5 vinkkiä, jotka auttavat palaamaan päivittäiseen rutiiniin joulun jälkeen

Joulukuu on ihanaa aikaa vuodesta. Nautimme valoista, lahjoista ja perhejuhlista. Elämme intiimejä ja jännittäviä hetkiä. Kaiken hyvän on kuitenkin joskus loputtava. Voi olla vaikeaa palata päivittäiseen rutiiniin, mutta emme saa antaa sen rajoittaa meitä.
5 vinkkiä, jotka auttavat palaamaan päivittäiseen rutiiniin joulun jälkeen

Viimeisin päivitys: 19 joulukuu, 2021

Jo pelkkä ajatus töihinpaluusta joulun jälkeen saa meidät surulliseksi. Juhlan ja hauskanpidon jälkeen meidän on avattava silmämme ja katsottava arkea suoraan kasvoihin. Tammikuu on monen mielestä vuoden surkein kuukausi, mutta se voi myös olla täynnä uusia mahdollisuuksia.

Kyseessä on yhden vuoden loppu, mutta myös toisen alku. Kuka tietää, mitkä seikkailut odottavat meitä? Saatamme kokea unohtumattomia hetkiä. On vaikeaa ajatella paluuta normaaliin rutiiniin joulun jälkeen, mutta sinun pitäisi katsoa sen valoisaa puolta.

Ensimmäiseksi meidän kannattaa luoda askeleet palataksemme päivittäiseen rutiiniimme. Jos seuraamme niitä, huomaamme pian kuinka uusi energia valtaa olemuksemme ja täyttää meidät terveellä ja motivoivalla optimismilla.

Onko vaikeaa palata rutiiniin joulun jälkeen?

5 vinkkiä, jotka auttavat palaamaan arjen rutiiniin joulun jälkeen

Tee luettelo tavoitteistasi

Tavoitelista on hyvä tapa motivoida itseäsi. Listaa kaikki asiat, jotka haluat saavuttaa, ja keskity niiden toteuttamiseen. Muista, että ei kannata heittää pyyhettä kehään heti ensimmäisen takaiskun jälkeen.

Joskus sinun on tehtävä uhrauksia, ja tulosten näkeminen vie aikaa. Se ei kuitenkaan tarkoita, että et pääsisi tavoitteisiisi. Ole kärsivällinen ja sitkeä, niin saavutat kaiken minkä haluat.

“Tyytyväisyys piilee ponnisteluissa, ei saavutuksissa; täysi ponnistus on täysi voitto.”

-Mahatma Gandhi-

Opi pitämään huolta itsestäsi

Sinun pitäisi alkaa ajatella terveyttäsi nyt, kun uusi vuosi alkaa. Se ei tarkoita sitä, että sinun pitäisi ruveta tiukalle dieetille tai harrastaa hulluna liikuntaa. Voisit sen sijaan opetella terveellisiä reseptejä, aloittaa liikunnan harrastamisen ja tehdä hengitysharjoituksia.

Pikku hiljaa alat tuntea olosi paremmaksi ja optimistisemmaksi sisäisesti, kun kehosi kokee nämä muutokset ulkoisesti. Jos sinun on kysyttävä neuvoa asiantuntijalta, älä epäröi tehdä niin. Lääkärit, psykologit ja ravitsemusasiantuntijat voivat luoda yksilöllisiä ohjeita jokaiseen tilanteeseen.

Palaa rutiiniin joulun jälkeen aloittamalla liikuntaharrastus.

Laadi nukkumisaikataulu

Joulunjälkeinen paluu päivittäiseen rutiiniin voi vaikuttaa nukkumisaikatauluusi. Lomalla oleminen saa meidät muuttamaan nukkumaanmenoaikaamme, millä on seurauksia, kun palaamme normaaliin elämäämme.

Yritä olla tekemättä muutosta liian äkillisesti. Yritä mennä nukkumaan vaikka tuntia aikaisemmin, vaikka et heti nukahtaisikaan. On normaalia, jos nukahtaminen kestää kauan, koska kehosi täytyy tottua vanhaan, säännölliseen aikatauluusi.

Harjoittele mieltäsi

Sinun on pidettävä mielesi aktiivisena. Paluu rutiiniin joulun jälkeen tarkoittaa myös aivojen uudelleenviritystä. Jos aivoja ei ole harjoitettu pitkään aikaan, ne heikkenevät. Totu pitämään ne ketterinä ja aina valmiina.

Voit hyödyntää uutta vuotta ilmoittautumalla kielitunneille, lukemalla kirjoja haluamastasi aiheesta tai jopa tekemällä kognitiivisia stimulaatioharjoituksia. Koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa mielemme harjoittamista.

Katso elämää toisesta näkökulmasta

Oletko surullinen ja masentunut tammikuun saapumisesta? Älä huoli, et todellakaan ole ainoa. On totta, että olemme juuri saaneet nauttia intensiivisistä ja kauniista hetkistä, mutta tulet kokemaan vielä parempia. Älä keskity negatiiviseen, vaan positiiviseen.

Onnellinen nainen.

Yritä olla ulkona vähintään tunti päivässä. Se parantaa mielialaasi ja saa sinut unohtamaan ongelmasi hetkeksi. Älä ajattele liikaa menneisyyttä, koska se on jo mennyt, äläkä liikaa tulevaisuutta, koska se ei ole vielä saapunut. Elä vain nykyhetkessä ja arvosta kaikkea sitä hyvää, mitä koet joka päivä.

On normaalia tuntea surua tai apatiaa tänä vuodenaikana. Ainoa tapa käsitellä näitä tunteita on taistella. Älä anna itsesi masentua tämän takia. Turvaudu asioihin, jotka tekevät sinut onnelliseksi vapaa-ajallasi, irrottaudu puhelimesta ja rentoudu perheen ja ystävien kanssa.

Positiivisuus, urheilun harrastaminen ja terveiden tapojen ylläpitäminen auttavat sinua selviytymään. Muutaman viikon kuluttua elämäsi on taas entisellään!

Tämä saattaa kiinnostaa sinua...
Rafael Santandreu: “Käytä sisäistä vuoropuhelua ollaksesi onnellinen”
Mielen Ihmeet
Lue se täällä Mielen Ihmeet
Rafael Santandreu: “Käytä sisäistä vuoropuhelua ollaksesi onnellinen”

Espanjalainen psykologi Rafael Santandreu antaa käytännöllisen ohjekirjan henkilökohtaiselle muutokselle sisäistä vuoropuhelua apuna käyttäen.