Jooga ja masennus: mikä on niiden välinen suhde?

· 18.9.2018

 

Suhde joogan ja masennuksen välillä voi olla vaikea ymmärtää. Yksi masennuksen pääoireista on apatia useimpien toimintojen suhteen. Joogan harjoittaminen tarjoaa useita etuja masennuksesta kärsiville.

Kun masennus on diagnosoitu, psykologisen ja farmakologisen hoidon yhdistelmää yleensä sovelletaan. Kuitenkin sen suuren esiintyvyyden ja masennuslääkkeiden mahdolliset haittavaikutukset ovat johtaneet täydentäviin hoitomuotoihin. Tämä sisältää joogan.

Mikä on masennus?

Masennus on mielialahäiriö, jossa esiintyy pääasiassa psyykkisiä oireita. Myös muun kognitiivisen ja somaattisen epätasapainon läsnäolo on sille ominaista. Näin ollen se on epätasapaino, joka vaikuttaa ihmisiin sekä henkisesti ja fyysisesti. Se vaikuttaa erityisesti emotionaaliseen tasoon.

masentunut nainen

Vakavan masennuksen oireet, riippuen siitä miten ne ilmenevät, voivat sisältää:

  • Emotionaalinen: anhedonia, ärtyneisyys, subjektiiviset huonovointisuuden tunteet, tarpeettomuuden tai syyllisyyden tunteet, kiinnostuksen tai ilon menetys ja toistuvat ajatukset kuolemasta.
  • Kognitiivinen: vähentynyt kyky keskittyä ja tehdä päätöksiä.
  • Somaattiset: painonpudotus tai -nousu ilman dieettiä, unettomuus tai hypersomnia, psykomotorinen levottomuus tai hidastuminen, väsymys tai energian puute.

Masennus voi vaihdella. Se riippuu intensiteetistä ja esiintymistiheydestä, joilla oireet ilmenevät. Niiden vaikutukset masentuneen henkilön sosiaaliseen elämään, työhön tai perheeseen vaihtelevat. Se voi myös olla väliaikainen tai pysyvä ja voi aiheuttaa osittaisen tai täydellisen työkyvyttömyyden.

Miten masennus vaikuttaa aivoihin kemiallisesti?

Kuten voimme nähdä, masennus vaikuttaa henkilön koko kehoon joissain määrin. Se ei vain ilmene huonona itsetuntona tai kroonisena väsymyksenä – se voi johtaa itsemurhaan.

Tämä vakava tila vaikuttaa lukuisiin erilaisiin välittäjäaineisiin (solut, jotka auttavat aivojen neuronien kommunikointia toistensa kanssa):

  • Noradrenaliini: Se on hormoni joka reagoi stressiin, eli se valmistelee kehoa käsittelemään uhkaavaa tilannetta. Jatkuva ”taistelutila” heikentää immuunijärjestelmää ja lisää riskiä sairastua syöpään tai häiriöihin, kuten masennukseen ja ahdistukseen.
  • Dopamiini: Dopamiinin puute liittyy apatiaan, väsymykseen, mielialan vaihteluihin ja krooniseen ikävystymiseen. Se myös vähentää palkitsemisen ja ilon tuntemuksia.
  • Serotoniini: Serotoniinin väheneminen voi johtaa masennukseen. Se aiheuttaa innostuksen puutetta, ruokahaluttomuutta ja väsymystä sekä muutoksia kehon lämpötilaan ja sosiaaliseen käyttäytymiseen.

Mitä jooga tarjoaa?

Nyt kun tiedämme miten masennus toimii, voimme arvostaa joogan hyötyä suhteessa tähän häiriöön. Joogan harjoittaminen on paljon enemmän kuin vain fyysistä treenausta. Siihen liittyy myös psyykkinen tila. Itse asiassa termi ”jooga” on verbijuuresta ”yuj”, joka on sanskritin kieltä ja tarkoittaa iestämistä ja yhdistämistä. Se on harmoniaa kehon, mielen ja sielun välillä. Joko olet alkanut nähdä yhteyden joogan ja masennuksen välillä?

