21 tapaa parantaa elämää

· 19.3.2016

Tavat ja tottumukset auttavat meitä jokapäiväisessä elämässämme, sillä niiden ansiosta meidän ei tarvitse tehdä jatkuvasti päätöksiä liittyen joka ikiseen tekoomme. Mielemme perustuu pienistä ja suurista rutiineista koostuvaan systeemiin. Monet näistä tavoista ovat todella positiivisia, mutta toiset taas eivät niinkään.

Kun toimimme tällä tavalla, aivomme voivat kohdistaa energiansa meille erityisen tärkeisiin asioihin. Ehkäpä voisitkin tehdä listan terveellisistä tavoista, jotka auttaisivat sinua muuttamaan elämäsi parempaan suuntaan.

Haluaisitko tietää joitakin näitä tapoja? Tutustu tähän listaan!

  1. Nuku päivittäin se tuntimäärä, jonka tarvitset tunteaksesi itsesi levänneeksi. Tuntien määrä vaihtelee jokaisen kohdalla, mutta kun löydät itsellesi sopivan ajan, anna palaa! Kun olemme levänneitä, meidän on helpompi aloittaa päivämme ja pysymme paremmin vireystilassa, jolloin meidän on myös helpompi tehdä päätöksiä.
  2. Ennen syömistä kysy itseltäsi, ”onko minulla todella nälkä?” Usein kyseessä ei olekaan nälkä, vaan jano. Kun kysyt itseltäsi tämän kysymyksen, tulet tietoisemmaksi siitä, mitä kehosi todella haluaa. Tätä kysymystä tulet varmaankin kysymään itseltäsi usein. Emme kehota sinua lopettamaan syömistä, vaan olemaan tietoinen siitä, mitä milläkin hetkellä todella tarvitset.
  3. Osallistu vapaaehtoistoimintaan. Usein onnellisuus löytyy siitä, kun tarjoamme parhaan version itsestämme muille.
  4. Palkitse itsesi ja yritä löytää hyviä keinoja tehdä niin. Voit tukeutua elämäntapaohjaajan tai jonkun saman tyylisen ammattilaisen apuun, joka voi auttaa sinua löytämään itsesi kunnolla. Tämän tiedon avulla voit oppia loputtomia määriä vaihtoehtoja ja mahdollisuuksia, jotka tekisivät sinut onnelliseksi. Sinä olet tehnyt monet asiat todella hyvin ja tiedät sen itsekin, joten palkitse myös itsesi silloin tällöin. Sinä ansaitset sen!
  5. Etsi käsiisi kaikki ne elokuvat, jotka ovat aiheuttaneet erityisiä tunteita sydämessäsi. Löydä tapoja herättää henkiin sinulle rakkaita, ihania tunteita. Esimerkiksi elokuvat tai musiikki ovat tähän hyviä keinoja. Usein meillä ei ole arkena aikaa hidastaa ja nauttia näistä tunteista, mutta tee aikaa sille, että voit taas kertaalleen kokea ne.
  6. Liity kurssille, joka kiinnostaa sinua, jotta oppisit jotakin uutta.
  7. Kuuntele sydäntäsiYritä hidastaa elämääsi ja tuntea olosi rauhalliseksi. Varaa hetki aikaa, jolloin voit mietiskellä ja jolloin voit kuunnella kaikkea, mitä sydämelläsi on sinulle sanottavanaan… sydämesi on paras oppaasi.
  8. Ala sanoa lauseita, jotka lämmittävät muiden ihmisten sydämiä. Tällaisia lauseita voivat olla esimerkiksi Rakastan sinua”, ”Olen pahoillani”, ”Kiitos”, yms.
  9. Lue niistä aiheista, jotka kiinnostavat sinua kaikkein eniten, jotka ovat sinulle täysin uusia tai joita sinulle on suositeltu luettavaksi. Tulet joka kerta oppimaan jotakin uutta ja tämä uusi tieto tulee auttamaan sinua saavuttamaan sen tyytyväisyyden tunteen, johon tähtäät.
  10. Ota yhteyttä henkilöön, jonka kanssa et ole ollut tekemisissä vähään aikaan. Kerro hänelle, että olet ajatellut häntä viime aikoina ja kysy yksinkertaisesti ”Miten voit?”. Kun teet tällaisen eleen, se täyttää kyseisen henkilön rakkaudella ja onnella. Jokin niin yksinkertainen asia kuin puhelu tai tekstiviesti voi tarkoittaa niin paljon jollekulle.
