5 tahdonvoimaa vahvistavaa tekniikkaa

· 21.2.2016

”Aloitan sitten maanantaina.” Olet varmasti ajatellut näin, useammin kuin kerran. Olipa sitten kyse painonpudotuksesta, tupakoinnin lopettamisesta tai uuden, esimerkiksi työhön tai kouluun liittyvän projektin aloittamisesta, on helppoa asettaa päivämäärä tavoitteen aloittamiseksi, mutta tahdonvoiman ylläpitäminen on vaikeaa.

Motivaatiosi ja hyvät aikeesi saattavat haihtua ajan mittaan. Laiskuus tai varmuuden tai tuen puute voivat esimerkiksi olla syitä tahdonvoiman hiipumiselle. Jos haluamme todella saavuttaa jotakin, meidän tulee pysyä vahvoina.

Tämä sinun tulee tietää tahdonvoimasta:

Nämä kaksi asiaa sinun on hyvin tärkeä tietää tahdonvoimasta:

  • Tahdonvoima on rajallista. Se voi loppua. Kun keskitämme tahdonvoimamme yhteen asiaan, on meillä sitä vähemmän annettavana toisiin asioihin.
  • Tahdonvoima on kuin lihas. Sitä täytyy treenata ja vahvistaa. Jos näin ei tehdä, se surkastuu, ja vaikka sen elvyttäminen onkin myöhemmin mahdollista, ei se tule olemaan helppoa. Näin ajateltuna voidaan siis sanoa, että tahdonvoimaa voi harjoitella.

Minkä takia tahdonvoima on tärkeää?

Tahdonvoima on se voima, joka tekee aikeistasi totta. Tahdonvoima auttaa meitä taistelemaan velttoutta vastaan. Jos ajattelemme, ettei meillä ole tarpeeksi tahdonvoimaa, itsetuntomme romahtaa. Paikkaamme sitten huonoa itsetuntoamme kuvittelemalla ja vakuuttelemalla itsellemme, että myöhemmin tulemme onnistumaan asiassa, jossa emme nyt onnistuneet, aivan kuin asian ajatteleminen saisi sen tapahtumaan. Mutta ei se mene niin. Mikään ei tule ikinä tehdyksi ilman siihen vaadittavia ponnisteluja.

Mies juoksee ja tahdonvoima auttaa

Näin voit vahvistaa tahdonvoimaasi

Noudata seuraavia tekniikoita vahvistaaksesi ja kasvattaaksesi tahdonvoimaasi:

1. Tunnista tahdonvoimasi rajat

On olemassa tilanteita, joissa tarvitsemme kaiken omaamamme tahdonvoiman. Tällaisissa tilanteissa päätämme tehdä kaiken, josta olemme unelmoineet: lähteä salille, pudottaa painoa, lopettaa tupakointi, lukea kirjan viikossa, aloittaa blogi ja kirjoittaa sitä joka päivä, kokata päivittäin, viettää enemmän aikaa perheen kanssa… ja lista voisi jatkua loputtomiin.

Jo edellisen lukeminen oli uuvuttavaa, eikö niin? Kuvittele, miltä tuntuisi aloittaa tuo kaikki samana päivänä.

Projektit tulisi aloittaa yksi kerrallaan. Sinun on ollut tarkoitus tehdä jotakin jo vuosia. Ei väliä, kuinka energiseltä sinusta juuri tällä hetkellä tuntuisi, mutta jos energian ylläpitäminen tuntuu hankalalta jo yhtä projektia varten, kuvittele, että jakaisit sen vielä useamman projektin kesken.

2. Aloita pienistä asioista

Jopa vain yksi projekti voi olla joskus liikaa. Kun aloitat uuden projektin pikkuhiljaa, se auttaa sinua jaksamaan sen parissa pitkäjänteisemmin ja alat tottua ajatukseen hetki hetkeltä. Kyseessä on vähän sama asia, kuin jos lähtisit salille ja antaisit kaikkesi jo ensimmäisenä päivänä. Parin päivän päästä kykenisit hädin tuskin enää liikkumaan.

Kun saavutat jonkin projektiisi kuuluvan päämäärän, siirry seuraavalle tasolle. Pikkuhiljaa tämä uusi tapa alkaa muodostua kiinteäksi osaksi elämääsi, ja tällöin sinun ei tarvitse enää tehdä niin suuria ponnisteluja sen ylläpitämiseksi.

3. Vältä negatiivisia vaikutteita

On olemassa aina ihmisiä, jotka palavat halusta päästä kertomaan sinulle, ettet pysty johonkin tai että jokin ei ole sinua varten. Kateus on voimakas. Ihmiset eivät ole kykeneväisiä hyväksymään, että toiset ihmiset voivat tehdä asioita, joihin he eivät itse pysty tai joita he eivät itse halua tehdä.

Hankkiudu eroon tämän tyylisistä energianimijöistä, joiden olemassaolo on niin surkeaa, että he yrittävät tehdä muidenkin elämästä samanlaista. Sinun tulee kohdata ne ihmiset, jotka yrittävät vetää sinut mukanaan negatiivisuuteen.

Kristallipallo kädessä

4. Tee suunnitelma

Jokaista tehtävää, joka vaatii paljon tahdonvoimaa, tulee miettiä tarkasti. Sinun tulee valmistautua huolella ennen kuin aloitat uuden projektin, ja tällöin on hyvä ajatus ottaa ensin tarvittava aika, jolloin voit selkeyttää suunnitelmasi ja kerätä kaiken tarvitsemasi henkisen energian.

Meditaatio tai mikä tahansa muu aktiviteetti, joka auttaa sinua rentouttamaan ja löytämään itsesi voi auttaa sinua valmistautumaan tulevaan haasteeseen niin henkisesti kuin fyysisestikin.

5. Muista syysi

Kun olemme valinneet jonkin polun, sillä on helppo pysyä, jos tiedämme, että se on sopusoinnussa arvomaailmamme kanssa. Kun selvitämme, mitkä ovat perusarvojamme, emme toimi niin herkästi impulssien varassa. Kun teemme asioita impulsiivisesti, lopetamme ajattelun ja annamme tunteidemme viedä.