Joogan harjoittaminen auttaa meitä tuntemaan itsemme paremmin, niin henkisesti kuin fyysisestikin. Se antaa meille mahdollisuuden tutkia olemuksemme syvimpiä kulmia. Kaikki tämä tapahtuu asentojen (asanat), hengityksen ja mantrojen (äänet ja sanat) oppimisen kautta.

”Minun onnellisuuteni on minussa, ei ulkopuolella. Vain minulla on voima kullakin hetkellä.”

Tantra-jooga-

jooga ja masennus

Ihmiset ovat moniulotteisia. Emme ole vain ilmauksia tai ajatuksia, vaan niiden vuorovaikutuksen hedelmiä. Jooga opettaa meitä yhdenmukaistamaan ajatuksiamme, käyttäytymistämme, mielentilojamme, muistiamme ja kehomme järjestelmiä. Voimme elää rauhassa, kun nämä itsemme näkökohdat yhdistyvät. Tämä orgaaninen tasapaino on se, missä jooga ja masennus tapaavat.

Joogan hyödyt masennukseen

Jooga on peräisin Intiasta. Se stimuloi proteiinien tuotantoa, jotka ovat neuronien korjaamiseen tarkoitettuja aineita. Tämä johtaa neuroplastisuuden lisääntymiseen, joka on aivojen kykyä luoda ja muuttaa neuronaalisia yhteyksiä kokemustemme ja oppimisemme kautta.

Jooga säätelee myös serotoniini- ja dopamiinitasoja, lisää veren virtausta aivoihin ja vapauttaa endorfiineja. Kaikki tämä auttaa parantamaan mielialaamme luonnollisesti.

Eri asanat vahvistavat tuki- ja liikuntaelimistöä. Ne lisäävät lihaksiemme joustavuutta ja tekee niistä vahvempia. Nivelsiteet, jänteet ja sidekalvot myös vahvistuvat.

Joogan harjoittaminen edistää rentoutumisen tilaa, joka auttaa meitä nukkumaan paremmin ja syvemmin.

Joogan harjoittaminen parantaa emotionaalisia oireita

Masennuksen pääoireet liittyvät tunteisiin. Hyvä uutinen on, että jooga voi vaikuttaa niihin suoraan. Se vähentää niiden intensiteettiä ja vaikuttaa välittömästi.

  • Se edistää rentoutumisen ja rauhan tilaa. Eri asanojen tekeminen aiheuttaa miellyttävää hyvänolon tunnetta kehoon. Jooga stimuloi kehon eri osia ja osaltaan parantaa mielialaa.
  • Jooga taistelee stressiä ja ahdistusta vastaan. Hidas ja syvä hengitys auttaa meitä saavuttamaan henkisen ja emotionaalisen rauhan. Meditaation ja eri kehon osiin keskittymisen avulla voimme vähentää stressiä ja ahdistusta. Tämä myös lievittää tulehdusta ja vahvistaa vastustuskykyä.
  • Se mahdollistaa yhteyden meidän sisäiseen maailmaamme. Jooga antaa meille mahdollisuuden muuttaa negatiiviset ajatukset positiivisiksi. Se auttaa meitä hallitsemaan vaikeita ja monimutkaisia tunteita. Ärtyneisyys vähentyy, sekä epätoivon ja apatian tunteet.
asana

Joogasta on tullut aito kokonaisvaltainen menetelmä taistelussa masennusta ja muita häiriöitä vastaan. Näin ollen jooga ja masennus liittyvät toisiinsa. Vaikka joogassa on monia etuja, sen kanssa on parasta olla varovainen. Meidän ei pitäisi jättää masennuksen parantamista vain joogan varaan. Se ei voi korvata farmakologisia eikä psykologisia hoitoja, mutta se voi tukea niitä.