  11. Lahjoita vanhat kirjasi kirjastoon, tai jollekin, jonka uskot niitä arvostavan. Jaa. On olemassa monia ihmisiä, joilla ei ole ikinä ollut edes mahdollisuutta jakaa jotakin, jota he omistavat. Kuvittele, miten hyvältä sinusta tuntuu, jos lahjoitat jotakin, ja kuvittele, miten hyvältä lahjoituksesi vastaanottajasta tuntuu.
  12. Varaa aikaa itseäsi varten aina silloin tällöin. Tee mielesi inventaario ja putsaa pois kaikki ne uskomukset ja tavat, jotka luovat pelkoa ja esteitä elämääsi. Jos luulet, ettet pysty ottamaan yhtään aikaa itsellesi, muista tämä: Jos sinä itse et ota aikaa itseäsi varten, ei sitä kukaan muukaan puolestasi tule tekemään. Sen tulee olla sinun prioriteettisi.
  13. Siivoa elämäsi. Tee kaikesta yksinkertaisempaa ja käytännöllisempää. Vanha ulos, uusi sisälle. Älä tee kaikesta hankalampaa etsimällä lukemattomia eri vaihtoehtoja. Keskity kaikkein mukavimpiin vaihtoehtoihin, jotka voivat auttaa sinua saavuttamaan haluamasi.
  14. Usko, että pystyt saavuttamaan kaiken haluamasi elämässäsi. Jos joku sanoo sinulle, että ”se ei ole mahdollista”, muista, että sinulle on voima saavuttaa mitä tahansa. Jos kykenet visioimaan tai unelmoimaan asiasta, se johtuu siitä, että olet myös kykenevä tekemään sen. Sydäntäsi ei ole ohjelmoitu johtamaan sinua harhaan.
  15. Aseta viikottaisia tavoitteita ja ole kokeellinen niiden suhteen. Kokeile tehdä asioita, joita et tavallisesti tee. Anna itsellesi viikko aikaa ja lisää/vaihda sen jälkeen haluamasi tapa toiseen. Esimerkiksi: Herää joka aamu lempimusiikkiisi, katso auringonlaskua viitenä päivänä, yms. Tällä tavalla voit tehdä elämästäsi autenttisemman ja nautinnollisemman.
  16. Herää joka päivä ajatellen, että kaikki mikä tapahtuu, on hyvästä. Opi tunnistamaan ne syyt, joiden takia asiat tapahtuvat ja miten ne liittyvät johonkin positiiviseen. Kun muutat tapaasi ajatella, muutat myös tapaasi elää.
  17. Lähde pois itseksesi. Jätä arkiset rutiinit taaksesi ja tee jotakin, josta todella nautit, ja tee se yksin. Kyseessä voi olla vaikkapa kävely puistossa. Kuuntele itseäsi ja kiinnitä huomiota sisälläsi herääviin tuntemuksiin ja tunteisiin. Näin voit vapauttaa monia negatiivisia tunteita, jotka ovat kerääntyneet mieleesi päivän mittaan.
  18. Kun epäröit, muista että olet uniikki yksilö ja ansaitset ainoastaan parasta. Tähän kuuluu myös pyyteetön rakkaus.
  19. Puhutko mielelläsi paljon? Yritä pitää taukoa puhumisesta ja kuuntele sen sijaan sitä, mitä ympärilläsi tapahtuu. Ala kysyä kysymyksiä ja todella kuuntele vastauksia. Et tiedä kaikkea, mikä on tiedettävissä. Opit niin paljon enemmän kuuntelemalla kuin puhumalla taukoamatta.
  20. Keskity siihen, mikä on elämässä todella tärkeintä. Päätä, mikä todella on taistelemisen arvoista ja valitse taistelusi tarkasti.
  21. Tee lista niistä asioista, jotka haluat suorittaa tänä vuonna. Palaa listan pariin niin usein kuin haluat. Tule tietoiseksi kaikista niistä muutoksista, jotka tapahtuvat elämäsi polulla. Uudelleen ja uudelleen muuttuva listasi tulee toimimaan muistutuksena siitä, kuinka paljon sinä kehityt.

Toivomme, että näiden positiivisten tapojen käytäntöönpano on aivan yhtä hauskaa kuin se on avuliastakin. Tällaisten tapojen ottaminen elämääsi auttaa sinua elämään täyteläisempää ja onnellisempaa elämää. Kokeile näistä muutamia ja kerro meille, miten ne onnistuivat! Sinä ansaitset nauttia elämästä ja tuntea olosi tyytyväiseksi.