7 tapaa lisätä oksitosiinitasojasi

30.5.2017 en Tunteet 330 Jaetut

Oksitosiini on paljon enemmän kuin ”rakkaushormoni”, kuten se yleisesti ottaen tunnetaan. Sen lisäksi että se lisää sosiaalista kanssakäymistä, oksitosiini alentaa verenpainetta ja kortisolitasoa, lisää kipukynnystä, vähentää ahdistusta, ja stimuloi kaikenlaisia positiivisia sosiaalisia vuorovaikutustilanteita. Sen lisäksi se tukee kasvua ja paranemista.

Oksitosiinin, kuten muidenkin aivoihin viestejä lähettävien kemikaalien vaikutukset riippuvat enemmän muutoksista kuin absoluuttisista tasoista. Oksitosiini auttaa meitä reagoimaan sopivalla tavalla sosiaalisen ympäristömme vaatimuksiin ja kriittisiin tilanteisiin vaihtelemalla keskittymään eri aivoalueilla.

Niin ollen, sen sijaan että keskittyisimme oksitosiinitasoihin yleisesti ottaen, meidän tulee kysyä itseltämme kuinka voimme saavuttaa nämä muutokset tietyillä hetkillä hyötyäksemme näistä vaikutuksista. Jossain tilanteissa, kuten seksuaalisissa suhteissa ja synnytyksessä, oksitosiinia vapautuu luonnollisesti.

On kuitenkin olemassa muita tapoja vapauttaa oksitosiinia stressin vähentämiseksi ja hyvän olon saavuttamiseksi. Tutkimukset ovat myös osoittaneet että mitä enemmän oksitosiinia vapautuu, sitä helpommaksi sen vapauttaminen tulee. Tämä tarkoittaa sitä, että jos seuraat ohjeitamme, sinun on helpompaa ja helpompaa tuntea olosi hyväksi, silloinkin kun kohtaat vastoinkäymisiä, kipua ja stressiä.

Fyysinen kontakti

Oksitosiini laukaisee palkitsemisjärjestelmän joka aktivoituu ja deaktivoituu rakkaussuhteissa. On yleisesti tiedetty että seksuaalinen kanssakäyminen lisää oksitosiinitasoja. Sitä vapautuu miehillä vain silloin kun he saavat orgasmin sellaisen ihmisen kanssa joihin heillä on tunnepitoinen side.

Mutta fyysinen kontakti seksuaalisessa kanssakäymisessä ei ole ainoa asia joka lisää oksitosiinitasoja. Yleisesti ottaen halaukset, suudelmat ja hyväilyt lisäävät niitä myös nopeasti. Eikä ole välttämätöntä, että sinulla on seksuaalinen suhde, tai edes kumppania, saadaksesi nämä hyödyt. Halailu, suukottelu tai hyväily voi tapahtua myös ystävien, perheenjäsenten tai jopa lemmikkien kanssa.

Rohkaisevat sanat

Kohteliaisuuden saaminen voi rohkaista, lohduttaa tai saada sinut tuntemaan itsesi hyväksi itsestäsi. Nämä rohkaisun sanat voivat saada sinut tuntemaan itsesi rakastetuksi ja arvostetuksi. Tämä hyvinvoinnin tunne kasvaa myös silloin kun sanot näitä rohkaisevia sanoja toisille.

Sanat ovat voimakkaita työkaluja luomaan hyvää oloa muille ja itsellesi. Ne voivat välittää ystävällisyyttä, myötätuntoa ja rakkautta. Ne myös yhdistävät meidät muihin, aiheuttaen oksitosiinin nousua kummassakin henkilössä.

Toisten kuunteleminen

Kuunteleminen on mahtava tapa kohottaa oksitosiinitasoa. Jokainen haluaa tuntea olonsa tunnustetuksi. Me kaikki haluamme tietää että meitä kuunnellaan ja että meidät hyväksytään. Kun olet fyysisesti läsnä kun kuuntelet toista ihmistä, se luo yhteyden teidän välillenne. Tarkkaavaisesti kuunteleminen ja kaikkien häiriötekijöiden huomiotta jättäminen tarjoaa palkitsevan tunteen, joka on vertaansa vailla.

Kuuntele silmilläsi, antamatta puhelimen tai minkään muun keskeyttää sinua. Älä tee montaa asiaa yhtä aikaa kun joku tarvitsee huomiotasi. Anna kaikki huomio henkilölle joka puhuu sinulle. Katso häntä silmiin samalla kun kuuntelet mitä hän sanoo.

Meditointi

Meditaatio rentouttaa kehoa ja mieltä, vapauttaen mielen stressistä. Ajattelemme usein että se on traditio jonka juuret ovat syvällä itäisessä kulttuurissa, mutta se ei tarkoita etteivätkö muutkin voisi hyötyä sen voimasta.

Länsimaisessa kulttuurissa sana ”meditaatio” tulee latinan sanasta meditatîo, joka alunperin tarkoitti älyllisen harjoitteen tyyppiä. Tässä mielessä meditointi on arvokas apuväline rentoutumiseen, sekä keholle että mielelle. Niin ollen, silloin kun et ole ”taistele tai pakene”-tilanteessa, oksitosiinia vapautuu. Tämä tasapaino alentaa verenpainetta ja avaa aisteja.

”Meditaatio ja rukous ruokkivat sielua.”

-Og Mandino-

Fyysinen harjoittelu

Fyysinen harjoittelu ei pidä ainoastaan kehoa terveenä. Se myös lisää endorfiini- ja oksitosiinitasoja ja stimuloi hapen tuloa aivoihin ja muihin kehonosiin. Hormonit jotka vapautuvat harjoittelun aikana hyödyttävät myös kehoa.

Saadaksesi kaikki nämä hyödyt, sinun ei tarvitse mennä kuntosalille, lenkille tai pyöräilemään jos et voi tai et halua. Kävely tai kohtuullinen liikunta kotona riittää oksitosiinin vapautumiseen ja tunnet olosi paremmaksi nopeasti.

Itkeminen

Tutkimukset ovat osoittaneet, että tunteiden pidättely alentaa oksitosiinitasoja. Energian pakkaantuminen joka tulee tunteiden tukahduttamisesta aiheuttaa stressiä ja fyysisiä ongelmia alkaa ilmaantua.

Itku on tämän energian vapauttamista. Mieti, miltä sinusta tuntui niiden kertojen jälkeen kun sinusta tuntui ettet pystynyt lopettamaan itkemistä. Tunsit olosi todennäköisesti rentoutuneeksi, aivan kuin olisit meditoinut tunnin tai tehnyt kohtuullista liikuntaa. Niin ollen itkun vaikutukset oksitosiinitasoihin ovat samantyyppiset kuin edellä mainituissa aktiviteeteissa.

”Itku puhdistaa kivun.”

-Ramón Gómez de la Serna-

Anteliaisuus

Tunnemme olomme hyväksi kun annamme toisille ja he antavat meille. Anteliaisuus ja hyväntahtoisuus, samoin kuin epäitsekäs ajan antaminen toisille herättää kiitollisuuden tunteita ja yhteys puhkeaa kukkaan, vapauttaen suuria määriä oksitosiinia.

Toinen ele joka vapauttaa oksitosiinia on lahjan tekeminen jollekin, sydämellä. Et tarvitse tätä varten suuren saavutuksen tekosyytä tai vuosipäivän juhlaa. Mikä todella vapauttaa oksitosiinia on toisen ihmisen ajattelu välittämisellä ja halu tehdä heidät iloiseksi.

UUTISIA VERKOSSA