Syö sammakko: hyödyllinen tekniikka tuottavuuden lisäämiseen

"Syö sammakko" -tekniikan tarkoituksena on lisätä tuottavuutta. Sen etuja ovat viivyttelyn välttäminen ja positiivisen inertian luominen, joka leviää kaikkeen työhön. Tutustu strategiaan täällä.
Syö sammakko: hyödyllinen tekniikka tuottavuuden lisäämiseen
Sergio De Dios González

Tarkistanut ja hyväksynyt: psykologi Sergio De Dios González.

Kirjoittanut Edith Sánchez

Viimeisin päivitys: 06 huhtikuuta, 2023

“Syö sammakko” on Brian Tracyn luoma menetelmä. Hän on kanadalainen liikemies ja kirjailija, joka on omistautunut työsuoritukseen vaikuttavien muuttujien tutkimiseen. Tekniikan tavoitteena on auttaa asettamaan prioriteetit, mikä lisää tuottavuutta yksinkertaisella tavalla.

Tracy sai inspiraationsa tästä Mark Twainin lausahduksesta: “Syö elävä sammakko heti aamulla, niin sinulle ei tapahdu mitään pahempaa loppupäivänä.” Tämä viittaa siihen, että meidän tulee kohdata ensin monimutkaiset ja ei-toivotut tehtävät, vaikka ne eivät olisikaan kiireellisiä. Se auttaa muuta työtä sujumaan.

Usein ei kuitenkaan ole niin helppo tunnistaa haastavimpia tehtäviä. Saatamme esimerkiksi tehdä virheitä suunnitellessamme niitä ja tunnistaessamme kunkin vaikeustasoa. Itse asiassa meidän on joskus tutkittava hieman, mitkä toiminnot pitäisi poistaa, ennen kuin jatkamme muihin. Tästä syö sammakko -tekniikassa on kyse.

Keskity tuottavuuteen kiireen sijaan.”

-Tim Ferriss-

Mies kokeilee syö sammakko -tekniikkaa.

Syö sammakko

Syö sammakko -tekniikka on priorisointi- ja tuottavuusmenetelmä. Se perustuu oletukseen, että monimutkaisimmat tehtävät tulisi suorittaa päivän alussa, viikon alussa tai kuun alussa. Toisin sanoen niiden on oltava etusijalla. Suorittamalla ne ensin saat hyvän määrän positiivista vauhtia, joka saa kaiken sujumaan nopeammin.

Syö sammakko -tekniikan tärkeimmät panokset ovat seuraavat:

  • Se lisää sisäistä motivaatiotasi. Vaikean tehtävän suorittaminen ja sen suorittaminen lisää halukkuuttasi suorittaa muita, helpompia toimintojasi.
  • Se hyödyntää tuottavimpia hetkiäsi. Päivän ja viikon alku ovat maksimaalisen suorituskyvyn hetkiä, kun aivosi ovat levänneet.
  • Se edistää keskittymistä. Se pyrkii omistamaan kaikki viisi aistiasi monimutkaisimmalle toiminnalle. Näin toimit tehokkaammin ja saavutat parempia tuloksia. Tämä johtuu siitä, että käytät syvällistä keskittymistä.

Monimutkaisten tehtävien tunnistaminen

Syö sammakko -tekniikka perustuu monimutkaisimpien tehtävien tunnistamiseen. Mutta miten tunnistaa ne? Metodologia viittaa siihen, että monimutkaisilla tehtävillä on seuraavat tunnistetekijät:

  • Niillä on suora vaikutus muihin tiimin jäseniin.
  • Ne kestävät yhdestä neljään tuntia. Jos ne vaativat enemmän aikaa, sinun tulee jakaa ne lohkoihin, jotka eivät ylitä tätä ajanjaksoa.
  • Ne aiheuttavat vastustusta. Yleensä ne synnyttävät sinussa halun lykätä niitä. Tämä johtuu yleensä siitä, että he ovat erityisen vaativia.
  • Niillä on pitkäaikaisia vaikutuksia. Ne ovat aktiviteetteja, joilla ei yleensä ole alkua ja loppua, vaan ne aiheuttavat vaikutuksia useiden viikkojen tai kuukausien aikana.

Kuinka viedä syö sammakko -tekniikka käytäntöön

Ensimmäinen vaihe on luetella odottavat tehtäväsi. Jos ne ovat todella suuria, sinun tulee jakaa ne osiin ja tunnistaa sitten monimutkaisimmat. Syö sammakko -tekniikka suosittelee, että yhden päivän aikana ei suoriteta enempää kuin yksi monimutkainen tehtävä.

Tärkeintä on suorittaa tehtävä ensimmäisenä päivänä tai päivän alussa. Lisäksi on suositeltavaa varata muutama minuutti, noin 15 tai 20 minuuttia, valmistautuaksesi siihen. Varmista, ettei sinulla ole häiriötekijöitä tänä aikana.

Syö sammakko -tekniikan asiantuntijat neuvovat olemaan suunnittelematta tällaisia monimutkaisia tehtäviä liian pitkälle etukäteen. He ehdottavat, että on parempi ajoittaa suunnittelu edeltävän päivän loppuun. Näin ollen ajatus toiminnan toteuttamisesta on tuoreena mielessäsi. Lisäksi tämä estää tehtävää, jos se on tärkeä, olemasta liian invasiivinen tai saastuttamasta kognitiivisia prosessejasi.

Tekniikka tehostuu, jos otat sen käyttöön joka päivä. Sitten siitä tulee lopulta tapa. Tuottavuuden suhteen näet tulokset melko pian, koska se estää sinua viivyttelemästä. Se on todella yksinkertainen tekniikka. Kokeile sitä.


Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.


  • Díaz, M. A. J. (2009). Predicción del rendimiento laboral a partir de indicadores de motivación, personalidad y percepción de factores psicosociales (Doctoral dissertation, Universidad complutense de madrid).
  • Tracy, B. (2014). Time Management (The Brian Tracy Success Library). Amacom.

Tämä teksti on tarkoitettu vain tiedoksi eikä se korvaa ammattilaisen konsultaatiota. Jos sinulla on kysyttävää, konsultoi asiantuntijaasi.