5 myrkyllistä tottumusta, jotka varastavat onnellisuutesi

10.4.2017 en Psykologia 225 Jaetut
Myrkylliset tottumukset

Tottumuksemme määrittelevät meidät myötä- ja vastoinkäymisissä, koska ne voivat toimia eivät pelkästään strategioina jotka auttavat meitä ylittämään esteitä, vaan myös sellaisina kuin myrkyllinen omena joka herkullisesta ulkonäöstään huolimatta kätkee ansan sisäänsä.

Huolimatta siitä että monet tavoistamme sallivat meidän optimoida ponnistelumme ja niitä pidetään terveellisinä, on monia muita jotka ovat loppujen lopuksi myrkyllisiä terveydellemme ja itse elämälle, estäen meitä olemasta onnellisia.

On jopa mahdollista että tottumukset joita pidät suhteellisen hyvinä, eivät olekaan niin hyviä, tai et ole ehkä edes tietoinen lukuisten tottumustesi seurauksista. Tässä artikkelissa kerromme viidestä myrkyllisestä tottumuksesta, jotka saattavat estää sinua olemasta onnellinen.

1. Ajatteleminen negatiivisesti

Meillä on yleensä huono tapa ajatella negatiivisestiOlemme asiantuntijoita siinä mitä emme halua, mitä meillä ei ole, mitä emme ansaitse, mihin emme pysty ja keskitämme huomiomme siihen. Negatiivisten ajatusten lisääntyminen voi olla huono tapa joka alkaa lopulta rajoittaa meitä sekä sosiaalisella että yksilöllisellä tasolla. Koska jos uskot että et pysty, aiotko todella edes yrittää?

Negatiiviset ajatukset voivat kasvaa suureksi viholliseksemme joka vähitellen vangitsee meidät hämähäkinverkkoonsa, muuttaen kaiken ympärillämme olevan harmaaksi sumuksi joka kaikkein äärimmäisissä tapauksissa muuttuu mm. masennukseksi.

Kukkia kaulalla

Vaikeus juontaa juurensa siitä että tapana olemme jo tottuneet siihen ja siitä eroon pääseminen ei ole niin helppoa. Sen vuoksi meidän täytyy alkaa kiinnittää huomiota siihen miten ajattelemme. Tämä on väistämättä sidottu tapaan jolla puhumme ja arvostelemme itseämme. Lisäksi huomiosi kiinnittäminen siihen mitä haluat on myös työkalu jonka avulla pystyt houkuttelemaan valon esiin paksun harmaan sumun keskeltä.

2. Muiden syyttäminen kaikesta

Muiden syyttäminen siitä mitä sinulle tapahtuu on vastuun välttelyä omista teoistasi ja jopa omista tunteistasi. Tällä tavalla kerrot itsellesi että et ole oman elämäsi herra ja sinun itsesi sijaan muut ihmiset tai olosuhteet itsessään hallitsevat sinua.

On välttämätöntä muistaa, että sinä hallitset itseäsi ja vain sinulla on vastaukset siihen mitä sinulle tapahtuu. Kuuluisa ilmavoimien lentäjä ja uskonnollinen johtaja Dieter Uchtdorf sanoi kerran, ”Mitä vanhemmaksi tulemme, sitä enemmän katsomme taaksepäin ja ymmärrämme että ulkoisilla olosuhteilla ei ole juuri merkitystä eivätkä ne määrittele onnellisuuttamme.”

Onnellisuus on asenne ja jos päätät syyttää muita siitä mitä sinulle tapahtuu sen sijaan että olisit tietoinen siitä mitä voit tehdä liikkuaksesi edelleen eteenpäin, sinulle tulee olemaan vaikeaa nauttia siitä.

3. Yrität olla joku joka et ole

Voit elää elämäsi yrittäen olla oma itsesi tai sen sijaan sellainen jollainen toiset haluavat sinun olevan. Sinä päätät, mutta totta kai jos muutut sellaiseksi henkilöksi jollainen toiset haluavat sinun olevan, petät oman tapasi elää. Ajattele sitä. Miten voit olla onnellinen jos et ole oma itsesi?

Naamion laittaminen kasvoillesi on kaksiteräinen miekka, ansa joka ajan myötä työntää sinut kauemmaksi itsestäsi ja siitä ihmisestä jonka uskot itsesi olevan. Sen vuoksi, löydä itsesi, opettele hyväksymään itsesi, rakasta itseäsi ja näytä itsellesi kuka olet; se on ainoa tapa jonka avulla suhteesi itseesi ja toisiin voi olla aito.

Naamio

4. Itsesi vertaaminen muihin

Itsemme vertaaminen muihin ei palvele minkäänlaista tarkoitusta koska jokainen meistä on ainutlaatuinen ja korvaamaton, ja jokaisella on ollut erilaisia kokemuksia. Heidän tarinoillaan, sinun ja minun, ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa joten miksi verrata itseämme toisiin? Lohduttaaksemme itseämme tai uskoaksemme olevamme parempia? Mitkä ovat ne päämäärät, joihin tällä pyrimme?

Erilaisten kokemusten vertaamisessa ei ole mitään järkeä olettaen että ei ole olemassa samanlaisia olosuhteita eri ihmisille.

Minun onneni voi olla hyvin erilainen kuin ystäväni onni, joten jos teen samoin kuin hän, tekeekö se minusta onnellista ihmistä? Kysy itseltäsi: Mitä onnellisuus on minulle? Tällä tavoin löydät tavan jolla toimia. Kiitollisuus on vertailun vasta-aine ja paras lääke onnen saavuttamiseen. Kirjoita joka päivä ylös asioita jotka tekevät elämästäsi ihanaa, olivat ne miten pieniä asioita tahansa. Sellaisia jotka tekevät sinut onnelliseksi.

5. Et opi virheistäsi

Virheet voivat olla parhaita opettajiamme jos opimme niistä. Jos teemme virheen mutta annamme sen tapahtua ilman että mietimme mitä tapahtui ja mitä voimme oppia siitä, jotain samanlaista tulee todennäköisesti tapahtumaan meille uudestaan.

Ymmärtääksesi tämän tavan ajatella, sinun täytyy vain seurata sanoja jotka Thomas Edison sanoi kerran toimittajalle joka kysyi häneltä hänen hehkulamppukeksinnöstään: ”En ole epäonnistunut. Olen vain löytänyt 10 000 tapaa jotka eivät toimi.”  Voit siis nähdä että sinnikkyydellä ja hyvillä teoilla virheet ja epäonnistumiset ovat vain osa polkua matkallasi menestykseen.

Merenneito

Ajattelemalla negatiivisesti, muiden syyttäminen, naamion pitäminen, itsemme vertaaminen muihin tai se tosiasia että emme opi virheistämme ovat vain viisi erilaista tottumusta joilla voi olla kielteisiä vaikutuksia psyykkiseen tilaamme ilman että olemme oikeastaan edes tietoisia niistä. Ne estävät samalla meitä olemasta onnellisia.

Onnellisuus on sisällämme. Me luomme sen ja myötävaikutamme sen kehittymiseen. Älä unohda tätä. Kiinnitä huomiota tapoihisi ja muuta niitä jos se on tarpeen. 

UUTISIA VERKOSSA