisia tuloksia.

Älä koskaan salli itsesi unohtaa, että jokainen käytös määrää ja määräytyy ajatusten ja tunteiden kautta. Nämä kolme pylvästä ovat sovussa sisällämme kuin rattaat kellossa.

Tiesitkö, että voit meditoida kävellessäsi?

Jon Kabat-Zinn, tietoisen läsnäolon isä lännessä esittää, että yksinkertaisin tapa olla enemmän tietoinen on meditoida kävellessään. Tämä liittyy siihen, että tuot koko tietoisuuteesi kävelyn kokemukseen, kun sitä teet.

Se ei ole yhtään sen enempää kuin kävelyä niin, että samalla tiedät käveleväsi. Kun yrität tehdä tämän huomaat, että mikään ei ole niin helppoa, kuin miltä se aluksi vaikuttaa.

On hyvin harvinaista mennä kävelylle vain kävelläkseen. Kävelemme yleensä siksi, että olemme menossa paikasta toiseen, mikä tarkoittaa vartalon olevan ainoastaan mielen kulkuneuvo.

Niinkuin Kabat-Zinn sujuvasti osoittaa kirjassaan Full Catastrophe Living:

“…vartalo on mielen kuljettaja, halukas (tai haluton) kuljettamaan sitä ja tekemään mielen käskyjen mukaan. Jos mieli on kiireessä, vartalo kiirehtii. Jos mieltä vetää puoleensa jokin mitä se pitää mielenkiintoisena, niin pää kääntyy ja vartalosi voi vaihtaa suuntaansa tai se pysähtyy. Kaikenlaiset ajatukset yleensä kulkevat mielesi läpi kun kävelet, samoin kuin silloin kun istut paikoillasi ja hengität. Sääntönä tähän on, että tämä kaikki tapahtuu ilman minkäänlaista tietoisuutta meidän taholtamme asiaan liittyen.”

Kävelymeditaation prosessi sisältää seuraavaa:

  • Näe vaivaa havainnoidaksesi kun jalkasi koskettaa maata, kun painosi on sen päällä, kun toinen jalka nousee ja liikkuu eteenpäin, kun se tulee taas takaisin alas ja koskettaa maata jälleen.
  • Jos mielesi harhailee pois jaloistasi tai siitä tunteesta miten vartalosi liikkuu, tuo se rauhallisesti takaisin, kun huomaat sen karanneen.
  • Ei ole tarpeellista katsoa jalkoja kun kävelee, koska ne osaavat jo kävellä itsestään. Aluksi voi itse asiassa olla hyvä olla katsomatta ympäristöä, jotta voi estää ajatuksiaan harhailemasta ja keskeyttämästä meditoinnin ja rauhoittumisen prosessia. Muista, että tärkeintä on kokea.
  • Sen jälkeen kun olet nostanut kykyäsi kävellä täysin jalkoihisi keskittyneenä, voit laajentaa huomiosi alaa keskittyäksesi koko kehoosi, aivan kuin se olisi täysin yhtenäinen kokonaisuus kulkemassa läpi tilan. Tämä auttaa mieltäsi lepäämään, koska sillä ei ole mitään paikkaa minne mennä, joten ei ole mitään mikä sen voisi keskeyttää.
Nainen ja kävely

Kävely, meditoiden tai ilman, auttaa sinua puhdistamaan mieltäsi ja voittamaan ne kokemukset, jotka pitävät seuraa ahdistukselle joka seuraa siitä, kun seuraat tietä täynnä esteitä (koska, kuten tiedät, voi elämä joskus olla tällaista).

Mikä vain aika on täydellinen aika kokea nautinto, joka seuraa kävellessäsi juuri sellaisen paikan läpi joka sopii sinun tarpeisiisi. Ihmiset jotka tekevät näin tietävät, että pitkän kävelyn jälkeen liikkuminen elämän rytmissä on paljon helpompaa ja tyydyttävämpää.